Annons:
Etiketterallmäntot-offtopic-och-lekar
Läst 539 ggr
Draken
2/8/21, 4:10 PM

Välkommen till akvarievärldens cyberspace.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och välkommen till oss. Vi har ganska många nya medlemmar nu, så vi tänkte att ni skall få en liten presentation av oss som sitter "bakom kulisserna" här på Akvariefisk.

Vi som sitter bakom tangentborden är:

Draknästets_Reptiler , aka Draken
Molam
Nephi
5ara

Har ni tankar eller funderingar kring siten, så är ni välkomna att ta kontakt med någon utav oss i PM.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 8/21/21, 1:47 PM av Draken
Annons:
Draken
2/8/21, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

(Ignorera grönskan på rutan på 350 litern 🤪)

Hej på er alla medlemmar. De flesta kallar mig för Draken, och jag är sitevärd här på iFokus.

Jag är 48 år gammal och gift sedan många år tillbaka. Jag och min make har 9 gemensamma barn i åldrarna 12 - 31 år.

Jag har i dagsläget 3 akvarium igång. 2 större och 1 mindre. De 2 största är på 650 och 350 liter. Det minsta är på 120 liter.
Mina områden är ciklider och rovfisk i allmänhet och Scalarer i synnerhet.

Jag fick mitt första akvarium när jag fyllde 12 år. Det var ett aqualantis på 150 liter och det var ett helt hav i mina ögon.Jag hade däri den värsta fisksoppa som tänkas kan. Guppy, Platy,. Molly, Svärdbärare, Guldfiskar. flera olika sorters ciklider med mera …på samma gång.

När jag blev äldre så blev jag också mer förnuftig 😉 Jag hade turen att komma i kontakt med en akvariebutik som faktiskt var ganska vettig.Jag hade då haft massdöd i mitt akvarium, av förmodligen skyhöga nitritvärden. Han i butiken hjälpte mig med fiskarna, jag ville absolut ha scalarer. han hjälpte mig att få en fin combo på fiskar, det blev Scalarer, nån dvärgciklid (tror det var egyptisk munnruvare). Och ett stim Fantomtetror. Köpte visst någon mal också, förmodligen en Pleco, fanns inte så mycket att välja på då.
Detta var alltså i 1987, idag skulle jag t.ex aldrig ens komma på tanken att ha scalarer i 150 liter ;)

I mitt stora (650) akvarium, har jag Hantelciklider, Scalarer, Papegojciklider och en ensam Salviniciklid. Jag har även ett stim Guldbarber på ett tjugotal individer. Sen finns det nån enstaka Svärdbärare, Molly och Platy. De skall dock inte vara där. Dessa får gå kvar så länge de hänger med. Däremot vill jag öka på stimmet med Guldbarber.

I hörnakvariumet (350 liter) har jag Slöjstjärtar. Det är väl inte mina favoriter direkt, men barnen ville så gärna ha slöjstjärtar (eller Guldfisk som de kallar dem). Så jag gav med mig tillslut.

Utöver mina akvarium så har jag även ett flertal terrarier, har både ödlor och ormar, olika sorter. det bor 2 hundar i hushållet. den äldre fyller 11 år nu i april och det är väl min hund, fast yngsta sonen har "tagit över" honom av egen fri vilja. Sen har vi den lilla wawwan (som tror han är en rottweiler) han skall bli terapihund och han är yngsta dotterns trygga punkt utanför hemmets fyra väggar ;)

Har ni funderingar över något, så är ni välkommen att ta kontakt med mig i PM.

Det minsta (120 liter) är det nu bara några malawi som bor i väntan på flytt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2/8/21, 5:02 PM av Draken
5ara
2/17/21, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Och jag är 5ara.

37 år gammal och ingenjör inom industriell ekonomi. Mest troligt hamnar jag dock i skolbänken igen till hösten för att läsa till ingenjör inom datateknik, inbyggda system (programmerare).

Har för närvarande 12 st akvarier igång i storlekarna 30-240 liter. Fyra av dom är rena räkakvarier och tre av dom är odlingskar för Ancistrus och CW009. Resten kan nog betraktas som sällskapsakvarier.

Ett område inom akvaristiken jag tycker är mycket intressant är vattenkemi men jag gillar i övrigt alla slags akvariedjur och -växter.

Bifogar bild på mitt första akvarium (som fortfarande är igång) och ett par av räksorterna som jag odlar.

  • Redigerat 2/21/21, 10:35 AM av 5ara
molam
2/17/21, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Halloj! molam är jag! 26 somrar gammal och med en passion till djur.

Jag har för tillfället inga akvarium igång, då jag har flyttat, och här betalar jag för vattnet så känner mig lite snål xD
Däremot har jag ett terra med en ensam slamkrypare, samt att jag har ett terra med en orm, har två sköldpaddor (landsköldpaddor), en hund, 2 katter och en frigående kotte.

Förut när jag hade akvarium så var jag insnöad på malawi och malar, i min värld är dessa de bästa akvatiska djuren man kan ha.
Innan jag började med malawi så vad jag väldigt insnöad på Guramis av alla olika sorter, men i nuläget är det bara malawi som gäller om jag skulle få för mig att nån gång starta ett kar.

skickar en bild på min slammis!

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Nephi
2/21/21, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Och jag är Nephi.

25 år gammal och jobbar för närvarande som brevbärare och paketförare. Hemma just nu finns 4 akvarium som är permanenta och några som är temporära och under nedläggning. Har även en vovve här hemma på 3år 😁

Dem permanenta akvariumen är 240L sällskapsakvarium med dvärg/pygmefiskar, 30L med Blue Dream räkor, 60L med dvärgkulfiskar och 70L med körsbärsräkor och dvärg cory ☺️

Jag har fastnat för dvärg och pygmefiskarna lite extra samt neocardinia räkor.

Familjen har haft akvarium så länge jag kan minnas och mitt första akvarium fick jag när jag var 11-12 och det var en riktig fisksoppa vi inte behöver prata om. 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Choffa
5/3/21, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Och jag är Choffa, ​28 år gammal och jobbar som systemutvecklare.

Vi har just nu 4 st akvarium igång. Ett 450 liters där våran vattensköldpadda bor, som är anledningen till att jag fastnade i hobbyn. Man kan ju inte ha ett akvarium med bara en sköldpadda i tänkte vi och köpte lite fisk. Ganska snabbt insåg vi att det behöves flera kar, efter att han hade ätit upp nästan alla fiskar… Sen var vi fast 😊

Så nu har vi även ett 160l med lite Molly, Corydoras schwartzi och några Amanoräkor i. Ett 500l med Tigerbarber, Pakistanbotior och Siamesiska algätare. Och till sist ett 540l med Scalarer, Citrontetror och några malar. 😊
I källaren håller jag just nu på att bygger lite bänkyta för att kunna ställa upp några mindre kar där tanken är att börja odla lite.

Utöver det så har vi 2 hundar, 2 kaniner och en dvärghamster i huset. 😊

Bifogar lite bilder på våra kar.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: