Nybörjare- Orolig för läckage, önskar feedback
Hej!
Jag har köpt mitt första akvarium av märket akvastabil family, 80 liter. Jag har haft vatten i det snart en vecka (jippie snart fiskar), men jag måste erkänna att jag haft lite svårt att sova & oroat mig för läckagerisk! Jag har läst lite andra trådar här men skulle gärna vilja få lite egen feedback. Hur stor är risken och hur går det till?
Akvariet står på en plan ikeamöbel med skumgummiunderlägg. Jag har pallat upp möbeln så att akvariet är i princip helt rakt i alla vinklar mha vattenpass.
Ändå känner jag mig orolig för potentiellt läckage. Bor själv i hyresrätt utan andra djur. Har förstått att hemförsäkring nog skulle täcka det men ändå. Har tittat på lite olika uppsamlingsbehållare man skulle kunna ställa under (om jag bytte möbel), t ex murbruksbalja eller liknande. Är detta rimligt eller galet? Skulle kanske inte vara så vackert..
Jag bifogar bilder. Tar också gärna emot övrig feedback på setupen (den är inte färdig som ni ser).
/C
- Redigerat 2021-02-22, 07:38 av hornsnigel_c
Med ett nyköpt akvarium från butik är risken minimal för läckage, är du orolig så har jag sett många köpa vattenvakt med sms larm. Då får du ett sms om det skulle börja droppa från akvariumet :)
Tror inte ditt akvarium hade behövt skumgummi underlägg då det ser ut att ha ram, ram akvarium är som starkast utan skumgummi under.
Har du dubbelkollat hur mycket möbeln håller för?
Är det soil eller vad har du som botten substrat i akvariet?
Ser ut som det är en Anubias du har bredvid krukan? Om det är det vill dem gärna bindas eller limmas på en rot eller sten för att må som bäst och inte planteras i substratet 😁
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Ser snyggt ut :) Kommer bli jättebra när växterna tar sig.
Jag skulle dock vilja ha lite rötter och mer växter i karet 😊
Risken för läckage är minimal eftersom akvariumet är helt nytt , så jag tror inte du behöver oroa dig :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#1: Bra tips med vattenvakt, ska undersöka det.
Ang skumgummi så var de två personerna från personalen i affären inte överens om det, så det slutade med att jag köpte det för säkerhets skull. Hoppas inte det gör skada iallafall?
Jadu det är en vanlig malmbyrå från ikea, har sett lite blandade åsikter om att ha den som möbel men har mest sett att det varit problem vid flera hundra liter stora akvarier och den bredare byrån med 6 lådor. Men jag kanske ska titta på att byta ut den så småningom då, det var bara det att de jag såg i affären inte hade någon förvaring, dumt.
Japp det är soil, jag vill gärna att bottenväxterna ska bilda matta över botten så det verkade bäst?
Det är en anubias, ja ok! Köpte drivved men det slutar aldrig brunfärga vattnet den ligger sänkt i så har inte velat sätta i den i akvariet.
Trodde jag hade läst på innan men wow så många frågor som uppkommer haha! :-)
#2: Tack! Ja jag vill också ha mer växter, nån flytväxt och rötter eller drivved så småningom så det blir lite roligare för fiskarna som ska komma att simma runt.
Okej tack, hoppas det! Men man är ju nervöst lagd :-)
- Redigerat 2021-02-22, 11:28 av hornsnigel_c
#3: Har för mig att vissa typer av soil släpper mycket olika ämnen ut i akvariet (5ara har bättre koll på dem) så se till att ta ett test så du inte har ett soil som släpper ammoniak och nitrit i akvariet 😉
Dem är även bra att ta tester regelbundet speciellt under dem första veckorna innan akvariumet börjar stabilisera sig.
Rekommenderar att du skaffar dropptester för ammoniak, nitrit och nitrat ☺️
Då dem två första är giftiga för fiskar i små mängder och den tredje är giftig i större mängder och det är bra att ha koll på dem alla.
- Redigerat 2021-02-22, 11:55 av Nephi
Och har du frågor så fråga på! Vi hjälper gärna med det vi kan :)
Har du några planer på vilka fiskar du vill ha? ☺️
#5: Ja jag tänkte köpa ett sånt kit i veckan! Usch nu blir jag mer och mer stressad över att den här jäkla byrån ska bågna. Tips på en hållbar men prisvärd akvariemöbel med förvaring? 80x35 cm
Tänkte hämta några helröda platys till att börja med. Gillar silverhajar, vet inte om dom går bra ihop. Mal sen när det finns alger. Tänkte generellt ganska lätta och medgörliga fiskar till en början hehe och inte så många :-)
Se till att inte köpa stickorna även om det ser bra ut med många test i en så är dem inte särskilt pålitliga :)

Åh, vad kul med ett nytt akvarium! Grattis 😀 det ser jättefint ut 🤗
Visst, akvarier kan börja läcka men enligt min erfarenhet är risken inte särskilt stor och om det gör det börjar det i regel droppa lite långsamt så håll bara lite koll så går det rädda upp situationen ifall det skulle börja läcka.
Själv har jag tolv akvarier igång för tillfället men aldrig haft något som har läckt så jag känner inte att det är något man ska noja överdrivet mycket över.
Jag har dessutom flera av dom på möbler som många skulle säga var dömt att misslyckas men det funkar. Tre stycken har jag på vanliga byråer (54 l, 84 l och 96l) och än så länge har inget hänt. Jag tror det viktigaste är att hålla koll och ta tag i det ifall man ser att det börjar bågna.
Som Nephi skriver finns det soil som släpper ammonium i början och det är viktigt att inte släppa i invånare för tidigt om man valt en sådan. Vad är det för soil du har?
- Redigerat 2021-02-22, 14:05 av 5ara

Jag har ett 80 liters kar på ett gammalt bord utan problem (akvarium med ram) och har även haft det stående på köksbänk under lång tid.
Har ett 200 liters kar på en IKEA möbel (icke ramakvarium) där pappa förstärkte möbeln lite med stålskenor undertill för att minska risken för att det ska bågna och det har stått där i 11 år nu utan problem (det stod tidigare på ett skrivbord i många år). Det akvariet är nog mer än 30 år gammalt (köptes begagnat och har varit med om flera flyttar) och har aldrig läckt.
När jag var barn (ca 30 år sen kanske) så hade vi nåt akvarium som börja läcka och det var ett helglas utan ram (som nog var en hel del år gammalt eftersom mamma och pappa hade det långt innan jag föddes) och utan stöd upptill och då började silikonet alltid lossna lite i överkant och man upptäckte ofta att det var på väg innan nån enstaka droppe började läcka ut så man fick göra rent och silikona om precis det området men har aldrig varit med om det med alla akvarium vi haft efter det (pappa silikona helt om det och sålde det när vi bytte upp oss till ett större).
Så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Tycker personalen gjorde lite fel som tog den diskutionen framför dig. Det behövs inte eftersom det är ett ramakvarium, men det skadar absolut inte :)
Malmbyrån är stabil. Jag hade mitt 112 liters på en likadan med 6 lådor.
Frågorna slutyar nog aldrig komma ( inte ens för mig som har haft akvarium i över 30 år ;) )
Det är bara att fråga på. Vi har jättefina och hjälpsamma medlemmar på siten.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Välkommen till akvarievärlden! :)
Det ser snyggt ut med den mörka soilen och de ljusa växterna! Ska bli spännande att följa detta :)
PS. Även jag har ett akvarium på en Ikea Malm-byrå :)

#7 Platy skulle passa fint i 🙂 tyvärr är det ofta problem med kvaliteten hos platys köpta i butik så det bästa är ifall du kan hitta privatodlade.
Silverhaj behöver akvarium som är minst 2 m långa så de lämpar sig tyvärr inte hos dig.
Är det Ancistrus du tänker på som mal? Även de blir i största laget och man brukar säga att de ska ha minst 100 liter att bo i.