Annons:
Etikettmalar
Läst 850 ggr
[peterhan]
2020-06-14 09:47

Massdöd i mitt ancistruskar (:

Vaknade i morse och 2/3 av mina 80 yngel var död, vattnet var grumligt till max, det enda jag hade i var en zucchini och maltablett. (hade samma zucchini i stora karet och dom är ok)

dom som levde satt alla vid vattenytan så min tanke är ju syrebrist, kan zucchini på nått vis tränga bort syre ur vattnet? karet är ju ändå bara 70L och det är 80 yngel.

Ska försöka lägga in en filmsnutt från i går, dom var hur pigga som helst och matgalen som dom brukar.

Jag glömde naturligtvis att kolla vatten-värden på morgonen, jag bytte direkt 1/3 när jag såg alla låg på botten, kollade dock ett par timmar senare och alla värden är normala.

Mailade nyss elbolaget för att höra om det vart strömavbrott i natt, det skulle ju förklara syrebrist om pumpen stannat.

Annons:
5ara
2020-06-14 10:21
#1

Nej, vad tråkigt! Ja, om alla höll sig vid ytan låter det inte omöjligt att de drabbats av syrebrist på något sätt. Nitrit i vattnet ger fiskarna syrebrist men om testet inte visade något sånt borde det inte vara det. Använder du stickor eller dropptest?

[peterhan]
2020-06-14 10:46
#2

stickor, nä det är tråkigt, jag ser inte att dom ska bli utan syre med den pumpen för den bubblar på rätt mycket och dom var ju hur pigga som helst i går innan jag la mig, jag ser nästan bara strömavbrott som enda orsaken, men el-bolaget lär ju inte erkänna det.

Lillyrod
2020-06-14 11:04
#3

De bör ändå inte ha dött så fort även om pumpen stått stilla. Grönsaker däremot kan snabbt bli dåliga. Ett dygn max står det överallt men jag har haft broccoli som blivit extremt dålig över natten. 

Fy tusan så den luktade. Inga fiskar dog den gången men det var nog mer tur. Ett rejält vattenbyte blev det. Du kände inte att det luktade något om grönsakerna eller vattnet?

5ara
2020-06-14 11:15
#4

Tänker lite samma som Lillyrod; att pumpen står still ett tag ska inte ställa till det så. Jag hade strömavbrott med 100 st lite större scalareyngel i 240 liter i cirka fyra timmar. Det hände absolut ingenting… På din film ser det dessutom ut att vara väldigt mycket grönsaker i förhållande till hur litet karet är så om de blir dåliga så tar det nog inte lång tid för vattenkvaliteten att försämras drastiskt.

Draken
2020-06-14 11:31
#5

Med tanke på storleken på karet och hur mycket gräönsaker du hade i, så misstänker jag att det kan vara det som ställt till det hela.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[peterhan]
2020-06-14 11:52
#6

Jag byter grönsaker morgon och kväll och gjort så i 3 veckor, dom är ju (var) 80 stycken som bor på grönsakerna dygnet runt.

Så syrebrist kan det inte bli på en natt om pumpen stått stilla om vi säger 80 malar i ett 70l akvarium, men en grönsak som läggs i 7 på kvällen kan försämra så pass över en natt att fiskar dör?

tack för svaren, alla tips är välkomna.

Annons:
Lillyrod
2020-06-14 11:57
#7

Både grönsaker och en stillastående pump kan nog tillsammans göra så det blir kaos i karet.  Jag tycker egentligen inte att någon av de sakerna ensamt ska göra så att så många fiskar dör på så kort tid. 

Du har inga klockor som går på el i t ex mikron, spisen eller så för då borde de stå och blinka om det varit strömavbrott.

[peterhan]
2020-06-14 12:08
#8

Den tanken slog mig precis, pumpen stannar, graderna i vattnet kanske ökar då utan cirkulation och zucchinin blir snabbt dålig.

Jag har ju inte haft nått som visar strömavbrott, men jag ställe klockan nu på mikron så jag ser nästa gång :)

5ara
2020-06-14 12:13
#9

Nä, om du byter grönsakerna så pass ofta borde det inte orsaka såna problem… ett mysterium! I ett nystartat kar är ofta nitriten som högst efter tre veckor. Som jag skrev tidigare är nitrit farligt på så sätt att det gör att fiskarna får syrebrist. Nitriten tar syrets plats i blodet och blockerar på så sätt syreupptagningen. Känns absolut troligast att det är någon form av kombination av orsaker och med tanke på hur fel dina stickor visade vad gäller pH:t är jag lite skeptisk till deras resultat. Men det här är givetvis bara spekulationer.

[peterhan]
2020-06-14 12:20
#10

Allt har ju funkat från start och jag har inte gjort nån större skillnad så rätt oförståeligt just nu :)

Man läser ju i forum att yngel kan dö, ja eller att man ska räkna med en viss bortgång, men jag hade en som dog dag 3 ungefär sen har alla vart pigg och matglada hela resan, och i går var dom ju som galen på den där zucchinin, men det kanske får bli en olöst gåta, ska höra med nån granne om dom vet om det vart strömavbrott, tror inte elbolaget lär erkänna.

5ara
2020-06-14 12:33
#11

#10 Om det är nitrit är det väldigt typiskt att det dyker upp utan att man ändrat något, det är bara ett steg i karets mognad. Mängden ammonium/ammoniak (NH4/NH3) kan ha varit ganska hög. Efter ett tag ökar mängden bakterier som omvandlar det till nitrit (NO2). Detta är i regel det mest kritiska steget i karets incykling, sett till risken det utgör för fiskarna och det är anledningen till att fiskmängden ska hållas mycket låg i ett nystartat kar. Efter ett tag är bakterierna som omvandlar nitrit till mindre farligt nitrat (NO3) tillräckligt många så nitriten aldrig hinner nå några skadliga nivåer innan det blir nitrat. Med stickor som bevisligen redan visat fel värden skulle jag skaffat ett betydligt mer tillförlitligt dropptest. Att pumpen stannat med några timmar gamla grönsaker i karet borde inte på egen hand ge så stora problem. Därför är jag inne på att karet varit i sin mest kritiska fas vad gäller kvävecykeln och att stickorna inte visat korrekta värden. Men återigen, bara spekulationer från min sida…

[peterhan]
2020-06-14 14:01
#12

När jag startade akvariet tog jag hälften direkt från stora karet och resten får kranen, sen har jag 1 gång i veckan kramat ut filtret från stora in i detta 70liters.

varje dag tar jag lilla 6mm slangen och dammsuger botten från gammal mat och avföring, så det blir väl ca: 5 liters vattenbyte varje dag plus större byte var 3-4 dag ungefär, synd det är så svårt när allt flutit på från start och tvärvänder såhär efter 3 veckor.

5ara
2020-06-14 14:16
#13

Så sjukt tråkigt! Tänker på ditt stora kar; det har väl inte heller varit igång så länge? 5 liter är bara cirka 7 % av vattnet så om nitrit börjat bildas så blir vattnet dåligt snabbt om det råkat infalla mellan två större vattenbyten. Tillväxten hos nitrifikationsbakterierna är exponentiell och det är därför det är så lätt hänt att man får en nitritspik. Helt plötsligt bara smäller det till och nitriten skjuter i höjden. När scalare-ynglen var små, strax innan jag delade upp dom i två kar, och hade 150st i 120 liter så bytte jag cirka 20% varje dag trots att karet var relativt väl ingånget. Men som sagt; jag vet inte…

Annons:
[peterhan]
2020-06-14 14:38
#14

Mina Scalare la ägg, men dom åt upp dom?

Lite av det som gör att jag tror det är pumpen och att vattnen blivit för varmt under natten är för det var himla grumligt och slammig från zucchinin, men det kan ju bero på att dom åt på den som galningar när jag la mig, men jag kanske sov 6 timmar eller så bara, så det är för kort tid för det mesta orsaker tycker jag.

Lillyrod
2020-06-14 15:16
#15

Zucchinin kanske sjöng på sista versen så den snabbt blev dålig när den kom ner i varmt vatten? Det finns många möjligheter och förmodligen är det en kombination av orsaker. 

Väldigt tråkigt att det blev som det blev iallafall.

5ara
2020-06-14 15:36
#16

Att scalarer äter upp sina ägg i början hör snarare till regel än undantag. Det vanligaste är att de äter upp dom ganska snart eller efter cirka 48 timmar när svansarna börjar sprattla. När scalarerna lekt ungefär tio gånger brukar man säga att man kan få ett grepp om ifall det är ett par som kan dra upp yngel eller inte. Kort sagt säger inte det något om ifall det varit strömavbrott eller inte.

[peterhan]
2020-06-14 16:04
#17

Hade från samma zucchini i stora karet med och den var fin så jag vet inte.

Jag hoppas dom leker snart igen dom där sclarerna, kul med ägg :)

Basilusk
2020-06-14 19:46
#18

Vad har du för temperatur. Jag vet av erfarenhet att ansictrus är känslig för hög värme

[peterhan]
2020-06-14 20:17
#19

Ja nu när det är så varmt ute ligger den på ca 26 grader, har den annars inställd på 24.

PeG
2020-06-14 23:10
#20

Ciklider generelllt brukar komma lite längre för varje försök. Mina hantelciklider som går i sällskapsakvarium med andra fiskar åt upp sin rom vid första leken. Simmade iväg från rommen för att äta vid andra leken så att någon annan åt upp dem. Åt sina nykläckta yngel tredje gången Åt sina frisimmande yngel fjärde gången Ignorerade sina frisimmande yngel femte gången Flyttade ynglen till insuget till filtret sjätte gången och simmade runt en tid med sina frisimmande yngel nu senast innan andra fiskar kom åt dem.

Annons:
[peterhan]
2020-06-14 23:50
#21

Hur ofta leker scalarer då? tänkte om dom kanske gör ett nytt försök snart eller om det bara var lite tur som gjorde att dom lekte?

5ara
2020-06-15 09:07
#22

Mina par leker varannan/ var tredje vecka ungefär. När de får yngel, och har dom kvar vid sin sida, så kan det däremot ta 4-5 veckor innan de leker igen. Då är ynglen så pass stora att de klarar sig fint utan sina föräldrar. Det var inte tur att dom lekte, de är väldigt lättlekta om de hittat en partner de gillar. Det svåra med scalarer är att få ett par som inte äter upp sina ägg/ yngel. Det är tyvärr väldigt vanligt att de har en störd yngelvård.

5ara
2020-06-15 09:09
#23

Vad jag har märkt växer i regel inte honorna mycket mer efter de har satt igång med att producera ägg på löpande band. Kan vara bra att veta.

[peterhan]
2020-06-15 12:50
#24

Tror jag hittat boven i dramat, min termometer! Den stod på 27 grader i morse fast jag kände det var kallare, tog den som är av samma sort från stora och satt i och den ställde sig på 24 grader, så när jag la mig i förrgår och trodde termometern visade runt 26-27 kan det vart över 30 grader när den nu visar fel på flera grader, så ett övervarmt akvarium verkar/kan vara orsaken och skulle förklara både död och grumligt vatten från zucchinin. 

Men…

Hade utan lock på akvariet i natt, om den stod på 24 grader i morse med nya termometern, kan locket i sig ha gjort akvariet så pass mycket varmare i förrgår så det blev för varmt för malarna? (dom ska ju ha mellan 24-28 grader och nån grad mer eller mindre borde dom ju klara)

Lillyrod
2020-06-15 13:12
#25

Locket gör en hel del för värmen ja. Det grumliga vattnet var säkert zucchinin som börjat ruttna i det varma vattnet. Allt tillsammans blev för mycket för dina små.

[peterhan]
2020-06-15 14:12
#26

Ja vi får se om det händer igen, men nu kör jag med luckan öppet i locket så jag får hålla lite koll om det räcker, annars åker locket av helt.

5ara
2020-06-16 19:29
#27

Ja, om doppvärmaren av någon anledning höjt temperaturen så pass mycket så kan det definitivt vara boven. Har du hållit på att ändra temperaturen den? Annars kanske den är på väg att gå sönder om den gjort vattnet så varmt…

Annons:
[peterhan]
2020-06-16 19:48
#28

Den ju ny, men jag har kopplat ur den nu för säkerhets skull. Men det kan ju bara vara att det blir för varmt med locket på När värmen i te är som värst, termometern har ju visat fel så jag vet ju inte hur graderna vart, men den nya visar 25 nu precis som den andra jag har i stora burken så då ska väl allt stämma, men jag har alltid matluckan öppen i i locket för att vara säker.

[peterhan]
2020-06-16 19:53
#29

5ara… Mina scalarer lägger ägg nu, ser man inte det som kommer ur hanen, är det för smått eller transparent för att se? Man ser ju honan lägga äggen men det kommer ju inget ur hanen när han glider över.

5ara
2020-06-16 20:08
#30

Ja, så kan det vara. De senaste dagarna har ju varit riktigt varma så locket tillsammans med att värmaren var inkopplad kanske blev för mycket då. Min syster har en doppvärmare som inte riktigt går att lita på på sommaren. Även om hon ställer den på 25 så smyger tempen gärna ändå upp till typ 28 grader. Kanske det har att göra med att den inte går att kalibrera som hon har behov av. Den röda kalibrerings-ringen går på grund av konstruktionen inte vrida tillräckligt långt. Jättekonstigt! Kul att de leker igen! Det som kommer från hanen syns inte alls så allt verkar vara som det ska :)

[peterhan]
2020-06-16 20:12
#31

Dom har putsat på pumpen i ett par dagar nu, men dom la äggen på ett litet litet blad i stället som kommer vara för litet för alla ägg, dom kanske är lite knäppa 🙂

Lillyrod
2020-06-16 20:13
#32

Övning ger färdighet 😉

5ara
2020-06-16 20:15
#33

#31 Haha! De är så roliga när de håller på! Ett av mina par gjorde så med så de fick använda sig av tre olika blad har jag för mig.

[peterhan]
2020-06-16 20:20
#34

Jag försöker närma mig o ta en video men hanen avbryter och kommer som en raket när han ser mig, så jag är tydligen portat för att titta 🙂

Annons:
5ara
2020-06-16 20:27
#35

Han tar vaktandet på allra största allvar med andra ord! Mina har aldrig störts av människor men jag har sett videos på scalarer som inte ens vill ha någon i samma rum så det finns dom som verkligen vaktar intensivt. Bra att du har så stort kar för de andra scalarerna lär bli bortjagade.

[peterhan]
2020-06-16 20:36
#36

Jag sålde 2 scalarer så jag har bara detta par kvar så dom har det lugnt o tryggt 🙂

5ara
2020-06-16 20:43
#37

#36 Oj, vilket lyxboende de har då! Skönt för det lekande paret att ha det så lugnt omkring sig. I regel är det dock bra för föräldrarna att ha något att vakta mot men visst har du några Ancistrus där i också? Ancistrus kan vara duktiga på att äta upp rommen under natten så en liten nattlampa är inte dumt så att föräldrarna ser den eventuella faran och kan mota bort den. Om man inte vill ha yngel är det förstås bara bra att låta det vara mörkt.

[peterhan]
2020-06-16 20:57
#38

Lite uppdaterat.. 6 gaffel stjärts regnbåge(tror jag dom små söta hette) 2 röda Ancistrus kanske 5 cm 4 kulhiålar Och Scalare paret.. Alla verkar komma bra överens, tror scalarehanen är lite boss över alla 🙂 Funderar på 3-4 elefantsnäckor också här framöver men sen får det nog vara stopp.

Lillyrod
2020-06-16 21:17
#39

Gaffelstjärtar har jag haft. En underbar fisk men de ville inte trivas hos mej tyvärr.

[peterhan]
2020-06-16 21:31
#40

Dog dom? Står inte så mycket om dom, mer än att dom blir bara 1 till 2 år. Jag är lite kluven när man googlar på skillnaden på hane och hona, vissa säger en ryggfenan är längre på hanen medans andra säger att honan saknar färg på främre fenorna, så jag har 6 st nu, 4 med massa färg och två utan färg på framfenorna, fast dom utan kan ju bara vara ung så färgen kommer sen, men det visar väl sig 🙂

Lillyrod
2020-06-16 21:46
#41

De blev inte långlivade. De dog inte direkt men jag hade dem mindre än 6 månader. 

De livar verkligen upp i karet. Full fart hela tiden.

Annons:
[peterhan]
2020-06-16 21:49
#42

Ja dom är coola, ska försöka ge dom mer strömmande vatten för när fyller på efter vattenbyte med slangen åker dom framför den hela tiden så dom verkar gilla att stå i en ström.

5ara
2020-06-16 22:16
#43

Åh, gaffelstjärtsregnbåge! De är med på listan över framtida fiskar jag vill ha. Har dock inte vågat mig på dom än för jag tror inte jag kan ge dom riktigt rätt förutsättningar som det är nu. Ja, då har scalarerna definitivt något att vakta mot.

[peterhan]
2020-06-16 22:25
#44

Det verkar inte som några direkta krav utan vad jag har förstått kam du ha dom ihop med dom flesta fiskar, lite orolig över den mista är man ju när man har Scalare, men dom har funkat nu i 3 dagar och allt verkar ok. Det enda är de där med strömmande vatten som dom verkar vilja ha, dom står och snurrar lite i tommerna nu verkar det som och dom verkar ha superkul när jag fyller på vatten så det blir lite strömt. Men jag har beställ en apparat som gör det lite mer strömt så snart blir dom väl gladare.

5ara
2020-06-17 09:07
#45

Ja, mitt största ”problem” är att jag har scalarer i alla kar, utom i det lilla räk-karet. Dessutom är flödet klent eftersom det är Juwel allihop så det känns inte som det passar just nu i alla fall. Läste även någonstans att de kan vara fenbitare men jag gissar att det är störst risk för det om de bor lite trångt och inte är ett ordentligt stim. Eftersom de i regel inte lever så länge känner jag att det roligaste vore om man kunde ha förutsättningar för yngel att klara sig.

[peterhan]
2020-06-17 09:32
#46

ja i min juwel är det 1000 liter i pumpen tror jag och det är lite svagt(men o andra sidan är den lite riktad mot ytan också), men jag beställde nån wavemaker som gick att reglera styrka på, tänkte försöka rikta den så dom får lite strömt men ändå inte så dom andra störs av den, ja på nått vis :)

Jag tror min minsta fisk är ca: 3cm och det funkar med scalaren, klart blir han för hungrig kanske han chansar :)

Fenbitare vet jag inte, mina håller sig mest i sitt stim och verkar inte störa andra fiskar, ibland verkar det som dom leker lite med ålarna plus att ålarna har kommit fram mer sen dom kom, så jag har bara positivt än att säga om dom.

Ja framtiden får visa om jag har 4 hanar och 2 honor eller om det bara är en sort, en av honorna(som jag tror är en) brukar vara själv strax under ytan och göra sina akrobatkonster, snurrar runt som en tok där ibland innan hon åker till sitt stim :)

5ara
2020-06-17 09:42
#47

#46 Ja, det är ju det typiska problemet med Juwel. I regel ligger flödet så pass lågt att det inte blir mer än 2,5 gånger karets mängd i timmen. Styrkan är dock att själva filtreringen är grym. Jag tror nästan att det delvis kan bero på det relativt långsamma flödet för ett lugnare flöde gynnar den biologiska filtreringen medans ett högt flöde kan göra att filtreringen blir mer åt det mekaniska hållet. Berätta gärna vad du tycker om wavemakern. Skulle gärna ha en sån men de verkar ofta ha en del ljud för sig och för mig så är det viktigt att karen är tysta. Pansarmalarna som går i ett av 240-literskaren skulle nog må bra av något lite mindre som stimmade i karet. De är väldigt skygga i nuläget… Vad gäller fenbitandet tror jag det kan vara som med Odessabarber; något som kan uppstå ifall de inte har plats att fara runt som de har behov av och har för få av samma art att busa med. Med scalarer i karet tror jag dock att yngel har i stort sett noll chans att klara sig. Det tar emot att i så fall behöva omplacera min pinoy blue-scalare som går i det karet.

[peterhan]
2020-06-17 09:57
#48

Skulle mina lägga ägg så åker scalaren in i 70L karet ett tag.

wavemakern gick att reglera rätt bra, även så den ökade och sänkte själv lite då och då, klart det finns ju dom som kostar skjortan och dom fanns det väl disco puls i vattenflöder med alla sorts inställningar, men jag har inte fått på mailen att den är skickad än, jag trodde jag skulle få den före midsommar men dom tar väl lite tid på sig denna gång, där jag beställt den tar det normalt 2-3 dar så är paketet framme.

frågan är bara hur jag ska få den att flöda rätt utan att störa alla andra….

Annons:
5ara
2020-06-17 10:10
#49

#48 Eftersom de inte har någon yngelvård och gärna lägger sina ägg i tät växtlighet tror jag det är lätt att man missar det. Jag tror inte du behöver vara direkt orolig över hur du ska ställa in flödet. Kolla bara på scalarerna så de inte får svårt att simma så blir det bra. Scalarer klarar ändå en del flöde, trots sina fenor, så en del rörelse kommer du kunna ha. Som sagt är jag mest intresserad av ljudnivån så rapportera gärna om hur den är. Allra helst vill jag givetvis att den inte ska höras alls ;)

[peterhan]
2020-06-17 10:19
#50

En vanlig morgon, normalt är dom 2-3 ålar men nu ville bara en leka med gafflarna :)

synd belysningen blänker bara…

[peterhan]
2020-06-18 16:05
#51

5ara, vågmaskinen låter lite mer än pumpen men inte mycket, jag köpte en för stark så även minsta är lite mycket i mina ögon för själva helheten, men gaffel fiskarna är glad :)

och scalarerna åt upp äggen :(

5ara
2020-06-18 18:30
#52

#51 Det låter ju inte dumt! Vad är det för märke på den? Härligt att gafflarna är glada! Ja, de gör ju tyvärr gärna det men förhoppningsvis får de kläm på det allteftersom :)

[peterhan]
2020-06-18 18:34
#53

Aqua nova nånting (slängt kartongen och kvittot i bilen så jag har glömt exakt)

men jag måste få till nån barriär som stoppar flödet lite, blir lite för mycket strömt åt övriga invånare när det går runt i hela.

5ara
2020-06-19 10:50
#54

Hur mycket flöde har du på din? Låter lite jobbigt att det inte går att ställa ner den mer. Hoppas du kommer på något så du får ett lagom flöde för alla i karet :)

[peterhan]
2020-06-19 11:11
#55

8000 liter, tanken var att köra den på steg 3 eller 4 men även 1 är lite för starkt, den skulle vart på hälften kanske, men det är svårt att veta innan när få lägger ut videon så man inte får se riktigt, jag får sätta för nån dekoration bara så blir det bra, men det får bli efter midsommar 🙂 Ålarna gillar den också, men scalarer och malar tror jag ogillar den så nu är den avstängd för stunden. Ha en trevlig midsommar…

Annons:
5ara
2020-06-19 11:26
#56

Där ser man! Undra vilken liten minivariant som skulle passa i mitt 240-liters kar då. Ja, det kanske räcker med någon rot som bryter flödet. Hoppas du får till det så alla verkar nöjda :) Glad midsommar önskar jag dig med!

Upp till toppen
Annons: