Annons:
Läst 155 ggr
[Nalle1976]
9/26/20, 6:24 PM

Fjärilsciklid.

Jag har haft Fjärilsciklid och jag har också fått lek på ett par jag hade, dessa utmärkt fina ciklider är inga fiskar för nybörjare. Men min fråga är, har någon av er lyckats drivit upp några kullar från att dom har lekt? Vissa menar att fjärilsciklidens yngelvård har blivit bort avlad då dom stora odlarna tar bort föräldrarna så fort leken har avslutats. Jag har aldrig lyckats med att driva upp någon kull.

  • Redigerat 9/26/20, 6:28 PM av [Nalle1976]
Annons:
Draken
9/26/20, 6:32 PM
#1

Jag har lyckats dragit upp några kullar. Både på den vanliga blå och den gula, men det är många år sedan nu. Det var inget fel på yngelvården som mina visade upp i varje fall, men det är ju som sagt några år sedan.

nackdelen med fjärilscikliden idag är att den är så fruktansvärt sönderavlad, så de lever knappt ett halvår innan de dör. Detta har gjort att jag har valt att inte lägga ner pengarna på dem, de är inte de billigaste och de är inte värt pengarna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Nalle1976]
9/26/20, 11:52 PM
#2

#1: Intressant att läsa dina erfarenheter, ja många av våra fina fiskar vi köper avlas hårt. Jag tycker guppys som jag har köpt också är och har blivit känsligare de senaste åren…

Draken
9/26/20, 11:55 PM
#3

Guppy är numera absolut ingen fisk jag skulle rekomendera till en nybörjare. Möjligen vissa av Endlersarterna, men inte den vanliga butiskguppyn.

Är inte så säker på om jag skulle rekomendera Platy heller , det är ju samma problem med dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
9/27/20, 9:53 AM
#4

Intressant tråd! Jag har varit sugen på fjärilsciklider men avstått på grund av att de verkar leva så kort tid.

[Nalle1976]
9/27/20, 2:30 PM
#5

#4: Ja jag får nog avstå från att skaffa mig ett par, men det finns ju så många andra fina fiskar att välja på.

[Nalle1976]
9/27/20, 2:34 PM
#6

#3: Endler är ett bra alternativ att skaffa sig istället för Guppy, jag såg en riktigt fin typ av endler på Hornbach i Stockholm som jag blev sugen på att skaffa mig.

Annons:
Draken
9/28/20, 11:58 AM
#7

Många av endlerstammarna är sunda djur, de är inte riktigt "upptäckta" ännu, så de har inte börjat massodlas.

De flashiga butiksguppyna med långa vajande fenor och massa olika färger ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Nalle1976]
9/28/20, 2:21 PM
#8

#7: Förut har jag testat att odla fram "egna" stammar och linjer för att försöka få fram mer starka och tåliga fiskar, detta i hopp om att fiskarna ska bli tåligare efter varje generation men det tar tid och jag kom inte så långt i mitt projekt, sen är jag inte riktigt insatt i gentekniken heller…

Upp till toppen
Annons: