Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarväxter
Läst 253 ggr
fluffis
1/11/21, 9:44 PM

Växer växer lite dåligt. Tagit några vattentester

I helgen blev det akvarieskötsel och vattenbyte i mina tre akvarier. Det växer egentligen ganska dåligt/långsamt i alla tre, åtminstone när det gäller vissa växter. Alla tre får Profitonäring och flytande kol.

Mitt 60-liters skrev jag inte ner värdena på men jag minns att nitrit var obefintligt och att järn var lågt. NO2 och NH4 omätbart i både 49-liters och 180-liters. NO3 låg på 1 i 49-liters med JBL-test. I 180-liters mellan 1 - 3 med JBL-test och med Tetra-test ungefär mittemellan 0 och 12,5. Lite motstridiga svar alltså. Järntest visade 0,1 i 49-liters och det är bra enligt JBL. Järnet i 180-liters visade mellan 0,02 och 0,05. Det är för lite tolkar jag det som.

Så slutsatsen blir att 60-liters behöver järn, 180-liters behöver järn och 49-liters behöver makronäring alternativt fler invånare. Har jag tolkat det rätt? Andra tankar?

Annons:
5ara
1/11/21, 11:09 PM
#1

Jag tycker att du verkar ha tolkat det rätt men även 1-3 i NO3 är relativt lågt så där skulle du också kunna försöka öka makron en aning genom att till exempel mata lite mer. Det borde även kunna funka i 49 liters karet.

Hur ser järninnehållet ut i Profito? Kanske det är lite lågt från början.. Vad landar det på när du precis tillsatt det?

Nu är jag inte alls hemma på att mäta Fe utan spekulerar bara utifrån nivåerna som ditt test rekommenderar.

Om du vill kunna påverka de olika parametrarna mer individuellt så kanske PMDD kan vara något 🙂

  • Redigerat 1/12/21, 9:41 PM av 5ara
Draken
1/12/21, 4:07 PM
#2

Kör du med profito, så kan man behöva tillsätta lite Easy Carbo lite då och då.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/12/21, 9:24 PM
#3

5ara, ja, det har du rätt i.

Om jag kan tolka tyska rätt så innehåller Profito 0,2 % vattenlösligt järn. Jag har inte tänkt på att mäta precis efter tillsättning av gödningen, bra idé :)

Draken, jag började med Easycarbo samtidigt som jag började med Profito, så kör båda i alla mina tre akvarier just nu :)

Planerar att beställa grejer från fiskfoder.se och ser att de har järngödning till bra pris för att de råkat köpa in för mycket, så jag kör nog på det :)

5ara
1/12/21, 9:54 PM
#4

Ja, om järnet inte ökar tillräckligt med Profiton så kan lite extra göra susen tänker jag 🙂

Draken
1/14/21, 1:27 PM
#5

#3: Det skadar ju absolut inte med järntilskott :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/18/21, 9:45 PM
#6

Jag har upptäckt att jag har gjort ett misstag hela tiden sedan jag började med gödning. Jag brukar hälla i flytande kol och Profito på kvällen innan jag går och lägger mig eftersom rutinen helt enkelt har blivit så. Nu har jag blivit varse att kolen används vid fotosyntesen och den görs ju när det ljusnar/lampan tänds så koltillskottet har inte kunnat använda sin potential. Vet inte riktigt om samma gäller för övrig gödning men det borde det göra tänker jag.

Jag har från och med idag hällt i flytande kol och även veckotilllskott av Profito mitt på dagen/eftermiddagen. Har inte köpt något järntillskott än men nu har jag tagit tester före och efter Profito.

I 180-litersakvariet gjorde jag igår ett vattenbyte och kollade järnnivån en stund senare. Testet visade obefintligt med järn. Idag tillsatte jag både flytande kol och Profito runt tänddags och en stund senare visade järntestet 0,05. Så det blir således ingen jättehöjning med Profito men det höjs.

I mitt 60-liters halvmåneakvarium kollade jag järnet igår innan vattenbyte. Det visade 0,05. Idag ett tag efter tillsättning av både Profito och flytande kol så visade det 0,1. Så även här en höjning men ändå fortsätta låga nivåer.

  • Redigerat 1/18/21, 9:47 PM av fluffis
Annons:
Draken
1/19/21, 9:19 AM
#7

Vad bra att det fungerade såpass klockrent med gödningen och kol direkt vid vattenbyte :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/19/21, 3:27 PM
#8

Det här är ett jätteintressant ämne tycker jag!

Vad gäller gödningen spelar det ingen större roll ifall du tillsätter den på kvällen eller morgonen; den finns ju kvar på morgonen när ljuset tänds och växterna behöver den. Eller har jag missförstått något?

Det här med flytande kol är ett omdiskuterat ämne och kolet är i form av glutaraldehyd. Det är ett gift på så vis att det används som desinfektionsmedel och skadar därmed biofilmen allvarligt i ett akvarium. En hypotes är att det är tack vare att biofilmen på växternas blad dör som växterna får lättare att ta upp koldioxid från vattnet. Mängden CO2 som kan produceras vid nedbrytningen av glutaraldehyd är så liten att den ej är mätbar. Därmed tror jag att det inte spelar någon större roll ifall du tillsätter det på kvällen eller morgonen.

Draken
1/19/21, 9:11 PM
#9

Jag är själv jättedålig på vattenkemin, men jag tycker att ämnet i sig är jätteintressant :)

Jag är dock för feg för att experimentera med kemin och prova "nya" saker som jag inte har provat tidigare ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/19/21, 9:44 PM
#10

Hmm okej.

Man säger ju att bubblande koldioxid ska tillsättas/vara igång när ljuset tänds, men jag vet inte. Är lite för trött och förkyld för detta just nu :)

Draken: Det är ju inte fel att köra på det som brukar funka heller :)

Draken
1/19/21, 9:55 PM
#11

#10: Lite så jag resonerar ;) Varför byta ett system som fungerar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/20/21, 8:40 AM
#12

Bubblande koldioxid ska tillsättas i anslutning till att ljuset tänds men flytande kol är något annat och CO2-nivåerna stiger så ytterst lite att det inte är mätbart. Därför lutar jag åt att den största effekten man ser är från att den dödar blockerande biofilm. Ofta tar även alger stryk av glutaraldehyd och att konkurrensen om CO2 och andra näringsämnen minskar gynnar också växterna.

Du kan själv prova att mäta pH om du vill🙂 Om det sjunker så har mängden ökat, annars är skillnaden i stort sett obefintlig och kolet verkar mest genom att döda av den blockerande biofilmen och skada algerna som finns.

Den största delen av koldioxid löst i vatten blir kolsyra; därför sjunker pH:t när man tillsätter CO2. Det spelar ingen roll om den kommer från en gastub eller från glutaraldehyd.

fluffis
1/21/21, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

#12: Jag hänger med i vad du säger :)
Kollat pH innan tillsättning av flytande kol och sen en knapp timme efteråt. Den första flaskan är före och den andra efter. Jag tycker de ser precis likadana ut :)

Annons:
5ara
1/21/21, 4:15 PM
#14

Åh, vad kul att du tog dig tid att testa! Älskar sånt här ju 👏😀

Jag kan inte heller se någon skillnad så antagligen stämmer det nog att mängden CO2 som bildas är i stort sett försumbar.

Med tanke på ditt resultat kan du nog tillsätta det flytande kolet vilken tid du önskar på dygnet. Den största effekten får man nog tack vare att biofilmen och algerna tar stryk.

Upp till toppen
Annons: