Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 460 ggr
Ceciliarongvall
9/2/20, 5:30 PM

Yngel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tanke slog mig nyss. Hur gör man med ynglen när de blir äldre? Måste ja göra av med alla yngel jag får eller med alla hanar inkls pappan till de nya ynglerna. Jag har bara ett akvarium som vi haft i c 4 veckors tid och börjat ana att yngel till mina två ballongmollys är på g. Tänker på inavel m.m. förlåt för klyddigt inlägg hoppas ni förstår min fråga 🤣

Annons:
5ara
9/2/20, 7:22 PM
#1

Du behöver inte göra någonting i nuläget. Fiskar är inte lika känsliga för inavel som vi människor och vissa andra djur. Däremot är det inte dumt att få in lite nytt blod emellanåt så när det blivit några generationer kan du försöka skaffa någon eller några fiskar som inte är släkt med de du har.

Ceciliarongvall
9/2/20, 7:28 PM
#2

Okej tack så mycket! Får släppa de tänket att det är det värsta man kan göra, för nu inser ja ju att det är omöjligt att se till att det inte händer om man har av olika kön i ett kar. Men nytt blod till och från! Tack

molam
9/3/20, 1:42 PM
#3

Tänk även ¨på att även om en mamma får 70 yngel, så kan du räkna med att MAX 5 överlever, dom svagaste dör/blir uppätna av sina föräldrar/andra fiskar i karet

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
9/3/20, 4:45 PM
#4

I dagsläget är det ingen fara. Precis som  skrivs ovan så är inte fiskar så känsliga för inavel och det är bara de starkaste som överlever :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
9/4/20, 1:08 PM
#5

Dessutom är många framodlade former redan starkt inavlade för att bibehålla i det här fallet ballongformen. Det som framförallt är viktigt är att ta bort individer som har defekter så att du inte odlar vidare på dem dvs om någon föds med missformningar eller liknande.

Draken
9/6/20, 3:33 PM
#6

#5: Håller med. Jag brukar undvika extremformerna av fiskar. De enda "deformerade" jag kan tänka mig att köpa är Papegojcikliden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: