Filteräka / rom?
Går hon och bär på rom? Hon fläktar sådär med buken hela tiden, sista räkan på filmen är en hane, jag har ju inte bräckt vatten så vad händer med rommen? Går inte att få med filmen i mobilen så jag får lägga till den om en stund från datorn, man är ju ingen hacker :)
Så….

Ja, det ser ut som hon bär på rom. När äggen kläcks så ska de små larverna (tror det kan vara typ 2000 st) följa med strömmen till havet och där genomgå ett antal metamorfoser tills de når sin slutgiltiga form och simmar tillbaks mot strömmen till sötvattnet. Så om du vill få räklingar har du en del att pyssla med ;) Fina räkor!
Hur skulle man göra då? Har ju läst det krävs bräckt vatten för att dom ska kunna bli nått?

Du behöver ju minst ett akvarium till. Dit flyttar du mamman innan äggen kläcks. Mamman tar du sen bort och häller därefter salt i vattnet. Tror jag… Jag kan inte något om det här direkt men Google brukar vara bra ;) Hittade den här texten bland annat: http://www.redbee.se/content.php/60-Mountain-Rock-Räka Har inte läst igenom den men fick känslan av att det beskrivs hur man kan göra för att få räklingar.
Du vet att du ställer till det för mig nu haha Men jag får nog vänta tills det händer igen för nu är ju mitt andra kar fullt av dom söta röda Ancistrus, men jag ska läsa länken senare :)

Haha! Det var inte meningen så klart! Jag blir bara avskräckt av sånt krångel och skulle nog inte få för mig att försöka…
Ja det var massa joxande och salt o sånt, så de där får jag nog lägga på is ett tag :)
Men lägger hon rommen ändå och dom dör eller blir det inget alls?

Äggen kommer kläckas men larverna dör efter några dagar då de behöver saltvatten för att klara sig i längden och kunna genomgå sina metamorfoser. I naturen förs de som sagt med strömmen till saltvatten och det kan ju ta ett tag men mer än ett par dagar klarar de sig inte.
Kommer ju kännas lite jobbigt o se ynglen simmar runt sen dör dom, hoppas det inte blir nått alls, hanen kanske skjuter blankt :)

Larverna är pyttesmå så jag tvivlar på att du kommer se dom i så stor utsträckning. Det är ju inte som med dvärgräkor där det är färdiga små räklingar som kommer ut ur äggen.
Blir det mat åt dom andra då eller förmultnar dom bara?

Nu gissar jag bara men eventuellt kan nog dina furcatus plocka några stycken men de flesta lär nog åka med strömmen och brytas ner i filtret.
Försöker mig på artemiakläckning nu, gick bra förra gången men nu verkar dom inte villa kläckas, tänkte mina gafflar skulle få lite helggodis :)

Ja, artemia brukar vara mycket uppskattat av de lite mindre fiskarna! Hmmm… konstigt att det inte vill sig den här gången. Hur mycket salt och bikarbonat tillsätter du?
Inget bikarbonat(aldrig hört man ska ha det i), men jag blandade ut enligt instruktion med vatten och salt, men jag hade i minimalt med ägg, det ska vara 2 kryddmått ägg men jag hade nog bara i 1/5, man kanske måste ha den mängd ägg enligt beskrivningen, men jag tycker saltblandningen ska ju funka oavsett om det är mindre mängd ägg i tycker man, men jag får väl ladda en ny vända om inte detta tar sig till ikväll :)

En liten, liten gnutta bikarbonat tycker jag ger bättre kläckning. Brukar ha kanske 1/10 kryddmått till 1/2 liter vatten. Precis som du säger ska saltblandningen funka oavsett mängd ägg. Vilken temperatur har du på kläckningsvattnet? Får anordningen något ljus?
jag har en 40W lampa bara som jag har en bit ifrån, förra gången hade jag ingen lampa alls och då tog det ungefär 36 timmar, men jag ska göra en ny, gjorde väl nått fel :)

Jag brukar ha en burk vid fönstret på en liten värmedyna. Då blir det 27-28 grader i vattnet och de börjar kläckas efter 18 timmar ungefär. När jag inte har värme så blir kläckningen jättedålig. Hoppas att nästa omgång lyckas bättre!
Tack, det hoppas nog mina gafflar med :)