Hjälp! Spricka i glaset!
Hej!
Köpte ett begagnat akvarium 56liter på blocket. När jag kom hem upptäckte jag att det fått en spricka i bottenglaset.
Jag satte en plixiskiva över och en himla massa silikon under och runt om. Sprickan går från kant till kant i hörnet.. Kan man göra såhär eller bör jag köpa ett nytt?
Bifogar bild.. Skratt eller tumme upp?😆

Nej, vad tråkigt med en spricka!
Jag skulle inte våga ha det så på grund av att silikon fäster dåligt på gammal silikon så det är i dom punkterna som risken för läckage är störst. Du kan ju prova att fylla när silikonet härdat men om det håller i längden vet man ju inte 🤷♀️
Jag provade att fylla lite grann innan lagningen och då kom det inte ut vatten ur hela sprickan utan bara på vissa punkter, det syntes bara jätte jätte lite…. Beslutsångest =)

#2 Nä, det där med sprickor är lurigt! Ibland kan spruckna bottnar hålla tätt jättelänge men med tiden så börjar det oftast krypa ut lite vatten.
Här i stan kostar ett 63 liters helglas 325:- om du fick med teknik kanske du kan köpa ett nytt rent kar och använda det du fick med…?

Kanske kan det lagade, begagnade användas till terrarium?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Sant. Får nog leta upp ett nytt akvarium så att man kan sova gott!
Några tips? Bor i Göteborgstrakten.

om du har alla tillbehör och liknande så kan du ju försöka leta upp ett helglas med samma mått, hornbach har billiga helglas :)
-

Tror ett 54 liters kostar 399:- på Hornbach. Herkules zoo har däremot 63 liters för typ 300:- så dit skulle jag åka.
Kom att tänka på silikonet; vad är det för sort? Ovanligt med akvariesilikon som är vitt; det brukar oftast vara transparent eller svart. Tänker bara så det inte är vanligt våtrumssilikon du har använt. I så fall är det inte så bra för de innehåller i regel antimögelmedel som ska undvikas i akvarium.
Om det sipprade ut vatten efter du hade lagat, så skulle inte jag våga använda det.
Jag skulle satsa på att hitta ett annat.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI