Annons:
Läst 253 ggr
Bodinsson94
2020-12-30 23:36

Cladhopora alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Fick tag på en som gav bort växter och man fick plocka så mycket man ville.. Men såg att det var något grönaktigt i vattnen så tänkte att det var någon flytande mossa bara.. Kommer hem och börjar gå igenom växterna och rensa lite.. Och ser att det är inte mossa..

Vet inte om det är trådalger, håralger, cladhopora.. Det luktar lite konstigt och känns som stenull mellan fingrarna.. Verkar lätt att dra loss från växter/rötter.. Ser ut som trådar som lätt delar sig i mindre bitar..

Har gjort klorin bad men ska även kolla igenom det imorgon med efter små bitar sim kan sitta kvar..

Någon som vet vad för alg det är?

Annons:
Lillyrod
2021-01-01 18:04
#1

Om det är lätt att få bort så gissar jag på staghorn.
Det är en lätt alg som kommer när värdena inte är på topp eller om man ändrar på något.

Den brukar försvinna av sig själv när värdena stabiliseras. Är dina kar i god form och inte nystartade skulle jag bara ta bort så mycket jag kunde för hand och sen låta naturen sköta resten : )

Draken
2021-01-06 14:16
#2

Ser ut som Staghorn.

Hittade denna artikel om hur man tar bort dem :)

https://www.universalclimate.com/hur-bli-av-staghorn-alger-i-sotvatten.html

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hur bli av Staghorn alger i sötvatten Ordentlig akvarium underhåll kräver ofta ständig uppmärksamhet. Minst en gång i veckan bör du kontrollera ditt vatten, näringsämnen och pH nivå. Dessa värden är ofta din första indikator på hälsan i ditt akvarium. Ignorera ohälsosamma spikar i näring
Upp till toppen
Annons: