Annons:
Etiketterallmäntakvarium-och-fiskar
Läst 264 ggr
F
10/27/20, 11:09 PM

Sajica

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej igen! Hämtade har haft en Sajica ciklid ensam ett tag då hon blev av med sin man! Hämtade idag en hane som såklart skulle vara en hane. Jag kunde inte följa med då jag har varit hemma med vårat barn. Så min man fick åka och hämta den. Nu när han acklimatiserats i påse så släppte jag i han(?) och dom simmar harmoniskt. Men så fort dom hamnar i grottor eller liknande så börjar dom typ stångas. Är detta verkligen en hane? Han är liksom röd blå aktig på fenorna? Jag ringar in honom!

Annons:
5ara
10/28/20, 8:28 AM
#1

Röda toner på fenorna är väl typiskt för hanar om jag inte fattat fel…?

F
10/28/20, 8:33 AM
#2

Ja, jag tänker mer på pannan och det att dom slåss. Hon jag köpte av sa även att han va vuxen. Men då hade han väll haft pannan

5ara
10/28/20, 9:26 AM
#3

Puckel i pannan är det väl inte alltid dom får. Som exempel har inga av mina scalarehanar det som ändå är några år gamla och har lekt flera gånger. Om man tittar på den första bilden så ser fisken ändå ut att ha en något brantare panna vilket är en av grejerna som man använder sig av vid könsbestämning av sajica.

Nu har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av sajica men mina scalare-par kan ha som kraftmätning sinsemellan ibland, främst när de är nybildade par. Kanske dina ägnar sig åt något liknande för att fisken är så ny?

Med andra ord tror jag inte det är omöjligt att det är en hane men jag är inte säker. Det bästa är nog att låta dom lära känna varandra åtminstone några dagar och se vad som händer. Väldigt vackra är de i alla fall 🙂

Draken
10/28/20, 9:45 AM
#4

Det är en hona. Hanarna har röda fenor.
De flesta hanar har mer eller mindre pannpuckel, eller antydan till pannpuckel.

Även honorna slåss inbördes, det är inte alls ovanligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/28/20, 9:49 AM
#5

#4 Vad bra att du kom in och hjälpte till 🙂👍 då har vi koll på läget nu då.

Draken
10/28/20, 10:01 AM
#6

😊 De flesta ciklider har jag koll på 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
F
10/28/20, 10:16 AM
#7

#6: vad ska jag göra nu då??! Ska jag lägga i 2 hanar eller vad måste jag göra? Och vart får jag tag i såna? Har ej sett i djuraffär här

Makaonen
10/28/20, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag skulle avvakta o se hur det utvecklar sig.
Den nya kan färga ut mer när den gått ett tag i burken
Har för mig att hanarna har mer spetsiga fenor.
Här en större bild på ditt par o lite fix i datorn.

Är det så att det är 2 honor så räcker det med en hane.

🦋 Hej jag provar om medaljerna fungerar. 🦋 ☀️ 🙂

Det är på Återbruk som vi hjälper varandra med Medaljerna. 🏅
https://aterbruk.ifokus.se/about/

  • Redigerat 10/28/20, 3:42 PM av Makaonen
F
10/28/20, 4:52 PM
#9

#8: Asså detta går inte! Min fisk jag hade innan alltså honan jagar ihjäl den andra och biter henne som attan!! Vad ska jag göra? Ska jag låta dom fortsätta såhär? Gör dom upp rang? Hur får jag tag i en hane? Hjääääälp

Makaonen
10/28/20, 5:04 PM
#10

Hur stort akvarium har du?
Finns det gömställen i det så att dom slipper se varandra.

🦋 Hej jag provar om medaljerna fungerar. 🦋 ☀️ 🙂

Det är på Återbruk som vi hjälper varandra med Medaljerna. 🏅
https://aterbruk.ifokus.se/about/

F
10/28/20, 5:09 PM
#11

#10: 400l ja det finns men så fort hon kommer fram så jagas hon

5ara
10/28/20, 9:58 PM
#12

Ojdå! Vad tråkigt att det har blivit på det viset! Hoppas Draken tittar in igen; hon vet säkert vad som är bäst att göra.

Draken
10/30/20, 1:08 PM
#13

#7 Ta bort ena honan och sätt ner en hane istället. Sajica är en Centralamerikansk ciklid, och de kan vara ganska gramse mot sina egna av samma kön, vare sig det är hanar eller honor. Honorna är, i vissa lägen, värre än hanarna.

Om det vore mina fiskar, så hade jag sålt iväg den dominanta. Det finns en liten möjlighet att den dominanta honan även kan ge sig på en hanne. Jag hade en sånn hona för flera år sedan, hon slog ihjäl alla artfränder, oavsett kön. Så hon fick gå utan partner hela livet. Hon rörde aldrig de andra fiskarna i karet. Bara sina egna.

#8 ett stort Nej på din kommentar där. Sajica är en parbildande ciklid. Även om du sätter ner en hane så kommer de gemensamt slå ihjäl den ensamma honan, vilket även den dominanta honan troligtvis kommer att göra om de inte separeras.
Hanen har röda fenor, inte gula som honan har.

#9 Separera dem, den dominanta honan kommer troligtvis inte ge sig innan den andra är ihjälslagen.

#10 #11 Akvariumet är mer än stort nog för ett Sajicapar, men det spelar ingen större roll. Även fast den mobbade kan gömma sig undan, så kommer den dominanta hitta henne. Som du beskriver situationen i karet, så har den dominanta get sig f*n på att rivalen skall bort.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/30/20, 1:12 PM av Draken
Annons:
Upp till toppen
Annons: