Zombivarg's Akvarietråd
Tänkte det va dax att starta en tråd om mitt akvarium jag köpte för en vecka sedan. Är inte helt nybörjare, har haft större akvarium från och till under många år. Men, jag blir aldrig full lärd på akvarium så jag lär mig därför hela tiden nya saker. Nu vill jag prova på lite mindre akvarium, tidigare har jag haft 200-500L akvarium.
Så detta karet är ett 54L av märket Marina och så här långt är jag rätt nöjd, har dock bytt pump då jag inte gilla den som kom med. Just nu har jag bara 2 gamla banjo malar och nu endast 1 snäcka, hade 3 men 2 har dött, som ska pinka in mitt akvarium. Vet inte om dom räcker så här får ni gärna komma med info om jag borda ha någon enstaka fisk till i karet. Har som sagt inte haft så här små kar tidigare så jag är kanske lite över försiktig. Har lite rötter och lite växter så klart.
Har slängt i lite Aquatqan och nitrivek, hade dessa hemma sen sist jag hade ett kar igång och enligt datumstämplingen håller dom till 2021. Vattnet här är väldigt hårt 8-8,5 så jag hoppas att kunna få ner det lite gran. Jag har PMDD som näring till mina växter. Undrar om jag behöver lägga ner tex lite växtnäring i tablett form också eller räcker det med PMDD? Va ett tag sedan och även om jag kommer ihåg en del och jag är ute och läser här så är jag ändå osäker.
Just nu händer det inte så mycket, jag kollar vattnet dagligen. Min tanke med karet är att ha lite mindre fiskar och kanske börja med räkor. Fisken jag vi ha är iriatherina werneri, ett gäng otocinclus, ett gäng dvärg corydoras, red racer och lite räckor. Allt utom räckorna kommer troligtvis flytta över till mitt andra kar på 98L när jag fått igång det och då kommer jag nog bara ha räkor kvar i 54L karet.
Mitt andra akvarium är på runt 98L som jag hoppas att snart sätta igång. Det är i det karet som jag ska ha den snygga JBL sanden.
Kom gärna med frågor eller ide'e, tycke och smak. Tycker det är roligt att bolla tankar om olika saker när det gäller akvarium, det är ju trotts allt så vi lär oss mer och utvecklas.
Vad spännande! Även jag har kollat och kollat och googlat på iriatherina werneri eftersom de är sååå fina. Finns tydligen i en dvärgvariant också om jag inte minns helt fel.

Vad kul att du gjort en tråd! Ska bli roligt att följa :D Jag tycker det är jättebra att du tar det lugnt med invånare i början. Om man har tålamod till det så är det ju överlägset bäst. Med så hårt vatten så är ju risken för höga ammoniakhalter konstant överhängande. Inte bara risken för nitrit som är värst när man har ett något lägre pH. Jag tycker att man klarar sig utan någon typ av bottengödning när man använder PMDD men det lär ju inte vara dåligt att stoppa i det heller ifall man vill. Som sagt; jätteroligt att du dragit igång en tråd och iriatherina werneri är så vackra! Har dock bara sett dom på bild. Tråkigt att två av dina snäckor dog. Vad var det för typ av snäckor?

#1, blev så nyfiken på dvärgen att jag började googla. Vad jag kan få fram så verkar det vara exakt samma fisk, då dom har exakt samma latinska namn. Så det verkar som att det är ett namn som affärerna hittat på. Helt säker jag jag för ståss inte, kanske någon här som sitter på mer info om den. Ja, vist är dom fina. Min mamma hade sådana för många år sedan och jag gillade dom verkligen.
#2, tåla mod.. Jag…. eeehhh, inte direkt 🤪, men jag försöker verkligen göra det så bra som möjligt för mitt akvarie och dess innevånare. Egentligen vill jag köpa fisk igår typ 😃. Att jag just nu änns klarar av att hålla mig är mycket på grund av mitt dåliga vatten.
Det dåliga vattnet är en av orsakerna till att jag valt mindre akvarium. För idag har jag nämligen varit och hämta 100L vatten i Höganäs, där vattnet är mycket bättre i mina ögon. Tänkte visa er skillnaden på test stickorna men det får bli imorgon.
Eventuellt köper jag några tabletter och trycker ner, mer för min skull än växterna. Då känner jag att jag gjort allt jag kan, så hoppas jag att mina växter trivs och växer bra och blir fina.
Ja, dom är jätte fina. Har sätt dom irl då min mamma hade några i sitt akvarium för många år sedan. Nu känner jag äntligen att jag har rätt typ av akvarium för att skaffa dom. Dock där jag just nu har hittat dom är tyvärr inte den bästa akvarie affären, så dom såg inte jätte fina ut där. Svårt att inte köpa dom och ge dom något bättre, även om kanske så många som hälften dör. Jag är lite korkad på det viset 😊. Jag vet det är fel för då köper bara affären in fler som mår dåligt. Men ibland så bara köper jag ändå, känns trotts allt bra att jag hjälpt några till ett bättre liv. även om det bara är fiskar. Jo, jag har anmält till LS, flera gånger, men än har inget hänt.
Det var en red race och en zebra, Neritina Turrita.

Ja, lite sämre vatten gör ju att man får ta det extra försiktigt. Det är sååå svårt! Nu är inte dåligt vatten vad som påverkar situationen men jag har ett Sulawesi-kar under uppstart och det känns nästan som att det aldrig kommer bli några kardinalräkor där i. Det startades upp för sex veckor sedan. Om jag har lite flyt kan de flytta in om en månad men troligare är nog att det blir i oktober… Har du egen brunn eftersom du tycker att vattnet är så dåligt? Förstår verkligen att du vill ta hand om fiskarna och ge dom ett bra hem. Jag hade nog kunnat göra likadant.

Super svårt. Men sist, typ 1,5- 2 år sedan, när jag startade upp mitt 220L kar, då kunde jag inte hålla mig och i stort sätt alla fiskarna dog. Bara mina 2 banjomalar och dom 3 snäckorna överlevde.
Läst i din räktråd om ditt Sulawesi-kar, så spännande och roligt. Du verkar ha fått upp en del alger ändå, så det är ju bra om nu inte elefanterna äter upp allt. Tycker kardinalräkorna är grymt snygga, men får inte riktigt grepp om vad det är för typ av vatten dom ska ha. Är det salt vatten eller är det osmos vatten? Tror jag hittat en lite billigare osmos grej, så får jag bara grepp om allt det där så skulle jag nog vilja prova lite kardinalräkor, eller någon annan rolig räka. Det är du och Nephis som fått in mig på räkspåret 😃, vilket jag är väldigt glad för så klart. Vad är det som verkar vara problemet med ditt Sulawesi-kar? Hoppas du har flyt och snart kan få hem dina kardinalräkor.
Ja, hyr hus med egen brun och husägaren vägrar göra något åt vattnet. Så jag hämtar vatten till mina hundar, katter och möss i Höganäs och nu även mina akvarium. Tror detta kommer bli mycket bättre för mina kar, även om det är en del jobb för mig och tungt.

Oj, vad tråkigt att du förlorade övriga akvarieinvånare! De där dyrköpta läxorna känns det som att man kan klara sig utan… kul att du vill ha akvarier trots det! Det är samma princip som för mina Blue Bolt. Först renas vattnet med hjälp av omvänd osmos. Därefter ”smutsar” man ner det igen med ett mineralsalt som innehåller rätt mineraler och spårämnen för den sortens räka som är aktuell. Då vet man exakt vad för vatten räkorna går i. Till mina Blue Bolt använder jag Bee Shrimp Mineral GH+ och till kardinalernas använder jag Sulawesi Mineral 8,5. Märket är Salty Shrimp på båda. Det är inget problem direkt utan bara att de behöver ett moget kar att flytta in i för att överleva och må bra. Gott om biofilm, alger och en mogen bakteriekultur och för att uppnå det är det bara tid som funkar. Då förstår jag! Ja, det kan vara ett riktigt aber med egen brunn! När jag hade det hämtade jag ibland kommunalt vatten hos mina föräldrar för att kunna få ner nitrathalten. Den var på 42 ppm ur kranen.
Jättekul att du vill dela med dig i en egen tråd. Självklart sätter jag en fena här 👍
Gillar verkligen hur du har inrett karet, ser väldigt naturligt ut 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#6, ja, det va ju inte så roligt. Hade bland annat ett stim med Corydoras aeneus black, dom va s enormt fina. Det känns ju inte bra just när det händer, när man inser att jag gjorde fel och fiskarna fick plikta med sina liv. Så nu försöker jag skynda långsamt.
Bara det att jag nu bestämt att byta vatten helt, till ett mycket bättre vatten känns så mycket bättre. Så nu idag ska jag föst tömma och sedan hälla i nytt bättre vatten.
Okej, då börjar jag förstå hur det fungerar. Ska se längre fram när jag kan få tag på ett bra osmos filter.

#7, Tack så mycket, det va väldigt trevligt och så klart är du välkommen till min, just nu, lilla tråd. Jag gillar när det är mycket växter, grenar, stenar och annat i karet. Har haft, tror det heter, svart kar tidigare och d plocka jag allt utifrån, ibland åkte både al kottar och ek löv i. Va roligt när man såg hur fiskarna trivdes i det lite bruna vattnet. Men nu är tanken att göra något annat, något nytt för mig, så nu blir det små fiskar och räckor. Kanske ett bräckvatten kar med humla fiskar i också, men det är mycket längre fram.

Just det ja! Jag har ju glömt att karet är jättesnyggt! Riktigt läcker rot du har där i! Åh, hade du aeneus black! De är väldigt fina tycker jag! Kanske jag skulle ha såna i något kar 🤔 Ja, bo någonstans med egen brunn och knepigt vatten gör jag helst inte igen nu när jag har märkt hur smidigt det är när vattnet som kommer ur kranen har bra värden! Jag hade nog ha kunnat göra som du; helt enkelt hämta vatten någon annanstans. Häftigt att du kört svartvatten! Också en sån grej jag vill prova på någon gång!

Snyggt, sätter en fena =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

#13, tack.

Jättetjusiga kar! Kul att se :D

Tack. Kommer snart lite mer bilder. Jag har tömt karet och helt i vatten från det jag hämtade. Så nu ska jag kolla det super noga så får jag se hur det blir längre fram.

Måste ju även visa mitt 98L, som jag kallar 100L. Här har jag inte kommit så långt. Har helt i 10kg av JBL svarta sand men tyckte att det behövdes mer. Så va iväg idag och köpte ytterligare 5 kg men det ska först tvättas, NOGA, innan jag heller i det. Gillar verkligen denna svarta sanden, men h*****e vad skitig den är. Sköljde varje omgång 5 gånger, ändå blev vattnet fortfarande skitigt 😮. Resten får pumpen fixa när jag kommer så långt.

I detta 100L har jag en vanlig enkel ramp med lysrör. Är det någon som vet om jag kan sätta en LED list i rampen och ta bort lysröret? Att jag vill behålla rampen är för att jag inte vill att ljuset ska reflekteras upp. Är inte så haj på LED. Men jag får känslan att växterna föredrar LED framför lysrör. Tar emot allt ni vet och kan för här är jag helt grön.

Oja, fler växter är beställda och kommer skickas på måndag. Sen ska jag titta på ett 70L på lördag 😃🤪, det får nog följa med mig hem.

#17 Ja, det var verkligen skillnad! Vattnet är ganska mjukt så det är nog inte dumt ifall du håller koll på att KH och GH inte blir för lågt. Ett för lågt GH gör det svårare för fiskarna att upprätthålla rätt osmotisk balans och ett lågt KH kan göra att pH:t börjar sväng i samband med växternas fotosyntes (högre på dagen och lägre på natten). Ett svajigt pH triggar alger samt att det kan stressa fiskarna. Bra att hålla koll på tänker jag. Jag tycker också att det är jättesvårt med bakgrund! #19 Ja, den rackarns sanden får man skölja ordentligt! Blir som Lützens krigsdimma annars. Som tur är lägger det sig efter några dagar även om man inte orkat skölja så noga. Tjusiga rötter även i detta kar :) #20 Givetvis kan du sätta dit en LED-list istället. Exakt hur du får fästa den vet jag inte men till exempel har de som jag och Maleficum köpt skruvhål i ändarna och de är lätta och smidiga så det borde inte vara så väldigt svårt :) Huruvida växterna föredrar LED eller inte vet jag inte så mycket om. Vanligt lysrör har jag bara till ett av mina extrakar och där har jag inte haft växter någon längre tid. Alla övriga kar kör jag LED. Känns meckigt att behöva byta rör och så drar LED mindre ström. #21 Härligt med grönska på ingång!
LED är bättre än lysrör tycker jag. Har LED i båda karen. Tycker det blir bättre ljus :)
Tror det kommer bli riktigt snyggt med grönskan mot den svarta sanden 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Så va det dax för ett nytt kar 😃. Kan ju inte hjälpa när du lägger ut så billiga begagnade kar, då fick det flytta hem till mig. 54l som ska bli räk kar längre fram. Ska prova att ha det bredvid min soffa så får jag se om jag gillar att ha det där. Pumpen gillar jag dock inte, tetra pump och stor som ett hus, doppvärmaren är heller inget att spara då det inte går att ändra tempen på den, super konstigt tycker jag. Ska kolla i gömmorna imorgon och se vad jag har som ligger.
Sen så hjälper jag min mamma att hitta ett akvarium till henne också. Ska kolla ett 70L imorgon till henne. Hon ska börja med det och senare byta upp till ett 100L när vi hittar ett som hon vill ha.
Ja, en sak är säkert, akvarium blir aldrig tråkigt.
Doppvärmare kan du slopa om det ska vara ett räkkar 😉 Ser fram emot att se hur du gör med dina framtida räkor 😁
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Åh, vad roligt med ett till kar!!! Det är livsfarligt med alla billiga akvarier på FB. Jag har fyra stycken ”reservkar” stående och sju igång. Skyller allt på FB! Jag kör doppvärmare till mina BB och givetvis i Sulawesi-karet. Gäller det för alla sorters Neos att de trivs utan värmare?
Mina trivs toppen utan värme 🤔 Upplever dem som aktivare utan än med värme

Jo, vanliga körsbär ska väl inte ha några problem att vara utan värmare men hur det är med green jade, black Sakura och blå Rili vet jag inte… borde väl vara samma med dom med tanke på att det sägs att svårighetsgraden är i stort sett samma för alla färgvarianterna. Vad hade du din värmare ställd på? Hos mina BB håller den karet på 22,5 så det är inte mycket den behöver jobba direkt.
Min värmare stod på 24° :) ändrade den aldrig efter jag köpte

#25, okej, jag kan prova mig fram, dock har jag lite kalt här vinter tid för hyresvärden vägrar sätta upp värmen. Jag löser det lite med egna el driva radiatorer, han betalar elen 😎, men värmen är ändå inte alltid så bra. Som sagt jag får se och testa mig fram.
Ja, får se vilka räkor det blir. Just nu ska båda 54L karen bli räk kar är det tängt. Problemet är ju att det finns så många jag vill ha. Tänkte som så att om jag börjar med den svarta räkan och eventuellt kör någon räka i 100L med fiskarna där. Så lite längre fram får jag se vad för räka jag stoppar ner i det andra 54L.
Finns ju gröna, gul tigrerad, orange, blå, röda, svarta, röd/ vita mfl mfl. Hur är det tänkt att man ska kunna välja bara 1 eller 2 eller kanske 3 olika sorter?
#26, kan bara hålla med dig, är verkligen FB's fel 😃. Just nu är jag nöjd med dom 3 jag har och ett till min mamma, men vi får se.

#22, vad är det för LED lister ni har skaffat? Kan ju kolla in dom och se om det skulle passa till mitt kar.

#29 Aha, ja, det är ju ganska varmt vad gäller räkor. Själv bor jag i en gammal liten stuga där isoleringen kunde varit bättre så köra utan värmare skulle jag inte våga här. Temperaturen kan ändras ganska mycket under natten och dagen och i så små kar som 54 liter märks det ganska snabbt tycker jag. Ja, det finns verkligen en uppsjö med färger!!! Räkor med vitt hittar du dock inte i Neocaridina-släktet; de är genomskinliga där det ser vitt ut på den klassiska färgkartan för Neos så om man vill ha vitt är det Caridina som gäller. Vi har köpt LED-listerna från akvarieimporten.se.

Här har det hänt lite sedan sist jag skrev. Mina banjo malar dog, det blev nog för mycket för dom till sist. Så jag blev utan fisk i karet. Värdena är bättre och jag håller koll flera gånger per dag. Behövde ju någon fisk att pissa in mitt kar så när jag va förbi affären och såg dom sorgsna drakfenorna så fick dom helt enkelt följa med hem. Va bara 8 st så jag hoppas att det inte är för många. Nu ska jag försöka att få med en bild här på drakfenorna. Dom va fortfarande i påsen då jag höll på att kopa in dom.

Det gick ju riktigt bra det där. Då försöker jag med en bild på drakfenorna som jag tog igår. Just nu har dom inte mycket till fenor. Vet inte om det beror på ålder, att dom är unga, eller att dom bott i dålig miljö. Det jag kan se nu från när jag studera dom i affären är att dom verkar gladare, dom flaschar mer med rygg fenan, dom har också börjat skimra i gult och visa är svart/ lite orande färgade i kanterna/ spetsarna på deras, än så länge, små fenor. Ska bli roligt att följa dessa och jag hoppas att alla överlever. Dom är dock inte lätta att fota, tog ett 20-tal bilder och fick 2 som va någorlunda okej.

Sen så hitta jag ett akvarium till min mamma, så igår åkte jag och hämta det. Det är av den äldre modellen med bruna ram, så jag kollade silikonet, det va inte bra. Som ni kanske kan se på bilderna har kanterna börjat rulla upp sig. Men karet va billigt och jag har silikonat om akvarium tidigare så det fick ändå följa med hem. Så igår åkte silikonet bort, jag rensa upp med aceton och tog fram en extra tub silikon. Så idag va det meningen att jag skulle börja silikona det men det ville inte min kropp så nu får det vänta tills i morgon. Några bilder på karet och silikonet innan jag tog bort det får ni så länge.

Beklagar att banjomalarna inte klarade sig men kul med drakfenor! Ska verkligen bli intressant att se hur de utvecklas 🙂
Jag är inne på att börja sätta nytt silikon på ett tredje kar nu. Två stycken var kass silikon på, det tredje vill jag bara byta från svart silikon till genomskinligt istället. Så tråkigt att ta bort gammalt silikon tycker jag; särskilt nere i hörnen.
De där räkorna tycker jag ser ut som mörk chocolate. Antar att färgen heter choklad på svenska. Deep blue kommer från chocolate men jag har svårt att tro att de skulle fötts som deep blue och sen bytt färg så mycket men vad vet jag. Det kanske de kan…
Spännande. Här händer grejer :)
Synd med banjomalarna :(
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#38, Jag hoppas att deras fenor kommer växa ut längre fram.
Själv tycker jag att det går rätt så lätt att ta bort silikonet, speciellt nu när jag gjort det några gånger och hittat dom verktyg som funkar för mig, rakblad.
Har en rakblads kniv och en rakblads skrapa. Min mammas kar tog det ca 1- 1,5 timme från jag började skära tills jag va klar med acetonet. Tycker det är bra tid på ett 100L kar och då är jag extremt noga dessutom. Men vist är det lite pill, jag kör mycket med skrapan så att jag verkligen får bort allt silikon. Hoppas jag mår bättre imorgon så jag kan lägga på ny silikon. Som tur är har jag lite ägg hemma, då jag använder det i stället för diskmedel till mina akvarium. Inte lika bra som diskmedel men jag slipper oron att det finns diskmedel i silikonet. För mig känns det bäst.
Ja, dom har ibland en mörk choklad färg så det kan du ju verkligen ha rätt i, oavsätt så är du duktigare än vad jag är på räkor. Kan ju vara så att det kommit in någon annan färg till blue diamond så dom blivit korsade, där av färgen. Hoppas hitta fler så jag kan få yngel.

#39, nej det va inte så roligt att banjo malarna gick bort. Hitta precis den sista snäckan så den är i alla fall kvar och rör på sig.

En rakbladskniv kanske jag behöver då! Nu har jag bara en rakbladsskrapa. Hur lång tid det brukar ta har jag ingen aning om. Brukar ta lite då och då tills det är klart men jag tror inte jag är lika snabb som du.
Hoppas du hittar fler av de fina räkorna 🙂

5ara, va noga med att du har nytt blad. Då är det som att skära i smör och är du försiktig så kan du till och med böja knivbladet, det gäller att ha rätt längd och rätt tryck så går det super bra ska du se.
Ja, det gör jag också.
Funderar på att köpa Diamond blue som min nästa räka men har svårt att bestämma mig. Gillar även Green Jade och Gul tiger. Men jag har mer tid på mig så jag kan vänta tills jag bestämt mig.
I mitt 100L kar har jag ju svart sand. Det va först meningen att jag så småningom ska flytta över drakfenorna och dom svarta räkorna. Men då kommer troligtvis dom svarta räkorna försvinna typ, då dom kommer smälta in med botten. Kanske snyggare att ha gul tiger eller green jade räkor där i stället. Hmm, tål att fundera på.
#34:
Vad kul med nya fiskar! De ser gulliga ut. Ska bli spännande att se hur de utvecklas.

Samtidigt som jag håller på med mina egna akvarium så hjälper jag också min mamma med hennes nya akvarium.
Hon ska ha ett sällskaps kar och hon är riktigt förtjust i panda corysar, så jag försöker hjälpa henne med lämpliga fiskar som passar ihop.
Dessa fiskar tänkte hon ha, panda, dumbo Guppy, otocinklus, red racer snäckor och eventuellt räkor.
Hon skulle gärna vilja ha lite räkor i olika färger, hon är inte intresserad av att avla räkor.
Jag är själv rätt ny på räkor och hoppas nu att ni kan hjälpa mig med lite info.
Kan vi tex köpa 3-5 st neo räkor i olika färger så att det blir ett stim på minst 10-15, kanske fler, fast i olika färger?
Kan hon blanda neo och crystal räkor?
För och nack delar med denna blandning av färger och arter?
Skönt att växten kom fram som den skulle 😁

Åh, vad det händer grejer! Kul 😀👍 nya växter är ju jätteroligt! Hoppas de trivs allihop tänker jag.
Att blanda olika Neos resulterar ofta i att de ganska snart återgår till vildfärg (färgen är då ganska lik den amanoräkor har) så om ni vill behålla det mer färgglatt så är det bäst att köra en färg på Neos och sen någon typ av low grade (CR/CB) Caridina som i regel funkar bra i kranvatten. En del tror jag även kan hålla Caridina 'Tiger' i kranvatten. Jag har så väldigt mjukt vatten så för min del går det bort oavsett vilken räka det är så därför är jag inte jätteinsatt. Om ni har Crystal och Tiger får ni Tibee avkomlingar som kan bli roliga men det kan ju bli lite hur som helst. Jag tror dock det i så fall är viktigt att hitta Crystals och Tiger som är vana vid ungefär de vattenvärdena som din mamma har för att minska risken för att de blir sjuka.
Jätteroligt när det händer massa grejer i karen :D
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#48, Ja det va inget problem alls och dom ser jätte fina ut. Ska snart ge mig på dom tänkt jag.
#49, okej, mamma vill ha färger och att dom rör sig lite grann. Ska framföra all info så får jag se vad hon vill göra. Troligt är att hon då väljer en färg, för som sagt så gillar hon färger och tror inte hon vill ha räkor som snart är färg lösa. Tack så mycket för all hjälp, även om du inte kan allt så kan du mer än mig och tillsammans lär vi oss ännu mer.
#50, Älskar när det händer saker.

#51 Ja, precis; vi får försöka att hjälpas åt 🙂 berätta gärna vad du kommer fram till i dina vidare efterforskningar.

Nu börjar jag tro att räkor inte funkar i mitt akvarium.
Först dog 2 crystal red och nu dog dom 2 svarta räkorna.
Vad gör jag för fel?
Har jag lagt i räkor för tidigt?
CR dog när jag hade det hårda vattnet och dom svarta när jag bytt till det mjuka vattnet.
Måste lära mig mer om räkor innan jag vågar köpa fler och prova.
Är crystal red tåligare än neo's?
Som jag förstår det kräver dom ungefär samma ph, värme osv.
Med dom svarta kan karet ha varit lite för varmt, tror tempen låg på 26 grader.
Deras skal över framdelen försvann så när jag hitta dom döda så va det bara köttet under skalet som fanns där.
Hoppas ni har ide'er och info som kan hjälpa mig att göra rätt.
Känner igen den känslan så väl!
Risken är att du blandat två stammar med olika bakteriekulturer och de på så vis slagit ut varandra, eller att de helt enkelt var vana med ett helt annat vatten och var lite känsliga.
CR har jag ännu inte lyckats med, jag slog ute hela min stam genom att få in något de inte klarade.. Eller ja jag har en stackare som lever själv någonstans i ett 30l akvarium.
Neos ska överlag vara tåligare än CR men vissa färger och stammar är olika känsliga beroende på hur de blivit avlade.
Mest tur har jag haft med de räkor jag köpt som jag vet är uppfödda i stan vilket ger samma grundvatten parametrar och en mindre omställning för dem.
5ara kommer säkert komma med ett ännu bättre svar 😁

Nej! Vad tråkigt att de har dött. Beklagar!
Precis som Nephi skriver kan det vara bakterier. Det kan även ha varit för stor omställning till ditt vatten för CR; Caridina Cantonensis föredrar överlag ett relativt lågt pH vilket kräver ett lite lägre KH. Jag har för mig att ditt vatten var hårt med högt pH.
En av de viktigaste grejerna med räkor är att erbjuda dom en stabil miljö. Om du bytte vatten snabbt när du gick över till Höganäs-vattnet kan omställningen ha blivit för drastisk för Neosarna. Generellt skulle jag även säga att Höganäs-vattnet kan vara svårt att hålla räkor i för det är så pass mjukt.
I Malmö till exempel är det ganska bra ”räkvatten”. Det verkar funka även om KH är högt men då får man köra pH-sänkande soil till räkor som behöver det. Den sänker både KH och pH.
Sammanfattningsvis tycker jag det är jättesvårt att veta vad det beror på…

Jag har i alla fall bestämt att vänta med räkor tills jag är hundra på att karet är klart.
Under tiden ska jag försöka bestämma mig för 1 sorts räka för att börja någon stans. Försöka hitta uppfödare av den sorten/ färgen och på så sätt få bra koll på vilken typ av vatten/ värden den/ dom vill ha.
Jag håller med er med att det är svårt att veta exakt vad som gått fel. En annan bidragande del i att dom dog kan också ha berott på att dom va större.
CR va ca 1-1,5 cm långa och dom svarta va större ca 2-3 cm långa.
Om jag förstått er rätt i era trådar så verkar det som att små/ unga räkor har lättare att klara omställningen.
Sen kanske antalet va fel, jag köpte bara 2 av varje, dom svarta fans det bara 2 av dock.
Kanske ska jag lite längre fram gör ett rent räkakvarium för att verkligen lyckas. Även om min dröm är att ha räkor i alla mina kar.

Vad gäller Crystal-räkorna tycker jag det låter som att de hade en bra storlek. De mörka däremot verkar ha varit i stort sett fullvuxna så där kan åldern så klart ha spelat in.
Här är lite generella riktlinjer för några av de vanligaste räkorna:
Neocaridina:
pH: 6,5-7,5
GH: 6-8
KH: 1-4
TDS: 150-250
Temp: 21-24 grader
Caridina Crystal/Bee:
pH: 5,8-6,8
GH: 4-6
KH: 0-1
TDS: 100-180
Temp: 21-24 grader
Caridina Tiger:
pH: 6-7
GH: 4-8
KH: 2-6
TDS: 120-220
Temp: 21-24
Sulawesi:
pH: 7,5-8,5
GH: 4-6
KH: 2-4
TDS: 200-260
Temp: 26-29
Sen är det absolut inte så att de måste ha de här värdena men ju mer linjeavlade varianter man håller desto högre krav kan man generellt säga att de verkar ställa på vattenparametrarna. Mina Blue Bolts går exempelvis i ett pH på 5,4 ungefär. De verkar trivas bra ändå. Övriga parametrar ligger inom intervallen som Bee räkor.
Det allra bästa är att hitta någon privat odlare som använder samma vatten som du. Jag kör osmos på grund av att mina parametrar inte duger för några räkor och väljer därför att köpa räkor av odlare som också har sina i osmos. Jag tror att det underlättar betydligt.
- Redigerat 2020-09-15, 10:13 av 5ara

Tack så jätte mycket för dom riktlinjerna.
Nu har jag mer att gå på med GH och KH som jag inte vetat om tidigare.
Vad är TDS?
Det ser ut som om Cardina crystal/ Bee är dom som ligger bra till med mina värden.
Ska göra ordentliga dropp tester under dagen med GH, KH, PH och få koll på vad TDS är för något.
Vilka grupper finns där man kan söka efter uppfödare på räkor?
Funderar på att börja i så fall med Crystal red och Crystal black.
Har varit inne på Maleficums trådar och gillar verkligen dom och blandningarna av dom.
Sen är min dröm att ha King kong räkor, Caridina cf.cantonensis var.crystal black.
Få se om jag klarar mig på det vatten jag har eller om jag behöver skaffa osmos.
5ara- du som redan har osmos filter. Vet du om detta filtret, Dennerle Osmose Compact 130 699:-, från zooplus är bra?
Eller finns det någon annan som du skulle rekommendera, helst inte över 1000:-?
Är det filter eller andra grejor inuti som ibland behöver bytas ut?
Med osmosfilter blir vattnet då så rent att man kan dricka det själv?
Kan man ha fiskar i osmos vatten?
Mycket frågor och funderingar när det kommer till saker jag inte har en aning om.

TDS= total dissolved solids. Det har därmed direkt relation till GH:t då både kalcium och magnesium bidrar till TDS och är en del av det som mäts av GH-test. Sen finns det givetvis ytterligare ämnen. TDS mäter man med en liten elektronisk manick där den utifrån konduktiviteten och temperaturen räknar ut TDS:en. Tror jag gav typ en hundring för min sån.
Min uppfattning är att osmosfilter generellt renar vattnet lika bra oavsett märke. De tar bort ungefär 95% av orenheterna. I mitt mjuka vatten som har en TDS på ungefär 80 ur kranen blir det 0 eller 1 TDS efter det gått igenom filtret. Om man däremot har ett hårt vatten blir det inte riktigt lika rent och man behöver även byta filtrets osmos-patron oftare. När det är dags avgör man helt enkelt utifrån renheten på osmos-vattnet och det är lite olika var folk drar den gränsen.
Om du kör på osmos öppnas en helt annan värld; det är så enkelt att bara skita ner vattnet med vad den specifika sorten önskar så vet man att det är bra. Det går dock inte låta varken fiskar eller räkor gå i rent osmosvatten. Det behövs olika mineraler och liknande för att de ska må bra. Exempelvis skulle du kunna blanda 50% osmos med 50% kranvatten för att få det mjukare. Att dricka osmosvatten funkar dock finfint 🙂
- Redigerat 2020-09-15, 13:00 av 5ara

Just det ja; räkor kan även reagera negativt på växtgödning så där har du ytterligare en aspekt dom kan ställt till det för dig. Jag använder inte gödning i mina räkkar.

#59, Ahaa köpte en ph mätare, trodde jag, för något år sedan men det stod TDS och har inte haft en aning, fram till nu, vad jag skulle använda det till.
Så den mätaren har jag nu rotat fram och ska kolla mitt vatten.
Om jag tänkt till lite så skulle jag nog kommit fram till samma för ett skitigare vatten kräver ju mer/ bättre filter.
Ska skriva upp osmosfilter högst upp på min önskelista.
Så med osmos kan du ha 2 kar med olika sorters vatten i beroende på vilken typ av fiskar/ räkor du har, ha.
Ska man skita ner vattnet, med rätt mineraler, innan man häller i det i karet?
Eller
Häller man i tex 20 liter osmos vatten i karet, vid vatten byte, mäter allt vatten i karet och då tillsätter rätt mängd mineraler?
Det här med osmos va super intressant, speciellt nu när jag känner att jag faktiskt har råd att skaffa ett osmosfilter.
Så jag är enormt tacksam att du tar dig tid att förklara, för mig som är lite trög och långsam ibland 😉.
Mycket tankar far runder nu i hjärnan och jag vill börja med allt nu på en gång.
Men jag måste ta ett steg tillbaka och verkligen få koll på allt innan jag skaffar några räkor.

#60, ja, jag har ju pmdd i mitt kar så det kan alltså också vara bidragande faktor till deras död. Bra att veta i alla fall.
#62 Tropicas gröna näring ska vara helt räksäker om man vill använda gödning 😉

Just nu puttrar karet på och än har jag inte fått någon nitrit spik.
Av mina 8 drakfenor kan jag som mest räkna ihop dom till 7, dock så är dom överallt och inte alla på en plats samtidigt, så jag är inte säker på om 1 dött eller om jag har 8st.
Nu ska jag ha lite is i magen och låta detta 54l karet gå in sig ordentligt. Samtidigt som jag så smått börjar färdigställa mitt 100l.
Det är i 100l karet som jag vill ha mina drakfens fiskar, i hop med ottosar och lite dvärg corysar, längre än så har jag inte kommit i det karet.
Under tiden kommer jag också söka efter uppfödare till dom räkor jag vill börja med så får jag se hur det går.
Sen får jag se när jag har möjlighet att skicka efter mitt osmosfilter, för det ska jag verkligen ha.

#63, tack ska kolla upp den så får jag se om jag kan köra utan eller om mina växter kräver någon form av näring.

Men vad bra att du redan har en TDS-mätare 😀
Precis! Du tillsätter de mineraler och spårämnen som aktuell räka behöver. På bilden är mineralsaltet jag använder till Blue Bolt till vänster och det för Sulawesikaret till höger.
Man vill erbjuda en så stabil miljö som möjligt så preparatet ska blandas med vattnet innan man häller det i karet för att undvika temporära svängningar hos vattenparametrarna.
Det är inte alls omöjligt att det är PMDD:n som varit den största boven i ditt fall. Om man vill använda det ska man börja med ytterst små doser och sen trappa upp väldigt långsamt. Som Nephi säger så betraktas den gröna från Tropica som räksäker. Hur den kan vara mer räksäker än någon annan typ av mikrogödning förstår jag inte men så påstås det i alla fall.
Lägger mig inte i diskussionerna, men jag läser och lär 😉 😋
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#66, Ja just det, vi prata tidigare om mineralsalt. Har tittat lite på det och om jag ska börja med CR/CB så är det Bee shrimp jag ska ha, eller har jag fel? Du satte crystal/ Bee när du skrev riktlinjerna så det är det jag går efter. Såg på "Shrimps.se" att det fanns olika märken. Sen fans det ett billigare mineralsalt på cyberzoo, detta tror jag dock att jag hoppar då det ska passa till diskusar. När jag letar efter mineralsalt ska jag då gå efter att det står att det passar till Bee räkor,bumblebee räkor och tiger räkor?
Super då ska jag skriva upp det så jag inte glömmer, mixa mineralerna i vattnet innan det hälls i akvariet.
Jag har alltid haft svårt med växter i mina kar, i stort sätt bara anubias och ormbunkar som överlevt. Så därför jag börjat med pmdd för att se om det skulle hjälpa.
Har du en aning om hur lång tid det tar för pmdd att försvinna från vattnet?
Om jag ska köra med osmosfilter, ska jag då också bara använda shrimp soil?
Eller kan jag använda vanlig sand, biltema eller JBL's svarta eller vita sand?
Tänker att får jag tag i King kong räkor så vill jag ju ha en ljusare botten.

#67, du är så välkommen att halka in på ett bananskal om du känner för det. Bara roligt med fler som delar av sina kunskaper, upplevelser mm. Så du får jätte gärna lägga dig i 😉😎

Precis; till Crystal är Bee Shrimp vad som rekommenderas. Till tiger får man nog snarare kanske höra med odlaren vad den kör med; en del har sina i Bee-parametrar och andra kör med Neo-parametrar och därmed ett mineralsalt som ger både GH och KH. I Bee-preparatet finns inget som ger KH.
Om du vill hålla ett lågt pH är det soil som gäller. Till Neos är det bättre med ett pH-neutralt substrat. Till King Kong har nog de flesta soil men jag vet inte. Återigen är det nog bäst att spana in hur odlaren som man vill köpa av gör.

#70, tack så mycket för all din hjälp. Ska se om jag kan hitta några räkgrupper på fb och se om jag hittar det jag söker.
#69 jag har inte mycket kunnskaper om just räkor och den vattenkemi som behövs när man har vissa räkor, så jag är jättetacksam att 5ara fixar dessa frågor. Jag läser och lär ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI