Annons:
Etikettalger
Läst 658 ggr
Ceciliarongvall
2020-08-26 12:28

Akvariehjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Ny här. Ja har precis startat upp mitt första akvarium! Men har lite problem (tror jag) efter tre dagar (utan fisk) så började detta bildas runt växter och på ytan, nu även småprickar av detta bita "bös" på glaset. Är detta alger? Och enklaste sättet att bli av med det??! Sen även, efter 7 dygn introducerades första fiskarna, 2 Mollys och 3 malar. Mollysarna är väldigt mycket på ytan och suger luft. Syrebrist? Ett nitrintest är beställt och ska testa karet och vattnet i kranen så fort de kommer. Om det är mycket nitrit, hur ska ja tackla det? Vattenbyte på hur många %? Och kan en extra skvätt med bakterie kultur vara till någon hjälp? Sen lägger ja till att jag har såklart haft vattenförberedare i, samt bakteriekultur som följde med karet i form av tabletter man stoppade i filtret (bioboost) och även växtnäring till växter a som införskaffades.

Annons:
Ceciliarongvall
2020-08-26 12:32
#1

Tillägger att inge rot finns i karet, och karet är på 125 L

Draken
2020-08-26 12:40
#2

osäker på vad det vita "luddet" är. hade du haft rötter i karet, så hade jag gissat på cellulosa.

Att fiskarna står uppe vid ytan och "flämtar" kan bero på syrebrist och/eller nitritförgiftning.

Hur har du utblåset på pumpen riktat, vad är det för malar i karet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ceciliarongvall
2020-08-26 12:46
#3

Först var det riktiga nedåt, men efter tre dygn ungefär bildades et någon form av det hinna på ytan så ja riktade den uppåt. Så nu är det mer ytcirkulation än tidigare. Hinnan försvann helt efter någon timme. Angående malarna är det pansarmalar, två albino och en tiger.

Ceciliarongvall
2020-08-26 12:46
#4

Fet hinna*

PeG
2020-08-26 18:31
#5

Hinnan kommer från ditt foder och består av fett samt proteiner. Täta vattenbyten är att rekommendera vid uppstart av nytt akvarium. Gör inte rent filtret så länge du har en bra genomströmning. Om du har en hinna och syrebrist efter 7 dagar så har du antagligen också nitrit så mitt råd är att byta vatten. Ge sparsamt med foder. Det är vanligare att fiskar för av övermatning än att de svälter.

PeG
2020-08-26 18:34
#6

När det gäller luddet så vet jag inte riktigt. Vad har du för inredning? Kanske någon svamp?

Annons:
5ara
2020-08-26 19:38
#7

Kul men nytt akvarium! Grattis! Ser att du har valt Juwel; jag är jättenöjd med mina :) Toppen att du riktat utblåset lite uppåt så att du får ytrörelse; det ser till att syrenivån är bra. Om du haft en yta på hinnan är det inte omöjligt att mollysarna håller sig där uppe för att komma åt de små partiklarna som flyter. Har läst att de gärna gör det så det är inte nödvändigtvis så att du har fått nitrit i karet och att fiskarna lider av syrebrist på grund av det. Hur verkar de för övrigt? För det mesta är nitriten som högst efter ungefär tre veckor. Toppen kan dock komma både tidigare och senare så jag föreslår att du börja testa vattnet regelbundet när du får hem ditt dropptest. Jättebra att du har valt att investera i ett sånt! Sen har vi då det här mystiska vita; jag vet tyvärr inte vad det är men antagligen är det inget farligt. Nystartade akvarier har alltid en del konstigheter för sig och det här hör nog bara till den kategorin.

Ceciliarongvall
2020-08-27 08:37
#8

Hinnan kan väl inte ha varit på grund av mat då det ej fanns fisk i karet när hinnan kom. Och fiskarna verkar vara okej, så pass okej att mina Mollys imorse simmar runt och "leker" det kom som en överraskning när ja kom upp. Spännande att kolla på fiskar som leker tydligen hihi. Och nej ingen svamp, har 4 växter, levande, två dekorationer i plast och vad ja tror, en kalksten. En stor vit sten som är tung som ett a* Eller du kanske menade att det har bildats svamp i karet? Över allt är ja super nöjd med karet, det är ett juwel rio 125. Men ja kanske tycker det är lite för lite drag i pumpen? Är van med de som brassar på som tusan. Men fiskarna som ska införskaffas vill ha "stilla" vatten så han på affären när ja diskuterade fiskar. Så det kanske räcker? Bifogar video så kanske ni kan säga vad ni tycker? Hade velat ha utsuget närmre ytan men hela fästet satt på plats som det sitter nu när karet kom hem.

5ara
2020-08-27 09:13
#9

Nä, om hinnan dök upp innan fiskar flyttade in så lär det inte varit mat som orsakade den. Jag har fått liknande hinna av ny sand och grus. Kanske det var det även i ditt fall? Vilken sand har du använt? Så länge fiskarna verkar pigga och glada så är det mest troligt inget att oroa sig över :) Jag tror PeG menade om det blivit svamp i karet. Ja, det är väl det som kan vara det negativa med Juwel-karen; att flödet är åt det klenare hållet. Som tur är finns kraftigare pumpar att uppgradera till ifall man vill det men om man inte har fiskar som verkligen behöver mycket flöde så funkar det som det är original. Vad menar du med utsuget? Gallret som vattnet sugs in igenom sitter ju redan uppe vid ytan; eller missförstår jag dig? Har du tänkt att fylla på med fler pansarmalar sen? Du kanske redan har koll på det men helst ska man ha minst sex stycken av samma sort. Om de är lika och håller sig tillsammans kan det funka med sex stycken totalt. Filmen kom inte med; man måste länka till den via typ YouTube för att det ska funka.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
5ara
2020-08-27 09:23
#13

Jag antar att du försöker lägga upp filmen; först måste den laddas upp till YouTube eller motsvarande. Har du gjort det?

Annons:
Ceciliarongvall
2020-08-27 09:57
#14

Jag har grus 1-2 mm. Exakt vad för sort är jag mycket osäker på. Det ja menade med utsug är ju såklart där vattnet åker ut i akvariet igen hihi. Förlåt för att jag var otydlig. Ja precis, mer pansarmalar ska införskaffas, vi har ju en tiger och två albino. Går det att köpa en till albino och två tiger? Eller blir det inte en flock för det är olika typer av pansarmalar? Japp ja märkte det hihi. Får se om ja kan lösa det ändå på något sätt 😅 detta med YT kan ja inte ännu haha. Och så tänker ja rent generellt att lekande fiskar är glada och friska fiskar? Blev lite lugnare imorse när jag såg dem.

Ceciliarongvall
2020-08-27 10:03
#15

Sen angående det vita böset, väldigt säker på att det är just alger av något slag, ökar rätt snabbt runt växterna nu. Sambon säger att alger använder nitrit och att ja borde låta alger ha sin gång (så länge det inte blir överblivet mycket) och att det förmodligen försvinner när alla bakterier och så i akvariet stadgar sig. Va säger ni?

5ara
2020-08-27 10:05
#16

I regel säger man att pansarmalar ska ha sand men om gruset har rundade kanter kanske det kan funka ändå. Du får kika på dom och se hur de verkar bete sig; jag vet inte vilken sort tiger-pansarmal är. Har du det latinska namnet för den? Aha, du menade utblåset! Då är jag med :) jag tycker inte det gör något att det sitter en liten bit ner, det går ju att vrida och vända som man vill. Att de verkar pigga och glada är så klart ett gott tecken :) att de leker för förökningens skull finns det däremot lite skilda åsikter om huruvida det innebär att de mår bra eller inte…

Ceciliarongvall
2020-08-27 12:55
#17

Gruset har runda kanter! Ska kolla upp dey latinska namnet för den. Är det då pass allt så! Haha nu blev ja orolig igen. Angående malarna är de rätt stilla under ljus, simmar lite fram och tillbaka på botten, men när lampan släcks blir det mer fart på dom. Just nu har ja lampan tänd 7 timmar om dygnet. Från 7 till 2-3 ish. Sen släcks den för att inte boosta algerna för mycket.

Ceciliarongvall
2020-08-27 12:59
#18

Corydoras trilineatus är den andra. Något mindre än albonosarna.

Ceciliarongvall
2020-08-27 14:52
#19

Har även mitt första vaytenbyte på tisdag, till ett 125 liters akvarium, hur mycket bör ja byta? Finns det någon tumregel på hur många % man bör byta eller så? Har sätt att man ska byta både en 4e del och 3e del. Va säger ni?

Draken
2020-08-27 18:23
#20

Pansarmalar trivs och mår bäst om de har finkornig sand. De vill också gå i större stim.

Se till att utblåset är riktat upp mot ytan, blir bättre syresättning. Det är ytrörlesen som ser till att vattnet syresätts.

Man brukar rekomendera ca. 30% vattenbyte en gång i veckan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-08-28 09:11
#21

Jaha, är det trilineatus du har! Trebandspansarmal tror jag att jag har sett dom kallas men inte Tiger. Där ser man. Jag tror inte att de kommer ha så stor glädje av varandra så det bästa vore antingen två grupper eller att du lämnar tillbaka en av sorterna och kör på en större grupp. Mina Duplicareus verkar trivas bättre nu när de är nio jämfört med när de var sex stycken så ju fler desto bättre är min uppfattning. Sen är ju inte ditt substrat optimalt, dock tror jag att det räknas som grov sand med den kornstorleken (1-2mm)… Alger tror jag inte tar upp nitrit, däremot tar de upp en del ammonium vilket gör att ammoniakhalten blir lägre och att en eventuell nitritspik därför kan bli något mindre. Jag tvivlar dock på att du har fått alger redan. De brukar i regel komma i samband med att karet är färdigcyklat; de är bruna och heter kiselalger sen efter det börjar andra sorters alger dyka upp. Det som i huvudsak tar hand om ammoniak och nitrit är filterbakterierna så om du vill försöka få bort det vita tror jag inte det kommer göra någon skillnad på en eventuell nitritspik. Kör på en tredjedel till att börja med och testa vattnet regelbundet. Allra helst med dropptest. Som jag skrev tidigare så är det vanligt att nitriten är som högst ungefär tre veckor efter att fiskar flyttade in.

PeG
2020-09-01 16:30
#22

Ammoniak omvandlas till nitrit av bakterier. Nitrit omvandlas sedan till nitrat av bakterier och nitrat kan tas upp av växterna. Alger har någon form av ämne som tar upp ljus. De brukar därför bli gröna, bruna, röda osv. De vanligaste i akvarier är olika nyanser av grönt och brunt. Jag tror därmed inte att det är alger du har från den bild jag sett Vad är det för grus du har? Vanlig fin sjösten eller något annat? Är det färgat? Någon speciell variant på något annat sätt?

5ara
2020-09-01 19:09
#23

Växter tar helst upp ammonium, därefter nitrit och i sista hand nitrat så de hjälper till med att binda kväve i vilken form det än är. Ammoniak är neutralt (ingen jon) och diffuserar fritt genom växtens membran så man kan nog säga att de tar upp det också. Det är därför ett akvarium med mycket och välmående växter inte behöver ett filter ifall biolasten är tillräckligt låg. Jag tror att detsamma gäller för alger och i så fall bidrar de mest till att förhindra en nitritspik snarare än att ta hand om själva nitriten för de väljer att ta upp ammonium innan nitrit. Jag tänker lite som PeG; jag känner inte till någon alg som är helg färglös. De brukar åtminstone anta en något grå ton om inte någon typ av grön eller brun.

PeG
2020-09-02 11:13
#24

Kvävecykeln är inte korrekt i posten ovan. Se tex https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/37705-nitrit-nitrat-växter-och-filter Detta har dock inte med ditt vita ludd att göra

5ara
2020-09-02 11:22
#25

#24 Nu hänger jag nog inte riktigt med. Jag har inte redogjort för kvävecykeln i #23. Bara skrivit om vilken form av kväve som växterna föredrar att ta upp. Kvävecykeln om vi ska prata om den är; ammoniak —> nitrit —> nitrat så nog har jag koll på den ;) och hur mycket ammoniak som bildas beror på pH:t. Här är en video om hur växterna gör med kväve i olika former: https://m.youtube.com/watch?v=FLMB_ct1VEI

Ceciliarongvall
2020-09-02 17:28
#26

Tack alla, får man upp gegget på handen är det halvbrunt typ. Men nu efter några dagar blir karet bättre och bättre. Gjorde ett vattenbyte igår och nu verkar det som allt håller på att stabilisera sig eller hur man ska förklara det hihi.

5ara
2020-09-02 19:23
#27

Vad skönt! Ja, nystartade akvarier kan ha en del konstigheter för sig men som tur är rättar mycket till sig med tiden.

Annons:
Ceciliarongvall
2020-09-02 19:28
#28

Hihi ja verkligen 😂

Draken
2020-09-03 10:48
#29

Dus akll se att det kommer bli jättebra i slutänden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: