Annons:
Läst 180 ggr
morfargugge
12/14/20, 4:18 PM

infusorier

Tyvärr har jag fått infusorier i mitt akvarium.
Jag har haft det en gång tidigare ( för något år sedan), mörklade och körde med UV ljus vilket funkade.
Har mörklagt igen och UV ljus men ingen större effekt.
Jag har CO2 i mitt akvarium nu.
Någon som vet om man ska stänga CO2 under tiden man mörklägger, tack för alla råd och tips.

Annons:
Draken
12/14/20, 4:20 PM
#1

Tror inte du skulle behöva stänga av CO2 anläggningen under mörkläggningen. Du stänger väl inte av den när du släcker på natten heller :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
12/14/20, 4:38 PM
#2

Så konstigt att UV-ljuset inte hjälper! Det förstår jag mig inte riktigt på…

Nu vet jag inte vilka CO2-nivåer du håller men när det är mörkt så producerar växterna inget syre, utan förbrukar det och avger CO2, så många väljer att stänga av koldioxiden under dygnets mörka timmar så att CO2-halten inte ska nå skadliga nivåer. Men i ärlighetens namn vet jag inte hur stor risken är för det egentligen.

Vad gäller UV-lampans effekt ska den, mig veterligen, inte påverkas av CO2-mängden i akvariet.

Är du säker på att det är infusorier?

morfargugge
12/15/20, 9:48 AM
#3

Jag kör med timer till CO2.
CO2 startar 1 timme före belysningen tänds och släcks när belysningen stängs av.
Är inte hundra på att det är infusorier!
Ska göra ett stort vattenbyte idag och sedan mörklägga i 3 dagar utan CO2.
Bara att hålla tummarna.

5ara
12/15/20, 9:54 AM
#4

Ja, det gör vi då! Jag tycker verkligen UV-lampan borde hjälpa 🤔

Bara för säkerhets skull; är du säker på att lampan är fräsch och funkar som den ska? Tänker om något hänt med den så den inte verkar på rätt sätt.

Även om det nu inte skulle vara just infusorier så tycker man ju ändå att det borde vara något med DNA. Därmed borde det ta stryk av UV-ljuset ändå. Såvida det inte är något skräp typ…

Håller som sagt var tummarna för att du blir av med det. Inte roligt med grumligt vatten så klart!

Upp till toppen
Annons: