Annons:
Läst 165 ggr
J
2021-01-12, 21:29

Hjälp! Spricka i glaset!

Hej!

Köpte ett begagnat akvarium 56liter på blocket. När jag kom hem upptäckte jag att det fått en spricka i bottenglaset.
Jag satte en plixiskiva över och en himla massa silikon under och runt om. Sprickan går från kant till kant i hörnet.. Kan man göra såhär eller bör jag köpa ett nytt?
Bifogar bild.. Skratt eller tumme upp?😆

Annons:
5ara
2021-01-12, 21:44

Nej, vad tråkigt med en spricka!

Jag skulle inte våga ha det så på grund av att silikon fäster dåligt på gammal silikon så det är i dom punkterna som risken för läckage är störst. Du kan ju prova att fylla när silikonet härdat men om det håller i längden vet man ju inte 🤷‍♀️

J
2021-01-12, 21:55

Jag provade att fylla lite grann innan lagningen och då kom det inte ut vatten ur hela sprickan utan bara på vissa punkter, det syntes bara jätte jätte lite…. Beslutsångest =)

5ara
2021-01-12, 22:02

#2 Nä, det där med sprickor är lurigt! Ibland kan spruckna bottnar hålla tätt jättelänge men med tiden så börjar det oftast krypa ut lite vatten.

Här i stan kostar ett 63 liters helglas 325:- om du fick med teknik kanske du kan köpa ett nytt rent kar och använda det du fick med…?

Pyttelite
2021-01-12, 22:06

Kanske kan det lagade, begagnade användas till terrarium?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

J
2021-01-12, 22:21

Sant. Får nog leta upp ett nytt akvarium så att man kan sova gott!
Några tips? Bor i Göteborgstrakten.

Sugar Mist
2021-01-13, 00:53

om du har alla tillbehör och liknande så kan du ju försöka leta upp ett helglas med samma mått, hornbach har billiga helglas :)

-

Annons:
5ara
2021-01-13, 08:16

Tror ett 54 liters kostar 399:- på Hornbach. Herkules zoo har däremot 63 liters för typ 300:- så dit skulle jag åka.

Kom att tänka på silikonet; vad är det för sort? Ovanligt med akvariesilikon som är vitt; det brukar oftast vara transparent eller svart. Tänker bara så det inte är vanligt våtrumssilikon du har använt. I så fall är det inte så bra för de innehåller i regel antimögelmedel som ska undvikas i akvarium.

Draknästets_Reptiler
2021-01-14, 13:23

Om det sipprade ut vatten efter du hade lagat, så skulle inte jag våga använda det.
Jag skulle satsa på att hitta ett annat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: