Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarmalarräkor
Läst 307 ggr
Vadarn
1/10/21, 5:27 PM

Amanoräkor tillsammans med Corydoras som leker ?

Hej, har en fundering på om det funkar med Amanoräkor tillsammans med Corydoras som lägger rom ? Äter Amanoräkor deras romkorn ?

Annons:
Draken
1/10/21, 5:30 PM
#1

Ser inget problem i det. Vad jag vet så är Amano rena algätare så rom och yngel väcker inget intresse hos dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/10/21, 6:04 PM
#2

Jag är inte lika övertygad om att det är helt säkert är riskfritt. Jag har läst historier om amanos som äter både Neocaridinas och fiskrom. Verkar kunna variera en del. Just corydorasromkorn är förhållandevis stora så kanske amanosarna inte rår på dom. Om jag var du skulle jag hålla ett öga på det hela.

Neocaridina och de mindre sorterna av Caridina (typ cantonensis) betraktas däremot som utmärkta rom-skötare då de putsar romkornen och minskar risken för mögel.

Hur stora är dina amanos?

Vadarn
1/10/21, 6:31 PM
#3

#2: Har inga än, men en massa andra räkor. Har satt upp ett nytt kar (det 8:e) och tänkte just skaffa Amano som ska få gå tillsammans med Corydoras. . . Men inser att det kan bli problem, men sätter de rommen på rutan så hinner jag fånga in dem och lägga dem i en bur tills de är kläckta. . .

Draken
1/10/21, 7:04 PM
#4

#2: Okej. Det visste jag faktiskt inte. Har alltid hört att de skall vara rena algätare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/10/21, 7:13 PM
#5

#3 Ja, om du är med och flyttar äggen så borde det inte vara några problem 🙂 Sen tänker jag även som så att när man vill ha lekgruppen i kondition matar man gärna på ganska friskt. Amanosarna borde med andra ord kunna hitta en hel del andra godsaker förutom corydorasrom och låta dom vara ifred. Men det är ju svårt att säga i förväg 🤷‍♀️

#4 Jag kan tänka mig att det är lite olika beroende på vad de hittar för annat att äta i akvariet och överlag verkar de trots allt hålla sig till alger och liknande.

Vadarn
1/10/21, 7:49 PM
#6

#5: Låter som en klok tankegång :)
Tack !

Annons:
Upp till toppen
Annons: