Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1358 ggr
Aquarin
2020-08-24, 19:09

Hjälp. Vad är det för vitt i akvariet?

Hej, hoppas nån kan hjälpa mig! Juwel Lido-akvarium, har varit igång i några dagar nu utan fiskar (bara två malar). Har gjort både dropptest för nitrit och teststickor, alla tester har visat bra värden. Idag har dessa vita slöjor dykt upp mer och mer överallt i akvariet! Har haft i Tetra Crystal Water pga dimmigt vatten. Även Sera Aquatan och lite Tetra Aqua Sade. Hjälp!

Nephi
2020-08-24, 21:10

Det mest troligt är cellulosa, hade samma problem med mina rötter de första veckorna :)
Malarna kommer nog smaka lite på det och det kommer försvinna. Blir det dock väldigt mycket så går det att plocka upp och torka av/spola av det värsta

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvariefisk 🐡🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕

5ara
2020-08-24, 21:23

Grattis till ditt nya, fina akvarium! Toppen att du valt att skaffa ett dropptest för nitrit :D Ser ut som att du fått tag på en rot som slemmar mycket. Instämmer med Nephi; det är cellulosa och/eller lignin. Inget farligt alls men roten kommer antagligen slemma sig några veckor till. Om du stör dig på det så ta, som Neohi skriver, upp den och tvätta bort eller torka av slemmet. Att vattnet är dimmigt kan mycket väl bero på en bakterie-blomning. Det är inte heller något att oroa sig över utan kommer att försvinna av sig själv. Antagligen innan roten slutar slemma. Och icke att förglömma; malar är också fiskar ;)

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Aquarin
2020-08-25, 10:15

Åh tack snälla för era svar!! 😀 Idag är det superdimmigt, blir inget bättre av Crystal Water… vad göra…?

PeG
PeG 
2020-08-25, 11:26

Har det alltså blivit sämre? Hur snart efter uppstart kom dimman? Om det är alger av något slag så kan det hjälpa att helt mörklägga akvariet några dagar. Släckt belysning och akvariet täckt med handdukar/svarta sopsäckar för att förhindra ljusinsläpp.

Nephi
2020-08-25, 11:32

Jag tänker att det kan vara grus eller inredning som släpper något beroende på hur mycket det gjordes rent innan det lades i, då kanske ett vattenbyte kan hjälpa? :)

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvariefisk 🐡🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕

5ara
2020-08-25, 11:37

Som jag skrev är det mest troligt en bakterieblomning. Inte helt ovanligt med en sådan när en ny rot tillsätts i ett alldeles nystartat kar. Jag har råkat ut för det en gång och det var just med en större Redmoor rot, precis som i ditt fall, så ge det en vecka innan du blir orolig. Finns inget preparat som biter på det utan det är bara att vänta ut.

Aquarin
2020-08-25, 15:35

Tack snälla!

Draknästets_Reptiler
2020-08-26, 12:33

Håller med ovanstående att det troligtvis är en bakterieblomning och cellulosa. Vänta ut, kanske göra ett mindre vattenbyte.

VENI VIDI VICI

Upp till toppen