Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarvilken-fisknybörjarhörnansötvatten
Läst 319 ggr
E
2020-10-27 19:09

Vad är det vi har fått i akvariet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag är nybörjare i akvarievärlden efter att sonen fyllde 8år och helst av allt önskade sig ett akvarium. Det är en 54-liters tank som nu har varit igång ca 4 veckor.

Upptäckte idag något på en av växterna som jag tycker ser ut som någon form av mask eller snigel. Se bild. Övriga kompisar i akvariet är guppys, siameser och amanoräkor.

Finns det någon som har en kvalificerad uppskattning av vad det kan vara?

Annons:
5ara
2020-10-27 19:24
#1

Kul att ni har startat igång ett akvarium 🙂

Jag tycker det är lite svårt att se vad det är men någon typ av snäcka skulle jag ju tro i alla fall och det är inte alls omöjligt att det är en posthornssnäcka. De följer ofta med växter in i akvariet.

Här kan du läsa mer om posthornssnäckor ifall du vill:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1413857/posthornssnackor

Är det siamesiska algätare du menar med siameser? I så fall är det bra ifall ni har en plan för var ni ska ha dom sen för de blir ganska stora och behöver en del plats. Zoopet.se rekommenderar minst 150 liter och de är generellt ganska snåla med sina volymrekommendationer.

E
2020-10-27 19:34
#2

Tack!

Ja, posthornssnäcka låter ju inte helt otroligt efter att ha researchat det som snabbast.

Men vad ledsen jag blir… Ja, det är sånna siamesiska algätare. Jag frågade specifikt på min akvarie- och djuraffär vad de rekommenderade för algätare och jag gav dem info om hur stor tanken var. De är förvisso bara 2st om det nu gör någon skillnad…

5ara
2020-10-27 19:45
#3

Så tråkigt att de i butiken sålde dom till er trots att ni sa vilken storlek akvariet har. Dessvärre verkar det inte alls ovanligt att sådant händer 😔

Ett tips för framtiden är att googla fisken som du/ni vill köpa innan den tas med hem för tyvärr går inte affärerna att lita på.