Annons:
Läst 789 ggr
Snowtigher
2021-01-07, 21:57

nybörjare på akvarium- frågor kring start

Har skapat några trådar men inser att det bubblar upp fler frågor hela tiden så känns bättre att samla alla frågor och funderingar här istället.

Annons:
Snowtigher
2021-01-07, 22:02

En sak jag funderar över är storlek på bänken som akvariet ska stå på. Bänken är 60 cm lång. Och akvarieglaset är 60 cm. Det är ett helglas akvarium. Men med en kantram i botten på knappt 5 mm. Det betyder att akvariet kommer sticka ut ca 5mm på vardera sida. Kantramen alltså. Det är ett akvarium som rymmer 54 liter.
Borde jag byta bänk eller är det ingen fara?

• Redigerat 2021-01-07, 22:20 av Snowtigher
Snowtigher
2021-01-07, 22:21

Min andra fråga
Borde jag lägga något inne i akvariet på botten innan jag lägger på grus. Förra ägaren hade inget men jag ser att det är en del repor i glaset på botten.

5ara
2021-01-07, 23:28

Personligen föredrar jag när akvariet inte sticker ut någonting men om det är så lite kanske det inte spelar någon roll. Annars kanske du kan få tag på någon lite rejäl skiva att lägga under.

Såg i en annan tråd att du undrade om du skulle ha underlägg under akvariet och jag har inget under dom som har en ram, bara de som är rena helglasakvarier (har 13 st akvarier igång för tillfället). Kan passa på att nämna att jag inte äger ett enda akvarium med klassisk aluminiumram utan de är antingen med plastram kring bottnen eller inget alls.

Jag har inget som skydd på bottnen i något av mina akvarier för det gör inget att den blir repig eftersom den i regel inte syns. Om man däremot har tänkt att bygga större stenkonstruktioner kan det vara bra med typ frigolit under sanden/eller gruset ifall något skulle rasa.

Önskar dig/er ett stort lycka till med uppstarten och vi hjälper gärna till ifall du har fler frågor 🙂

Snowtigher
2021-01-08, 13:40

Tack för svaren. Ja det bubblar med frågor i huvudet :D
Jag har rätt kalkrikt vatten borde jag ha något i vattnet som sänker kalkhalten?
Och nu när jag satte i gång pumpen ser det ut som en oljig yta på vattnet, kan det vara från kalken, pumpen eller kanske behöver jag rengöra akvariet mer…

5ara
2021-01-08, 14:26

Generellt är det bästa att inte börja försöka mixtra med hårdhet och andra egenskaper hos vattnet. Anledningen är att svajiga värden kan skada mer än något felaktiga om du förstår hur jag menar. Om man nu ändå vill greja och få ett mjukare vatten så är antingen omvänd osmos eller torv bäst. Det finns pH-stabiliserade produkter på marknaden men egentligen gör de ingen nytta alls. Om du är intresserad av varför kan jag gärna förklara kemin bakom det hela.

Hur hårt vatten har ni och vilka invånare har ni tänkt er?

Har du ny sand eller grus i akvariet? Om du har det är det antagligen små partiklar därifrån och det försvinner med tiden. Jag har fått det av två av bottensubstraten jag har använt mig av i alla fall och det är inget farligt.

Snowtigher
2021-01-08, 15:46

Jag var och mätte nu igen. Det är bänken som är lite ojämn inte helt jämn i kanten. Så baktill står hela akvariet på bänken, men framtill på sidan sticker kanten ut, inte glaset, utan bottenkanten ut 2-3 mm på vardera sida om ni förstår.
Det är ett helglas akvarium, med väld framruta som har en liten ram runt om i botten. Ser att glaset hänger som i luften. Det är alltså luft mellan bordskiva och glas eftersom det hänger på ramen. Nu kommer jag ha en madrass under som kommer ta glasets tyngd. Men utifrån detta. Tror ni det är ok 2 mm på vardera sida, inte hela kortsidan utan bara några centimeter längst fram på kortsidorna.

Annons:
5ara
2021-01-08, 16:12

När det gäller akvarier med plastram (eller annan typ av ram) bör man i möjligaste mån undvika att skapa tryck från underlaget upp i bottenglaset. Detta på grund av att de är konstruerade att ta allt tryck på själva ramen.

• Redigerat 2021-01-08, 16:13 av 5ara
Snowtigher
2021-01-08, 17:16

japp jag fixar en liten skiva att ha under på bänken som får sticka ut lite istället. tips på vad jag ska ha för skiva och tjocklek?

5ara
2021-01-09, 09:17

Låter som en jättebra idé tycker jag 👍🙂 med tanke på att akvariet bara är 60 cm långt gissar jag på att det är på max 70 liter och jag skulle nöja mig med en skiva som är 15 mm tjock. Inte dåligt på något sätt ifall den är tjockare så klart. Se bara till att den klarar lite vatten; exempelvis spånskivor målar jag alltid för de tål i stort sett inte ens en droppe innan de börjar svälla och ändra form.

Snowtigher
2021-01-09, 12:37

Akvariet är bara på 50 liter. Och det är handlar verkligen bara om några milimeter på en del av akvariet som sticker ut på sidan då bänkens kant inte är helt rak.
Vad kan hända om jag skippar skiva? Och om jag lägger skivan uppepå behöver jag spika fast den ? Jag behöver ju bara låta skivan sticka ut 1- 2 cm på sidorna så den borde inte tippa….

5ara
2021-01-09, 12:40

Nä, om du lägger dit en skiva så behöver du inte förankra den på något sätt. Akvariets vikt kommer hålla den på plats.

Det är inte omöjligt att det funkar jättebra helt utan skiva men jag vågar inte säga att det gör det för jag har aldrig provat.

Snowtigher
2021-01-09, 12:45

Jag har hittat en gammal bänkskiva på loftet som har de mått jag vill ha. Ska testa att lägga dit den och se. Behöver nog en skiva för madrassunderlägget sticker ju oavsett ut.

Snowtigher
2021-01-09, 12:49

Här ser man hur jag menar, med att kanten sticker ut minimalt.

Annons:
5ara
2021-01-09, 12:55

Jag skulle lagt dit en skiva och tagit bort underlägget men i slutändan så är det ditt beslut så klart 🙂

Draknästets_Reptiler
2021-01-09, 13:51

#0: Har man många frågor, så är det bästa att starta en tråd, så slipper du att fundera på vilken fråga du har ställt var :)
Det blir även lättare för oss att hjälpa dig :)

#1 Jag håller med #3 Det är snyggare om det inte sticker ut. Dessutom så kan det lättare spricka om det är ett helglasakvarium, om det sticker ut över kanterna.

#2 Du behöver inte lägga något i botten under sanden/gruset.

#3 Jag brukar rekommendera att man har en skiva eller liggunderlag under om det är ett helglas. Jag har dock haft oturen att två helglasakvarium har spruckit för mig, så jag använder numera alltid ett liggunderlag under om jag har helglas 😊

Jag har däremot en frigolitskiva under sanden i mitt stora akvarium, men jag har Malawiciklider där, och de undergräver så stenarna kan flyttas/rasa, så där måste jag ha skydd ;)

#4 Precis som sägs i #5. Man bör inte laborera med vattnet när man är helt ny inom hobbyn. Det kan bli så fruktansvärt fel.

Den oljiga hinnan kan vara en proteinhinna, hur bra flöde har du på utblåset och hur är det riktat ?

#13 Jättebra att du lade dit en bänkskiva, särskillt om själva bänken är ojämn.

Det där fungerar bra.

Ett av mina terrarium har en skiva under då bänken var för kort och , åtminstone jag, känner mig säkrare eftersom skivan täcker hela ytan på bänken och är nån cm längre än själva terrariumet. Ska se om jag hittar en bild.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2021-01-09, 13:54 av Draknästets_Reptiler
Snowtigher
2021-01-09, 14:34

Skumgummimadrassen vill jag ha kvar för glasbottenskivan hänger annats löst i luften med bara stöd av bottenramen. Så det blir isåfall en skiva under madrassen upppå bänken.
Nä jag tror att akvariet behöver rengöras ytterligare därav oljiga ytan. Ska se hur det blir när jag fyller på vatten en omgång till.

Draknästets_Reptiler
2021-01-09, 14:48

Madrassen skyddar ju ytterligare. Men använder du en skiva som är längre och bredare än akvariumet, så är det inga probblem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-01-09, 15:10

Akvariet är konstruerat för att bottenglaset ska hänga i luften så för den sakens skull behöver du inte ha något under. Ramen är tänkt att ta all vikt.

Snowtigher
2021-01-09, 15:53

Oki trodde man var tvungen att ha underlägg på helglas akvarium.

5ara
2021-01-09, 16:14

Det räknas inte som ett helglasakvarium när det är en plastram nedtill. Bifogar en bild på ett klassiskt 54 liters helglasakvarium som jag har och under det så har jag en matta.

Ett helglasakvarium står, som synes, med bottenglaset mot underlaget. På ett ramakvarium så ligger inte bottenglaset an mot ytan som det står på utan ramen är tänkt att bära upp det hela.

• Redigerat 2021-01-09, 16:15 av 5ara
Annons:
5ara
2021-01-09, 16:22

Bifogar även en bild på ett av mina 240-litersakvarium. Det här räknas som ett ramakvarium då det har en plastram runtom nertill. Innanför plastramen är det ett helglasakvarium men det spelar ingen roll för det är en ram det står på. Där har jag alltså inget underlägg under akvariet.

Snowtigher
2021-01-10, 11:02

oki så vad räknas mitt akvarium som då, ramakvarium? Och då behöver jag ingen skummadrass under? Det blir inget tryck då mitt på så att säga. Jag fick med skummadrassen då akvariet är begagnat. Men han sa att det är inte säkert jag behöver ha det….
Ramen under akvariet är ganska tjock under- säkert 5 cm eller mer.

5ara
2021-01-10, 11:15

Precis; akvariet har en ram nedtill så det är ett ramakvarium 🙂 madrassen behöver du med andra ord inte ha.

5ara
2021-01-10, 11:31

Och gällande att det sticker ut lite; jag säger inte att det är dömt att misslyckas att ha det så men jag vågar inte garantera att det kommer att fungera heller. Om något hände på grund av att jag har sagt att det är okej skulle det vara jättedumt.

Snowtigher
2021-01-10, 11:34

Hahaha jo det förstår jag. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra och ha en skiva under.

Draknästets_Reptiler
2021-01-10, 12:56

#25 Det är bättre att ta det säkra före det osäkra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-10, 14:36

Men jag kanske skippar madrassen under…. det är ju snyggare utan :D

Annons:
Snowtigher
2021-01-10, 14:50

En ny fråga. Jag har en aquael pump Fan 1 plus. Hur ofta behöver man byta filtersvampen? Aquael själva skriver var 4:e vecka. Men han jag köpte av sa att det bara var att tvätta svampen ordentligen regelbundet. Vill de bara sälja filter eller behöver filtersvampen bytas varje månad?

• Redigerat 2021-01-10, 15:14 av Snowtigher
Draknästets_Reptiler
2021-01-10, 15:38

#27: Har du en skiva som är större så hela karet vilar på skivan, då behöver du inte något under :)

#28 Jag har ingen egen erfarenhet av filtersvampar, men det låter konstigt att de måste bytas varje månad, det har jag svårt att tro. Hoppas att 5ara eller Nephi kikar in, de har filtersvampar så de kanske kan ge dig ett bättre svar ;)

Annars så brukar jag rekommendera att man rengör filtren när det behövs, alltså när flåset från utblåset har minskat markant.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-10, 16:17

och startbakterier är det något att ha eller bättre att låta akvariet stå ett tag med vatten och växter innan fiskar introduceras?

Draknästets_Reptiler
2021-01-10, 16:24

#30: Bästa sättet att få igång bakteriefloran i akvariumet är att låta några fiskar "bajsa in" karet. Det händer ingenting med bakteriefloran om det inte finns några fiskar som kan få igång cyklingen genom avföring :)

Jag använder aldrig kemikalier i karet, men visst kan man köra i flytande filtermedia om man vill. Det skadar väl inte egentligen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-01-10, 16:26

#28 De vill bara sälja svampar 😉 När flödet blir klent är det bara att rengöra svampen. Jag köper inte nya förrän de börjar bli slitna och gå sönder. Personligen brukar jag ta en burk eller skål med lite akvarievatten i och krama ur den värsta skiten och sen sätta tillbaka den igen.

5ara
2021-01-10, 16:35

#32 Enligt min erfarenhet är så kallad filterstart på flaska nästintill bortkastade pengar. Jag hade det när jag startade mitt första akvarium för några år sedan och fick trots det en nitritspik som heter duga där ett antal fiskar tyvärr strök med.

Om man använder sig av filterstart så är enligt mig akvariet i stort sett lika känsligt som utan något alls; det är superviktigt att mycket långsamt öka antalet invånare.

I regel är det som högst nitrit ungefär tre veckor efter uppstart, med egen brunn kommer det ofta något tidigare för det finns för det mesta mer nitrifikationsbakterier i vattnet.

Vad gäller den så kallade nitrifikationscykeln i ett akvarium så är det bakterierna nitrosomonas och nitrobakter som gör jobbet.

Draknästets_Reptiler
2021-01-10, 16:39

#32: Då var jag inte helt ute och cyklade, när jag tyckte det lät konstigt att de skulle bytas så ofta ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Snowtigher
2021-01-10, 16:57

Behöver jag göra något för att få bort nitriten eller är det bara att byta del av vattnet regelbundet?

Snowtigher
2021-01-10, 17:00

#34: Till och med fiskaffären sa nu att filterföretagen vill bara sälja filter - att det räcker att krama ur filtret jag har, men att det ska inte rengöras för ofta heller för det är bra för bakterifloran att det är lite skit i filtret.
Fick många bra svar från affären. Men jag tackar för er hjälp här också.
Bla sa de att så länge glasrutan är inom bordsskivan så är det lugnt. Det gör inget att ramen sticker ut någon millimeter. Men jag får väl se, jag har hittat en bordskiva så jag kanske ställer den uppepå bänken ändå.

Draknästets_Reptiler
2021-01-10, 17:01

#35Har du nitrit i karet nu ?

Har/får man nitrit så är det dagliga vattenbyten om 50% tills nitriten är på noll som gäller.
Mata mycket lite eller inte alls. Rör inte filtren i karet.

Man kan använda medel för att få bort nitriten, men jag använder inte det, utan jag kör på enbart vattenbyten.

#36 Se där. Vissa butiker kan vara ärliga ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2021-01-10, 17:01 av Draknästets_Reptiler
Snowtigher
2021-01-10, 17:03

Nej jag har inte ens startat mitt akvarium än :D
Jag har bara massa frågor :D
Jag har bara testat att fylla på vatten för att se så det inte läcker. Mer än så har jag inte gjort. Vill veta allt innan jag drar igång med akvariet. Ska läsa lite böcker också som jag lånat så jag är väl påläst.

Draknästets_Reptiler
2021-01-10, 17:04

#38: Det är jättebra att du läser på om akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-01-10, 17:05

#34 Nä, det var du verkligen inte 👍🙂

#35 Med sparsam matning, låg belastning och regelbundna delvattenbyten på ungefär 30% klarar man sig undan farliga nivåer.

Det gäller dock att hålla ett öga på fiskarna; nitrit ger dom syrebrist och det brukar märkas på olika sätt.

En låg koncentration nitrit i vattnet klarar tåligare fiskar utan större problem och därför brukar man välja såna till att gå in akvariet.

5ara
2021-01-10, 17:11

Nu vet jag inget om butiken just du går till men generellt ska man vara lite aktsam för vilka rekommendationer de ger angående fiskar och antal. Det bästa är att kolla upp fisken på till exempel Zoopet.se för tyvärr är det ofta de hellre vill sälja än att fiskarna ska få ett bra hem. Inte heller ovanligt att man får med sig alldeles för stort antal fiskar till att börja med. I ditt 60 liters skulle, enligt mig, exempelvis 4 st mindre Guppy passa bra att börja med. När du sen får mätbara nivåer med nitrat kan du börja öka mängden fisk i lite långsam takt.

Annons:
Snowtigher
2021-01-11, 23:44

Jo de sa att man måste tänka att fiskarna växer också, att det är den vuxna storleken man utgår från. Och allt beror på vilken art man väljer mm hur många jag ska ha.
Har lånat två tjocka böcker som jag ska hämta i veckan och plöja igenom. Vill veta så mycket som möjligt innan jag börjar.
Men det här är riktigt kul och min lilla son är väldigt fascinerad av att bara titta på vattnet som lyser upp i akvariet av ledbelysningen. Tänk sen då när det även kommer vara liv där inne :)
Finns det någon sort som är mer social, nyfiken än andra som skulle passa i ett 60l?

Snowtigher
2021-01-11, 23:45

Hittade den här länken. Intressant om forskning hur fiskar i olika miljöer i akvarium.
https://liu.se/nyhet/fiskars-beteende-paverkas-av-miljon-de-vaxer-upp-i

Att växa upp i en mer riskfylld eller varierande miljö ändrar hur den lilla fisken storspigg beter sig senare i livet, visar LiU-forskare i en ny studie. De har också tittat närmare på om vissa inre faktorer påverkar beteendet.
5ara
2021-01-12, 08:44

#42 Låter som att butiken du går till har en väldigt bra inställning till akvarieinnehav 😀👍

Nu har jag inte mer än en sorts fisk som passar i ett så pass litet akvarium och det är Guppy. Dom är väldigt nyfikna och roliga filurer 🥰 när man grejar i akvariet ska de vara med och kolla vad man gör hela tiden.

Att köpa Guppy i butik är ofta inte särskilt bra. De är hårt avlade och det är tyvärr inte ovanligt att hela beståndet är utdött efter ett halvår.

Det finns säkert fler fiskar som passar bra men Guppy var den jag kom att tänka på först. Bifogar en bild på mina broccoli-älskande små rackare.

#43 Det var intressant läsning!

Snowtigher
2021-01-12, 11:00

Har ni tips på var man kan köpa fiskar om man inte köper i butik? Finns det någon sida med fiskuppfödare?

Nephi
2021-01-12, 15:28

Privata odlare hittar du lättast på blocket och lokala akvariegrupper på facebook 😉

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2021-01-12, 15:57

#45: Blocket eller FB. Ibland kan det finnas på Zoopet också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-12, 16:39

Ger det något att ha madrassen under karet men bakom ramen. Så att madrassen inte sticker ut eller det kanske istället orsakar ett tryck uppåt mot glaset. Nä jag skippar madrassen.
Ser att ramen är lite lös i framkanten- det går alltså lyfta upp akvariet en cm från den sidan, misstänker att det inte har någon funktion på akvariet i sig för glaset är helt och står i ramen. Bara lossar från limningen.

Annons:
5ara
2021-01-12, 16:49

Att rambiten lossnat från silikonet gör inget; man får bara se till att inte tappa bort plastbiten när man flyttar akvariet. Oftast sitter silikonet kvar på akvariets glas så passformen är fortfarande bra trots att silikonet släppt från plastens yta.

Den typen av akvarium behöver du inte ha något under så jag skulle skippa madrassen 🙂

Kontrollera att möbelns skiva är plan och i våg bara så det inte blir några skeva belastningar. Det är viktigt oavsett ifall man har ett helglasakvarium med underlägg eller ett ramakvarium.

Som de andra skriver är Facebook och Blocket bra ställen att leta efter privata odlare på.

• Redigerat 2021-01-13, 08:27 av 5ara
Snowtigher
2021-01-13, 15:30

Funkar det att ha ett element intill/ bakom akvariet?

5ara
2021-01-14, 08:54

Nu har jag inget akvarium på det viset men ett har jag precis bredvid ett element och det funkar fint. Gissningsvis får man hålla lite koll på temperaturen i akvariet så den inte blir för hög när elementet är ställt högt men annars tror jag inte att det borde vara några problem 🙂

Draknästets_Reptiler
2021-01-14, 12:22

Mitt storas står framför ett element och det är inga problem. Men elementet är dock avstängd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-28, 12:50

Följdfråga ser att bänkenskivan nu är ojämn. Framtill och baktill går kanten på akvariet jämnt med bänkskivan. Men på sidorna står ramen bara med hörnen i skivan. Detä r alltså någon mm luftspringa mellan akvarium och bänk. Kan man göra något åt detta eller är det ingen större fara? Sätta en fönsterlist under ramen, eller det ger kanske inget mer än att man fyller hålet. Bättre med någon smal trälist. Men det är isåfall väldigt smal list. Karet är tomt än.

Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 12:52

#53: Tror inte det skall vara några problmer, men jag skulle lagt dit en list eller liknande, så hela akvariumet vilar på bänkskivan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-28, 12:52

Pappkartong kanske går att sticka in. Vill ju inte bara fylla hålet utan att ramen ska få stöd också. Som sagt det handlar om 2mm i mitten på sidorna av karet. Vill gärna ha det på denna bänk.

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 12:59

Borde inte vara något problem att stoppa dit en pappkartongbit :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-28, 13:21

Testade att stoppa dit pappkartong men antingen försvann hela biten under eller så svikta akvariet på andra ställen. Kanske bättre att låta det vara? Det finns ingen risk att bottenglaset spricker om ramen inte går tätt med bänkskivan hela vägen?

Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 13:22

Låt det vara som det är då. Det var väl inte så många mm det handlade om ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-28, 13:31

Nä det handlar bara om 1-2 mm smal springa. Ca 3 cm lång på mitten på karets kortsidor. Jo känns som jag bata krånglar till det mer. Och ramen är ju kant i kant med bänkskivan i övrigt. Då ska jag fylla på med grus och köpa växter efter helgen. Nu närmar det sig igångsättning. Ska bli så spännande!

Snowtigher
2021-01-28, 13:37

Nog bara nojjig för att det står överallt att det ska vara jämt underlag.

Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 13:39

De mm bör inte vara några problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-28, 13:54

Tack snälla för svaret! Ska bli så kul att komma igång nu. Ska köpa växter nästa vecka och fiskar 2 veckor senare.

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-01-28, 16:03

Ska bli spännande att följa hur det blir :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-02-01, 21:47

Ren nyfikenhet, Jag fick med ett aquael fan plus 1 innerfilter/pump är det bra grejer?

Och belysning aquael leddy tune sunny 8w 6500k

https://www.djurmaxi.se/aquael-leddy-tube-sunny-100-36655.html

Akvariet är på 54 liter.

Universellt LED lysrör och justerbar längd. Passar alla T5 och T8 sockel. Leddy Sunny har en färgtemperatur på 6500K liknar solens ljus. För sötvattensakvarium.
5ara
2021-02-02, 14:04

Mig veterligen är det en helt okej pump men den är inte yngel-/räksäker utan om man vill att den ska bli det kan man exempelvis dra en nylonstrumpa över.

Belysningen borde funka fint 🙂

Snowtigher
2021-02-02, 19:21

Hur vet jag hur stort syreflöde jag ska ha på pumpen? Pumpen är relativt tystgående och der låter mysigt bubblande ljud nu när pumpen är igång. Men ser väldigt tomt ut än så länge. Lite växter är i, vattnet är fyllt, men långt ifrån klart. Ska hitta någon fin bakgrund, intedning å fiskar förståss.

5ara
2021-02-02, 20:34

Jag har inga slangar som drar in luft på några av mina pumpar för jag avskyr det ljudet och vill att det ska vara så tyst som möjligt.

Det viktigaste är att du har cirkulation i vattnet så att gasutbytet med luften sker kontinuerligt och effektivt. Om du vill öka gasutbytet ytterligare så kan man placera pumpens utblås så att det skapar krusningar/vågor på ytan. Det ökar vattnets kontaktyta med luften och bidrar på så sätt till ett högre utbyte.

Snowtigher
2021-02-02, 21:23

Fast jag kan väl inte ta bort slangen? Då kommer det ju ingen luft i eller? Är det slangen förresten som låter? Det är väl att det pumpar ut bubblor i vattnet som låter. Och det är där jag kan justera flödet.
Utbkåset har jag idag under vattenytan och syreslangen ovanför vattenytan. Ska utblåset vara på vattenytan?

• Redigerat 2021-02-02, 21:54 av Snowtigher
Snowtigher
2021-02-03, 17:17

Skaa jag täppa igen syreslangen. Tror inte den går att ta bort helt utan att riskera att vatten kommer in i det hålet i såfall

Annons:
Nephi
2021-02-03, 17:20

Det gör Inget om vatten kommer in i hålet :) det är ju ändå vatten som ska ut genom utblåset 😉

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2021-02-03, 17:25

Om du vill ha bubblorna ska du så klart ha det men annars är det bara att ta bort den och låta den dra in vatten istället.

Om jag inte minns fel är det en extra bit plast som sitter på utblåset som slangen i sin tur sitter på. Så om du inte vill ha bubblorna är det bara att ta bort den plastbiten.

Snowtigher
2021-02-03, 17:41

Det gick att bara ta bort en del av munstycket med syreslangen på och oj vilken skillnad på ljud. Blev ju tyst….
Bubblorna syntes inte så mycket gav mest oljud.
Nu är det vibration/ vågor på vattenytan iställer. Det var det inte innan.

• Redigerat 2021-02-03, 17:48 av Snowtigher
5ara
2021-02-03, 18:09

Låter bra tycker jag 🙂👍

Ja, jag klarar inte av oljudet från bubblorna så jag sätter aldrig dit delen för luftintag på mina Aquael-pumpar (har typ 7 st Pat Mini).

Snowtigher
2021-02-04, 10:34

En fråga till :) jag märker att pumpen ger ifrån sig ett vibrerande ljud när den sitter fast med sugproppar på glaset. Men håller jag i den en bit ifrån glaset så låter den mindre. Finns det något knep där? Likaså när man lägger på locket så vibrerar det mer

• Redigerat 2021-02-04, 10:44 av Snowtigher
5ara
2021-02-04, 15:35

Det är ett klassiskt fenomen. Jag har löst det genom att inte låta själva pumpen sitta fast i glaset utan bara använda sugpropparna på de dubbla svampfiltren jag använder. Men då är detta Aquael Pat Mini.

Ibland kan det av någon anledning bli bättre med tiden men annars har jag tyvärr inget konkret förslag.

Snowtigher
2021-02-04, 17:12

Hänger du bara pumpen då i sladden eller hur gör du? Hur ser det ut?

Annons:
5ara
2021-02-04, 17:17

Det är ju en annan typ av pump än den du har och istället för filtersvampen som följer med original sätter jag dit ett svampfilter med egna sugproppar så det blir med dessa som både pump och filter sitter fast.

En av anledningarna till att jag gillar Pat Minin är just att den är kompatibel med svampfilter och går att få väldigt tyst. Dessutom yngel- och räksäker 👍

Bilden är från ett av mina räkakvarier.

• Redigerat 2021-02-04, 17:17 av 5ara
Snowtigher
2021-02-04, 18:23

Oki. Ja det är bara att vänja sig vid surret :)

5ara
2021-02-04, 18:25

#78 Förhoppningsvis blir den lite tystare med tiden 🙂 inte alls ovanligt att pumpar blir det tycker jag.

Snowtigher
2021-02-05, 11:17

Tycker redan den är tystare om man tar bort locket. Men locket ger ett vibrerande ljud.
Vad är bäst att använda för att rengöra insidan av akvariet? Magnetskrapa eller en med handtag?

5ara
2021-02-05, 11:44

Man får vara noga med att sladden från pumpen inte ligger emot locket och skallrar men ljudnivån ökar i stort sett alltid något när locket läggs på. Jag antar att det ökar resonansen.

Snowtigher
2021-02-07, 18:14

Ni ska ha stort tack för att ni har tålamod och svarar på alla mina frågor.
Jag har en fundering på repor. Det är ju ett beg kar jag har så medföljde en och annan repa. Hur uppstår repor?

Draknästets_Reptiler
2021-02-08, 13:19

#82: Vi finns här för att hjälpa till, jag tycker det är jätteroligt att kunna använda den erfarenhet och kunskap jag faktiskt har, för att hjälpa andra att lyckas i hobbyn :)

Repor uppstår oftast när man gör ren glaset på insidan, om man använder fel svamp, om det ligger sandkorn på rutan som dras med svampen. Vissa algskrapor kan åstadkomma repor. Rakblad (som jag använder ) kan lämna repor när man använder dem till att skrapa hårdare alger, som grönalgerna som ofta bildas på rutorna.

Finns säkert fler saker som kan åstadkomma repor, men detta är vad jag kommer på just nu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Snowtigher
2021-02-08, 18:59

Finns det något man kan göra för att repor i glaset syns mindre? Reporna är på insidan. Stör mig lite på dem. Såg dem inte i början men nu ser jag dem hela tiden.

Snowtigher
2021-02-08, 21:57

När lampan inte är tänd i akvariet syns inte reporna alls. Går det att justera led belysningen så att reporna blir mindre synliga

Draknästets_Reptiler
2021-02-08, 23:29

Kan vara svårt att göra reporna osynliga. Är det på framrutan, så kan man vända akvariet om man inte har inbyggd bakgrund. Annars så är det inte så mycket att göra åt det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-02-09, 09:45

Säger som Draken; finns tyvärr inte mycket att göra ifall skadan är skedd…

Upp till toppen
Annons: