Vad är detta?
Hej, jag har ett 200 liters kar som jag haft igång 2 år och aldrig haft problem med. Nu har det kommit något vitt (alger) i ena hörnet av akvariumet, undrar vad detta är. Jag har inte bytt varken fiskar eller växter eller "gjort" något annat. Detta började för 3 veckor sedan. Städade i det förra veckan och tog bort allt jag såg, men nu är det tillbaka igen. Som sagt endast i det ena hörnet, medan resten av akvariet är "rent".
Har 2 scalarer, några platys, en Eldstjärt och 4 små Ancistrus. Har ett stort och fungerande ytterfilter.
Vet någon vad detta är?

Något sånt har jag inte sett tidigare. Kanske någon sorts svamp…?
Har aldrig sett något liknande .
Kan det vara nån form utav mögel ?
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vi tänkte också på svamp eller mögel men fattar inte varifrån det skulle komma? Jag hade senast upp hela växten på bilden och tvättade rötterna, trodde det var något fel på växten men det sprider sig över gruset. Inget fel på själva akvariet.
Förslag på hur jag ska få bort det? Finns det något "allround" medel för alger eller liknande jag kunde testa? Mekanisk rengöring tycks inte fungera.

Hur är cirkulationen i det hörnet? Det känns som att såna där grejer har benägenhet att trivas bäst där cirkulationen är klen.
#3: Det verkar ju vara något som finns i gruset, bakterier eller liknande. Frågan är om du kanske skulle byta ut allt grus mot nytt.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Kan berätta att jag 30.11 tog upp allt grus i den drabbade delen av akvariet och kokade gruset. Tog även upp växten och vissa av dekorationerna och diskade med mild tvål. Böt en del av vattnet och tillsatte extra mycket av happy life filtermedia. Och nu verkar det faktiskt ha försvunnit! hoppas hoppas
#4: utblåset finns rakt ovanför det drabbade hörnet.

Blåser det rakt ner eller blir det låg cirkulation?
Toppen att du verkar ha fått bukt med det 😀👍
Hoppas att du får bukt med det helt.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Utblåset är riktat mot ytan, så det blir automatiskt lite sämre cirkulation i hörnet rakt under. Men har aldrig tidigare haft problem i det hörnet.
Hmm, och du har inte kommit på vad det kan vara ?
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Det försvann helt och hållet sedan jag kokat gruset och rengjort växt och inredning. Vet inte vad det var för slajm, men nu har jag i alla fall sluppit det! Ordningen är återställd!

Åh, vad skönt att du verkar ha blivit av med det!
Vad skönt.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ser ut som slemsvamp. Har snabb tillväxt och kommer sannolikt från någon av växterna.
hoppas du slipper få tillbaka eländet
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI