Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarvilken-fisknybörjarhörnansötvatten
Läst 319 ggr
E
2020-10-27 19:09

Vad är det vi har fått i akvariet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag är nybörjare i akvarievärlden efter att sonen fyllde 8år och helst av allt önskade sig ett akvarium. Det är en 54-liters tank som nu har varit igång ca 4 veckor.

Upptäckte idag något på en av växterna som jag tycker ser ut som någon form av mask eller snigel. Se bild. Övriga kompisar i akvariet är guppys, siameser och amanoräkor.

Finns det någon som har en kvalificerad uppskattning av vad det kan vara?

Annons:
5ara
2020-10-27 19:24
#1

Kul att ni har startat igång ett akvarium 🙂

Jag tycker det är lite svårt att se vad det är men någon typ av snäcka skulle jag ju tro i alla fall och det är inte alls omöjligt att det är en posthornssnäcka. De följer ofta med växter in i akvariet.

Här kan du läsa mer om posthornssnäckor ifall du vill:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1413857/posthornssnackor

Är det siamesiska algätare du menar med siameser? I så fall är det bra ifall ni har en plan för var ni ska ha dom sen för de blir ganska stora och behöver en del plats. Zoopet.se rekommenderar minst 150 liter och de är generellt ganska snåla med sina volymrekommendationer.

E
2020-10-27 19:34
#2

Tack!

Ja, posthornssnäcka låter ju inte helt otroligt efter att ha researchat det som snabbast.

Men vad ledsen jag blir… Ja, det är sånna siamesiska algätare. Jag frågade specifikt på min akvarie- och djuraffär vad de rekommenderade för algätare och jag gav dem info om hur stor tanken var. De är förvisso bara 2st om det nu gör någon skillnad…

5ara
2020-10-27 19:45
#3

Så tråkigt att de i butiken sålde dom till er trots att ni sa vilken storlek akvariet har. Dessvärre verkar det inte alls ovanligt att sådant händer 😔

Ett tips för framtiden är att googla fisken som du/ni vill köpa innan den tas med hem för tyvärr går inte affärerna att lita på.

Siamesiska algätare blir upp till 15 cm långa så det blir väldigt lite svängrum för dom ifall de får gå kvar där i. Det är även vanligt att man håller en grupp av dom då de verkar trivas bättre med fler artfränder. Själv har jag fem stycken i ett av mina akvarier på 240 liter.

Nephi
2020-10-27 19:45
#4

Välkommen in i Akvarievärlden 😁

Det kan vara en väldig djungel ibland och det är inte lätt att ha koll på allt. VI här inne hjälper gärna till så mycket vi kan, det är bara att fråga på 😉

För att hitta information om fiskar så är Zoopet bra, tyvärr har de inte alla sorter gratis att läsa om men de vanligaste brukar gå att hitta där.
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

Sen har du ju även vårat Lexikon här på akvariefisk att kika på
https://akvariefisk.ifokus.se/lexicon

Antalet fiskar spelar tyvärr ingen roll, tillslut kommer de ändå växa ur akvariet om de tär för litet. Antalet påverkar mest belastningen i akvariet.

Om du har siameserna för alger, så är även Amano algätare så skulle rekomendera att gå tillbaka och se om du kan få byta siameserna mot fler amanos istället.

Lycka till med det nya akvariet! 😄


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2020-10-27 20:01 av Nephi
Lillyrod
2020-10-27 20:52
#5

Jag skulle inte ha Amanoräkor i 54 liter heller. De är väldigt snabba simmare och tar sin plats när de rör sig.
Jag har mina i 152 liter och när de får upp farten, t ex vid räkrace, klarar de en längd på någon sekund.

Draken
2020-10-28 09:59
#6

#0: Se ut som en Posthornsnäcka. De är duktigta renhållare i karet om man gillar snäckor. Men de kan föröka sig explotionsartat om de har riklig tillgång på mat.

Tyvärr så är siamesisk algätare alldeles för stor för ditt akvarium. De behöver ha större, de blir stora och de är snabbsimmande . Rycker det är jättesynd att butikerna inte är bättre på att upplysa folk om vad de kan ha eller inte kan ha i sina akvarium. Men tyvärr så är det ganska vanligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: