Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 314 ggr
Eowyn of Rohan
2020-12-29, 19:56

Guldbarb, guppy och fjärilsciklid?

Jag ska snart börja fylla akvarium nr 2 med lite större fiskar. (Har ett Rio 180 med små tetror, Ancistrus, kuhlii, Guppy, Kilfläcksrasbora och räkor. Det har blivit många Guppy nu och jag måste ha några större fiskar som äter upp ynglen.) Det nya akvariet är ett Juwel Vision 180 liter med fin sand, stenar, rötter och växter. Jag funderar på att ha guldbarb, fjärilsciklider, Guppy och corydoras. Kan de fungera ihop?Jag har sett lite olika temperaturrekommendationer och blev lite fundersam, men samtidigt rekommenderas guldbarb som sällskap till ciklider (är det kanske andra ciklider?).
Är guldbarb för stor för 180 liter?
Någon som har erfarenhet av dessa fiskar ihop?

Annons:
farido13
2020-12-29, 22:20

Enligt zoopet så är minsta akvarievolymen för dom 100L så ditt akvarium räcker bra men ett stimfisk mår bra av att vara minst 10stycken. De fiskar du valde att gå ihop i samma kar funkar perfekt men tänk på att det är smart att ha just 1 par av fjärilsciklider för att ha flera par om man väljer att ha lekpar så brukar en del köpa en grupp för att låta dom para ihop sig med de valda partnern men om du dekorerar om karet bra med gömställen osv så skulle nog 2 par räcka från min åsikt. Men annars så kan de arterna gå ihop

Draknästets_Reptiler
2020-12-30, 17:28

#0: Skulle inte rekomendera Guldbarb…..Barb överlag…..om du har fiskar med längre fenor (Guppy exempelvis) De är ökända fenbitare ooch kommer förmodligen tugga i sig fenorna på guppyn.

Fjärilsciklid tycker jag du skall tänka om, så vida du inte kan få tag på privatodlade. Fjärilsciklid som köps i butik lever max ett halvår, och de är frultansvärt sönderavlade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2021-01-01, 20:28

Visste aldrig att guldbarb var ökanda fenbitare? Har haft den kombon förrut utan problem, men fjärilsciklider är inte det bästa kvaliten som draknästes_reptiler säger, du kan alltid testa med boviliansk Fjärilsciklid men dom är inte lika färggranna men bättre fiskar som lever längre än dom andra

Draknästets_Reptiler
2021-01-03, 14:26

Barber överlag är duktiga fenbitare. Jag har haft flera sorter, och vissa är värre än andra så klart.

Odessabarberna har jag dock inte haft så stora problem med att de har tuggat på fenor, det har hänt men inte så illa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: