Annons:
Läst 187 ggr
K
2020-11-07 15:28

Hjälp!

Hej! Jag är ny här då jag blev rekommenderad att söka hjälp här pågrund av att ni skulle va bra på fiskar, jag har 8 slöjstjörtar i mitt 96 liters akvarium, jag köpte dom för 1 månad sen, nu har 1 slöjstjärt dött, varför dog den? Vad kan jag göra?

Annons:
Nephi
2020-11-07 15:35
#1

Välkommen hit!
För att vi ska kunna ge dig bästa hjälp så skulle det vara bra att veta:
Vilken temperatur du har i vattnet
Hur länge akvariet vart igång
Hur ofta du byter vatten
Hur ofta och mycket du matar
Om du använder några medel/mediciner eller nyligen gjort
Om du tagit några vatten tester och vad dessa visat
Även om någon fisk visat på avvikande beteende som kan tyda på sjukdom


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2020-11-07 15:39 av Nephi
Nephi
2020-11-07 15:39
#2

Hur stora är dina slöjstjärtar i dagsläget?
96L låter tyvärr alldeles för litet då man brukar räkna på at en vuxen fisk kräver 150L och sen från vad jag hört ytligare 50L per fisk vilket skulle betyda att för att fiskarna ska må så bra som möjligt ha minst ett 500L till dem


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2020-11-07 16:07 av Nephi
K
2020-11-07 16:18
#3

#1: akvariumet har varit igång i 2 månader, det är 22 grader jag byter vatten varje vecka 33% jag har inte tagit några vattentester men jag använder något medel som ska ta bort klor vid varje vattenbyte, dom är cirka 7cm utan fena

5ara
2020-11-07 16:42
#4

Rent spontant gissar jag att du har fått en nitritspik i ditt akvarium. Tidpunkten stämmer väldigt bra med det i förhållande till när fiskarna flyttade in. Utan test är det så klart väldigt svårt att veta men om du har bra kranvatten så är det bästa du kan göra att byta stora mängder vatten. Det skadar ändå inte fiskarna ifall du har en bra temperatur på det nya vattnet och tillsätter vattenberedningsmedel samtidigt. Byt gärna 75%. Om det är nitrit så tar det i regel några veckor tills det slutar ansamlas i skadliga mängder och då kan man återgå till sina vanliga rutiner.

Märker du något på de andra fiskarna i akvariet? Ett vanligt tecken på nitrit är att de blir en aning slöare och lugnare än vanligt. Detta beror på att nitrit orsakar syrebrist hos fiskarna. De kan även hålla sig närmre ytan där syrehalten är lite högre.

Men så länge du saknar test så är det bara gissningar vi kan komma med dessvärre…

  • Redigerat 2020-11-07 16:53 av 5ara
K
2020-11-07 16:46
#5

#4: okej, nej inget med dom andra fiskarna vad jag märkt av, då kanske jag borde köpa tester, vilka tester är bäst?

5ara
2020-11-07 16:52
#6

Generellt rekommenderar vi dropptest. De är mycket mer tillförlitliga i sina resultat än de så kallade stickorna som väldigt snabbt testar flera olika värden samtidigt.

Nitrit (NO2) som lätt blir dödligt i även mindre koncentrationer kan nog betraktas som det viktigaste men sen kan det i framtiden även vara bra att kunna ha koll på att man byter tillräckligt mycket vatten och då underlättar ett nitrat(NO3)-test.

Mitt personliga favoritmärke är JBL och senast beställde jag från Hornbach.

Annons:
5ara
2020-11-08 08:37
#7

Kom att tänka på den här sidan:

http://guldfisk.se/akvariet

Här beskrivs det tydligt hur mycket plats de behöver och så finns det även annan bra information 🙂

Draken
2020-11-08 13:05
#8

Hej och välkommen hit :)

Tyvärr så är akvariumet är på tok för litet för 1 Slöjstjärt. och rena katastrofen för 8.
Du har förmodligen fått nitritspik pga överbelastningen.

Slöjstjärtar skall ha minst 300 liter, då de blir riktigt stora, och det är en kallvattensfisk men temperaturen hade du bra såg jag, 20-22 grader är optimalt tycker jag.

Tyvärr så är risken stor att de andra också kommer dö om de inte får större boende.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: