Annons:
Etiketterallmäntakvarium-och-fiskarnybörjarhörnanprojekt-diy
Läst 340 ggr
Emmie117
2021-02-11 11:47

Återupptar mitt akvarieprojekt - tips, idéer och förslag

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag startade upp mitt 240l akvarium (tror det var nångång i Oktober förra året). Planen var och är fortfarande att skapa ett fungerande sällskapsakvarium.

Man kan väl säga att projektet tagit en paus nu ett tag där jag endast gjort det nödvändiga för att växter och fiskar ska må bra. Men inte fortsatt vidare i projektet liksom.
Om ni förstår 🤷🏼‍♀️

MEN nu för några dagar sedan gjorde jag en ommöblering och rensning i karet och kändes som en bra start. Så nu vill jag ta itu med projektet igen!

Och nu till saken…😅

Har i nuläget 15 st rosentetror, 5 st siamesiska algätare och ett gäng ancistrus-yngel som ska få flytta så småningom (kanske behåller en eller två). Planen är också att ha några jordätare (Guianacara geayi) som jag har fastnat så väldigt för.

Men sen är frågan om jag kan ha mer fisk? Det är mycket man vill men vad är realistiskt? Kanske är en svår fråga.

Tänker att tetrorna håller sig högre upp och jordätarna mer mot botten. Finns det någon ”mellanfisk” som kan trivas i samma miljö?

Många funderingar kanske ni märker. Tacksam för all hjälp ni kan ge 🙂

Emmisen

Annons:
Draken
2021-02-11 11:55
#1

Skall du ha ett par av jordätarna eller tänkte du skaffa en grupp ? Om du bara skall ha ett par, så skulle det kanske bli snyggt med ett stim Corydoras på botten, och kanske öka på Rosentetrorna, Scalarer håller sig mycket i mitten de kan du också ha med jordätare och högryggade tetror, om akvariumet är minst 50 cm högt.

Blåciklid är också ett alternativ i mittenskiktet. Det är en mycket fredlig parbildande ciklid som har samma krav på miljö och vatten som Jordätare

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-02-11 13:51
#2

#1: Tack för svar :)

Jag hade väl tänkt att ha två par tillslut (alltså 4 st sammanlagt). Men kommer först försöka köpa en grupp (5-7st) unga och se om dom parar ihop sig.

Om det blir två par så borde dom kunna hitta varsina grottor att hållas vid lite ifred. Mer än fyra tänkte jag blir för mycket eftersom bottenytan inte är jättestor pågrund av stenar/grottor, rötter och växter. Men har aldrig haft jordätare tidigare så har ingen känsla för hur pass mycket bottenplats dom behöver.

Precis! Fler rosentetror är jag ju sugen på. Men om vi säger att jag skulle köpa 10 st till (25st samanlagt) tror du jag även kan ha några ”mellanfiskar”?

Scalarer är fina dom 😊 akvariet är mer än 50 cm högt så det skulle ju gå. Får fundera på det… :)

Blåciklid måste jag kolla upp!

Emmisen

Draken
2021-02-11 13:57
#3

#2: Du kan ha ett par mellanfiskar till även fast du ökar på Tetrastimmet. Scalarter kanske inte är så lämpliga med en grupp jordätare, men blåcikliden kan jag varmt rekomendera :)

Det kan fungera bra med 2 par, men som du själv skriver, de behöver varsin grotta att kunna komma undan i :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-02-11 14:19
#4

#3: Tack! Vet du det latinska namnet på blåcikliden? :)

Emmisen

Draken
2021-02-11 14:50
#5

Andinoacara pulcher heter det nu. Innan var det Aequidens pulcher :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-02-11 17:18
#6

#5: Ja den verkar ju trevlig och inte så aggressiv heller läste jag :)

Men tror jag är inne på en något mindre fisk. Kanske inte lika liten som tetrorna men inte större än Geayi..

Kan någon sorts dvärgciklid vara lämplig?

Emmisen

Annons:
Draken
2021-02-12 14:52
#7

#6: Nån Gurami kanske ? Där finns det ju flera olika storlekar att välja på, och de håller sig ju ungefär i mittenskicktet

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-02-12 19:54
#8

#7: Ja det är sant. Ska kolla runt lite på det. Tack! :)

Emmisen

Draken
2021-02-13 15:16
#9

Lycka till. Håll oss gärna underrättade 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-02-15 11:26
#10

#9: Tack! 😄

Jag har ännu inte landat i vilken ”mellanfisk” som passar…tyckte chokladguramin och även Ctenopoma acutirostre var mycket fina men båda verkade vara lite känsliga. Har ni någon erfarenhet av dom?

Var också lite intresserad av någon sorts levandefödare. Men då tänkte jag nog inte någon av dom ”vanliga” sorterna (platy, Guppy, Molly) utan kanske någon limia…

Kan även nämna att jag häromdagen inhandlade ett till gäng rosentetror (10st) 😊

Emmisen

Emmie117
2021-02-15 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En liten bild på några av dom nya :)

Emmisen

Draken
2021-02-16 11:27
#12

#10: Klätterfisk (Ctenopoma acutirostre ) är känslig när de är små. Men annars är det en jättefin och lugn fisk. Vuxna excemplar kan dock tugga i sig mindre fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-02-16 12:32
#13

#12: Mm, väldigt fin och läste även att dom var romspridare så då behöver dom inte ”konkurrera” med jordätarna om någon grotta tänker jag. Försöker passa in eventuella lekplatser så fiskarna slipper störa varandra i onödan.

Däremot läste jag precis som du skriver att dom ska gå med ”större” fiskar (vad man nu menar med det). Rosentetrorna valde jag just för att dom blir lite större så inte jordätarna ska tro att dom är mat.

Är rosentetrorna tillräckligt stora även för klätterfisken att låta dom vara?

Emmisen

Annons:
Upp till toppen
Annons: