Annons:
Läst 347 ggr
Zav
1/30/21, 6:25 PM

Total nybörjare + frågor

Hej!
Än så länge funderar jag bara på akvarie som en möjlighet. Och största anledningen handlar egentligen om framtida katt.. (typ 5 år framtida) Jag får inte sätta upp fågelmatare utanför lägenhet, men ett akvarium kan också fungera som "katt tv". Och så har jag sett så fina små akvarium med växter och små fiskar och en del av mig skulle vilja försöka skapa en häftig vattenmiljö. Jag har dock inte så mycket plats, men däremot funderingar och undringar.

Storlek.. Jag vill ha så litet som möjligt, och på jordbruksverkets hemsida stod att minst 40 liter var rekommenderat. Jag vill gärna ha fiskar som rör sig och simmar runt. Räkor och krypande saker är läskiga.. :3

Så vilka fiskar mår bra i 40liter? Hur många? (jag kan ju alltid söka fakta om skötsel när jag vet vad som kan trivas)

Behövs mer saker än syre/reningsfilter, termometer och ljus? Funkar kranvatten?

Har sett på youtube videor att vissa förökar sig som galningar och det verkar vara en bra sak? Förstår att det är roligt att se mini-fiskar.. Men vad gör jag med de som blir för många? Är det verkligen okey att låta dem föröka sig hej vilt?

Om jag nu skaffar katt och vill att den ska kunna titta på fiskarna, vad behöver fiskarna för att inte bli stressade? Stressas de om katten skrapar på glaset? Om den är nära och går runt men inte kommer åt att skrapa/röra? (förstår att även fiskar behöver berikning och platser att gömma sig).

Lite funderingar och jag hoppas ingen blir upprörd :) Jag frågar såhär i början av planeringsstadiet eftersom jag inser att fiskar också är levande varelser med behov och jag vill att de ska må bra om jag över huvud taget ska skaffa dem.

Annons:
Draken
1/30/21, 6:36 PM
#1

Tror inte någon här inne blir upprörd, så det behöver du inte oroa dig för. Vi tycker det är jättebra att man frågar om hjälp redan i planeringsstadiet om man är osäker 🙂

40 liter är lite i minsta laget för fler fiskar. En kampfiskhanne kan bo i ett såpass litet akvarium. Vissa killisar går också bra, men de går parvis eller i grupp om 1 hane och 2-3 honor. Du kan inte ha andra fiskar tillsammans med dem.

60 liter skulle jag tycka att det är minimum för att hålla fler än 1 fisk. Det tar inte så mycket mer plats än ett 40 liters, och då kan man ha lite fler fiskar. Levandefödare som brukar vara väldigt påopulärt bland just nybörjare kan bli för mycket, de förökar sig "hejvillt" som du skriver ;) Men vill man ha det, så kan man ha bara hannar, det brukar inte vara några problem. Både Guppy och Platy finns i många fina färger. Rasborasläktet brukar också vara populära i ett mindre akvarium, de är också riktigt fina.

Annars är det väl i huvudsak snäckor och räkor de flesta har i såpass små akvarium :)

Man bör ha pump och värmare i akvariumet. Gärna mycket växter och någon grotta som de kan gömma sig i. En fördel och lugnare för fiskarna är om man har täckt akvariumet på minst två sidor ( mina är täckt på 3 sidor)

Kolla gärna i vårat Lexikon, där finns det en hel del artbeskrivningar. Lexikonet uppdateras hela tiden.

https://akvariefisk.ifokus.se/lexicon

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 1/30/21, 6:42 PM av Draken
Zav
1/30/21, 7:41 PM
#2

#1: Tack för svaret! :)
På you föreslog de 20 liters till Guppy, trodde 40 var rimligt med jbv i åtanke :o men det är klart att de ska ha den plats de behöver.

Finns det akvarier som är typ 25x80x50cm och passar på en smal bokhylla eller liknande? Eller blir det för snävt för fiskarna att vända och simma runt?

Hur länge lever fiskarna? Vad gör man om man får massa fiskbebisar, gäller det att hitta hem till dem eller kan man ta en kull (säkert fel ord :p) och dela upp dem i olika akcarier efter kön? Bara nyfiken. Det hade varit kul att någon gång ha små fiskbebisar.

Självklart ska de ha berikning, växter och sånt.. Jag vill ju gärna skapa något vackert landskap i akvariet. Grottor verkar coolt.

Räknas det som en täckt sida om det står mot en vägg, eller behöver det vara dikt an mot glaset?

Jag ska kolla in lexikonet :)

Nephi
1/30/21, 8:01 PM
#3

Välkommen hit :)

Jag är ett stort fan av Rasboras och andra dvärg/pygmefiskar, finns många där ute. Främst för jag vill kunna ha dem ihop med räkor 😁
Fördelen med dem är att de inte förökar sig lika lätt som Guppy och endlers och därför blir inte akvariet fullt på samma vis.

Planerar du på levandeföddare rekommenderar jag att du kollar med den du köper av om det finns möjlighet att lämna tillbaka yngel om det blir för många, det går även att lägga ut och sälja via olika kanaler på nätet. 😊

De flesta av dvärgfiskarna vill ha mer bredd än höjd, rekommenderar minst 54L både för din och fiskarnas skull. ett 70L är någon cm högre än 54L. Så kikarunt lite, kolla runt på djuraffärerna online och Hornbach för att se lite vad det finns för akvarium och vilka mått och storlekar 😉
Ju större, ju lättare är det att lyckas. Jag har själv haft svårt att få en bra balans i mitt 30L och mina 54L, men 70L har aldrig vart något större problem med.

Hur länge fiskarna lever beror på lite olika faktorer som hur bra de trivs i akvariet (vattenvärden, stress, osv..), hur gamla de var när de införskaffades, samt vilken sort 😁
Men några år lever dem flesta lätt om de får rätt förutsättningar.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Sugar Mist
1/30/21, 10:25 PM
#4

Du har redan fått bra svar av andra i tråden, men tänk på att få bokhyllor klarar vikt av ett akvarium.
Mitt på 54 liter väger ungefär en 60-70kg och det tror jag ingen "vanlig" bokhylla håller för

-

Zav
1/31/21, 3:46 PM
#5

#3 #4
Tack för era svar! Mycket att tänka på :)

Draken
2/1/21, 5:43 AM
#6

#2 hade mitt 112 liters på en malmbyrå från ikea, men jag tror inte att en vanlig bokhylla håller för ett 54 liters. Ska isf vara om bokhyllan är av äldre modell i massiv ek eller liknande, då kanske den kan hålla.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Dagnykatt
2/11/21, 10:38 PM
#7

Desto mindra akvarie du skaffar, desto oftare behöver du städa det. Jag startade med ett 60l och det var smutsigt hela tiden, så gör dig själv en tjänst och skaffa inte för litet, du blir bara less. Mitt minsta är på 120l och det städar jag ca var 10-14e dag. Och det är max så ofta jag vill städa.

Dagnykatt
2/11/21, 10:43 PM
#8

Skulle också nämna att jag har 3 katter som sitter och tittar på fiskarna och kan skrapa på rutorna. I början var katterna hela tiden intresserade men de har väl vant sig och tröttnar. Fiskarna verkar inte bry sig alls, mina mollys kommer och glor tillbaka på katterna och tror de ska få mat! =D
Viktigast är att du har ett lock som håller kattvikten, sambon tillverkade ett stadigare åt mig, istället för glasskivan.

Upp till toppen
Annons: