Annons:
Läst 132 ggr
hejkomochhjälpmig
2020-12-09, 18:17

Varför piskar S. festivum med sin stjärt?

Jag har länge undrat och sökt efter en förklaring till mina jättepiskstjärtars underliga beteende. Varför piskar de med sina stjärtar?! De gör det ofta, de viftar och piskar och drar omkring de där långa stjärtarna och jag förstår inte vad det ska vara bra för, förutom att det ser fint ut och ger mig huvudbry.

Annons:
5ara
2020-12-10, 08:27

Om man är piskstjärtsmal ska man väl piska lite med stjärten emellanåt? 😉

Jag kan tyvärr inte svara på varför dina gör det men kul att se en av dina fina malar 🙂

• Redigerat 2020-12-10, 08:34 av 5ara
Draknästets_Reptiler
2020-12-10, 14:01

Har för mig de har fått sitt namn, just pga att de brukar piska med stjärten. Fast jag vet inte om det stämmer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2020-12-10, 15:33

#2 Jo så är det ju, men frågan är varför de piskar med stjärten.

Draknästets_Reptiler
2020-12-10, 15:34

Tja, jag vet inte. kanske för att imponera eller locka en make/maka ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2020-12-10, 15:40

Nja, de gör det inte med/mot varandra vad jag har sett. Har ett väldigt flitigt odlingspar, men stjärtarna brukar vara lugna när de är tillsammans. Piskandet ser jag oftast när de är iväg på egen hand.

Draknästets_Reptiler
2020-12-10, 15:42

Ja jag kan tyvärr inte ge något vettigt svar, har faktiskt aldrig tänkt på det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
hejkomochhjälpmig
2020-12-10, 15:51

Får se om någon annan kanske vet. Hade varit kul att få reda på :)

Jag har funderar på om det kan vara ett sätt att kolla om kusten är klar? Om inget hugger efter stjärten så kan man förflytta sig säkert några steg till? Och skulle ngt hugga tag i änden av stjärten dör de knappast av det utan kanske hinner iväg i säkerhet?

Funderat på om det kan vara ett sätt att locka till sig föda också men de jagar ju inte så jag är nog fel ute där. Men viftandet förekommer ofta i samband med matning, innan de hittat fram till maten.

Sen har de suttit och viftat stjärtarna i de stora plecosarnas face också. Tills plecon ifråga blir sur! Om det är en säkerhetscheck så får det istället motsatt effekt i den situationen!

Draknästets_Reptiler
2020-12-10, 15:53

#7: Jag hoppas att någon annan kan komma in och svara, du har gjort mig nyfiken, nu vill jag veta ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: