Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 366 ggr
farido13
12/3/20, 12:56 PM

Min ancistrus dog

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag tände lampan för akvariet nyss och såg nu att min själv uppfödda Ancistrus har gått bort, jag vet inte hur detta hände så vände mig mot er för att kolla. Har bara en annan röd slöj Ancistrus vid samma storlek och 5 st pansarmalar som botten levande fisk men såg aldrig dom slåss för maten och den mådde bra igår men nu så hittade jag honom såhär…

Annons:
Draken
12/4/20, 12:14 PM
#1

Har du kollat så du inte har nitrit i karet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
12/4/20, 2:21 PM
#2

Nä men hur gör man det?

Nephi
12/4/20, 5:02 PM
#3

Har du några tester är det dags att använda dem och se hur värdena ligger :)

Har du inga tester så är det dags att skaffa 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

farido13
12/5/20, 12:37 AM
#4

Får nog göra det, städade akvariet igår kväll så kanske det skulle hjälpa hahah

Draken
12/5/20, 1:07 PM
#5

Har du inte själv tester hemma, så ta med vatten till akvariebutiken och fråga om de kan kolla åt dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
12/6/20, 9:45 AM
#6

Så tråkigt att den dog för dig 😔 som de andra säger vore det nog bra att kolla vattnet så inget är galet där.

Om vattnet ser bra ut kanske den har svultit ihjäl…? Nu vet jag inte hur många andra Ancistrus du har men om den var lägst i rang kanske den hade svårt att komma fram till maten men jag bara spekulerar i och för sig. Den ser ju ut att ha varit ganska liten och enligt min erfarenhet behöver de då mat ganska ofta vilket kan vara svårt om konkurrensen är hög.

Annons:
farido13
12/7/20, 10:27 PM
#7

Aa får ta med vatten för test till akvariebutiken men nu har jag redan städat akvariet så, nä asså jag hade bara 2 st Ancistrus och den var inkluderad och även om jag hade dom andra Ancistrus yngeln så var dem fortfarande bossen då denna var den yngeln från första kullen min Ancistrus lekpar fick och ja jag har sålt dom eller snarare pappan då mamman dog av någon konstig anledning

farido13
12/7/20, 10:28 PM
#8

Men jag har rensat mycket på fiskar för att ha så mycket utrymme och däremot så kommer jag inte skaffa fler fiskar om inte akvariet blir större ;)

5ara
12/8/20, 8:36 AM
#9

Nä, då lär ju tillgången till mat inte ha varit problemet.

Om även den större honan dött så är det bäst att kolla vattnet tänker jag.

farido13
12/9/20, 6:09 PM
#10

Aa får åka i veckan och köpa ett sånt där test så slipper jag sitta här och bli orolig över detta 😅 men nu kanske denna fråga inte håller till detta ämne men igår så var jag förbi akvarielagret och köpte mig en super red Ancistrus och jag har bara 2 st Ancistrus nu och inga fler kommer bli inköpta och jag snackade med han som äger stället att det är svårt att få tag på super red Ancistrus nu för tiden för de flesta brukar vara mer åt svag röda eller orangea som folk säger att de är röda Ancistrus och han visade mig något sorts puderliknande som man kan mixa ihop det med broccoli eller gurka eller nåt som ancistrusen gillar sedan mixa ihop det i en mixer och sedan ha någon sorts gelatin som håller denna mix ihop som en tablett och då kommer denna puder liknande grejen kunna göra ens röda Ancistrus mer rödare och då frågar jag er då om detta är något som ni själva tänker är smart att göra eller mer utav onödig vara? För han berättade att de finns inga maltabletter som innehåller de ämnet som gör malarna röda men på en del ciklid pellets så finns de ämnet men som sagt vad tycker ni? Är detta något man borde testa eller är det bara onödigt?

5ara
12/10/20, 8:24 AM
#11

Jag antar att ämnet han talar om är astaxantin. Som sagt så finns det i minst ett av flingfodren jag ger mina fiskar och mina odessabarber har en väldigt fin röd färg. Om det har med fodret att göra eller inte vet jag dessvärre inte. Om man gillar att pyssla och dona lite så finns det väl inget negativt med att testa i alla fall tänker jag 🙂

Nephi
12/10/20, 9:54 AM
#12

Om det är Rapashy foder så har jag hört bra om det man aldrig testat själv ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
12/10/20, 10:28 AM
#13

Astaxantin gör att färgerna på fiskarna blir starkare, det är väldigt vanligt i malawifoder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
farido13
12/11/20, 11:35 PM
#14

Tror det var astaxantin då han nämnde att de är vanlig hos Malawi foder eller för en del ciklid foder, hur mycket brukar dom ligga på? För glömde fråga detta och vad är detta sorts gelatin han nämnde som håller maten ihop som en tablett?

5ara
12/12/20, 8:26 AM
#15

För att hålla ihop egentillverkad fiskmat är det vanligt att man tillsätter antingen gelatin (finns både som pulver och som ark) eller agar agar.

Här har du några olika recept på så kallad räkmix. Eftersom din är tänkt till Ancistrus så kollar du på receptet för herbivora fiskar (växtätare).

http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml

Ett annat alternativ är Repashy (någon variant lämplig för Ancistrus) där du borde kunna tillsätta en gnutta astaxantin till blandningen innan du till tillreder den.

Fördelarna med egentillverkad räkmix är många. Det går att anpassa innehållet så att den tillgodoser de olika behov våra cikldider har och billigt jämfört med många andra foder. Men framförallt är det väldigt enkelt och roligt att tillverka sin egen räkmix
5ara
12/12/20, 8:39 AM
#16

Sen är det även så att sprulina innehåller karoten (astaxantin är en kartenoid) och det är ganska vanligt i mat till Ancistrus. Om det lika effektivt som astaxantin förbättrar färgen på fiskarna vet jag inte men om det ges i större mängder kan det resultera i svarta pigmentfläckar så på något sätt påverkar det ju deras färg.

Spirulinapulver tycker jag är riktigt bra mat till ancistrusyngel och mina får alltid det. De har heller aldrig fått några svarta pigmentfläckar men i ärlighetens namn upplever jag dom inte som mer röda i färgen än deras föräldrar som inte får spirulinapulver på samma sätt.

Nu spekulerar jag bara men eftersom spirulina oftast redan finns i viss mängd i många av algtabletterna tror jag inte att en högre dos av karoten (i form av exempelvis astaxantin) får så stor effekt.

5ara
12/12/20, 8:42 AM
#17

Kanske ska tillägga att mina yngel är calico (brunt mönster på orange/röd botten). Vissa av dom har bara några få bruna prickar så på dom ser man tydligt hur pass röda de är i sin grundfärg.

Upp till toppen
Annons: