Annons:
Läst 224 ggr
Trollet63
11/24/20, 2:43 PM

Björk i akvariet...?

Vill väldigt gärna få er erfarenhet av björk, rötter och grenar, i akvariet.
Tänkte försöka bygga min interiör med trä-detaljer och stenar från naturen i min närmiljö… OM det funkar…

Tänkte bygga ett habitat för scalarer, fjärilciklid och någon sorts sug-mal

Har plockat de två jag har nu, i naturen, inte ur vattenmiljö.

Kommer att försöka hålla en temp på 27-30gr
storl 450 l

//Kram Trollet
🐠🐟🐡
🐶🐶🐶

Annons:
5ara
11/24/20, 3:07 PM
#1

Det enda träslaget vi har i Sverige som klassas som motståndskraftigt mot röta är ek så för att slippa murket trä och skräp i akvariet skulle jag satsa på det. Jag har själv planer på att göra en scape med mycket grenar och har redan spanat in en blixtnedslagen ekgren att ta av. Givetvis har jag frågat markägaren. Om du ändå vill använda björk är det inte giftigt på något sätt men det kommer brytas ner ganska snabbt. Barken verkar bli förstörd på mindre än ett år.

5ara
11/24/20, 3:09 PM
#2

Varför vill du ha så varmt i akvariet? En hög temperatur försämrar växternas förutsättningar och fiskarna får även mindre tillgängligt syre i vattnet. Jag har dragit upp både scalarer och Ancistrus i 24 grader så för deras skull behöver det inte vara så varmt 🙂 Inte heller fjärilsciklider behöver ha så pass varmt. Kanske du menar någon annan sorts sugmunsmal?

  • Redigerat 11/24/20, 3:17 PM av 5ara
Trollet63
11/24/20, 3:16 PM
#3

#2: Läst på flera ställen att Fjärilsciklider trivs bäst i lite högre temp och jag har förstått att även Skalarerna klarar den tempen bra.
Men min egen erfarenhet är lika med noll, så jag tar till mig ditt tips.

//Kram Trollet
🐠🐟🐡
🐶🐶🐶

5ara
11/24/20, 3:19 PM
#4

Mig veterligen klarar de sig fint med 24-25 grader så du kan ju fundera på det i alla fall. Som sagt är väl den främsta anledningen att algerna lättare får övertaget med lite högre värme på grund av att växterna oftast får svårare att trivas riktigt bra. Om det däremot var Diskus du var sugen på så skulle jag inte säga något om temperaturen.

Se bara till att få tag på privatodlade fjärilar 🙂

  • Redigerat 11/24/20, 3:22 PM av 5ara
Trollet63
11/24/20, 3:29 PM
#5

#4: 💖💖

//Kram Trollet
🐠🐟🐡
🐶🐶🐶

Draken
11/26/20, 12:19 PM
#6

Du har fått bra svar på dina frågor, så jag har inget att tillägga där, men jag vill passa på att önska dig hjärtligt välkommen, och hoppas du skall trivas med oss :)

Lägg gärna upp en tråd när du börjar med akvariumet 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Dagnykatt
11/28/20, 1:00 PM
#7

Vi hade en mindre gren av vårt äppelträ i akvariet 2 år. Vi tog bort allt bark och gröpte ur innanmätet, kokade grenen och torkade i ugnen. Fungerade fint i 2 år, därefter kom det svartmögel på den, så då fick vi slänga den.

Upp till toppen
Annons: