Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 924 ggr
FemFem
2020-05-19 23:27

Nybörjartips mottages tacksamt!

Hej allihop!

Jag vill gärna skaffa fiskar men är total nybörjare på det här med akvarium så tänkte börja med att ställa några frågor här. Jag har tänkt mig ett akvarium på ca 112 liter, hur många fiskar är rimligt att ha då? Detta beror ju såklart på vilka arter man väljer men jag vill börja med tåliga fiskar som passar någon som aldrig haft akvariefiskar tidigare. Tips på sådana? Utseende osv kvittar då jag bara bryr mig om att de ska trivas tillsammans och ha samma krav på levnadsförhållanden (och inte bli för stora så det inte blir trångt i akvariet om de växer). Jag har tänkt ha ca 10 fiskar i akvariet, blir det för många?

Och hur funkar det med honor och hanar? Slåss hanarna med varandra om man t ex skulle ha två hanar av samma art (eller hanar av olika art för den delen)? Funkar två honor av samma art bättre tillsammans? Och om man har  en hane och en hona av samma art, brukar det ofta bli så att de parar sig och lägger ägg?

Annons:
Maleficum
2020-05-20 00:05
#1

Ett tips kan vara att besöka en djuraffär och se vad för fiskar du fastnar för, skriv upp namnen och sen sök info om de skulle passa (tyvärr går det inte alltid att lita på dem som jobbar i affären att de har rätt kunskap och ger rätt råd).

En ide skulle vara att ha ett stim med zebrafisk eller leoparddanio (samma art men olika mönster), väldigt lätta och aktiva trevliga fiskar (finns säkert någon lite större passande blickfångare man kan ha till) behövs då lock på akvariet då de kan hoppa. (Stimfiskar ska minst vara 6 stycken men helst fler, brukar själv aldrig skaffa mindre än 10 när jag införskaffar stimfiskar).

Hur hanar och honor funkar med varandra beror helt på art och hur lätta de är att odla är också art beroende.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-05-20 10:09
#2

Som ovanstående skriver. Kolla i en närliggande zoobutik och googla gärna de fiskar du tycker är fina.

Det finns butikspersonal som faktiskt är ganska kunniga, men de är inte många. Beroende på var du bor i landet, så kanske någon här inne kan rekomendera några ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-05-20 10:48
#3

Om du inte haft akvarium tidigare så är mitt tips att satsa på att ha många snabbväxande växter inledningsvis och att börja långsamt med fiskarna dvs köp inte många på en gång. Detta kommer att göra allting mycket enklare och ökar chansen att akvariet blir en positiv upplevelse istället för en massa trassel i början.

FemFem
2020-05-23 04:47
#4

Tack för svar! Jag ska besöka djuraffären och kolla läget så fort som möjligt.

Jag funderar även alternativt på att skaffa ett mindre akvarium med en kampfiskhane istället. Men jag vill även ha något djur som äter alger, t ex snäckor eller malar. Visst brukar de funka ihop med kampfisken? Men när det gäller snäckor är jag lite rädd att de förökar sig. Finns det någon snäcka som inte är hermafrodit och som man kan könsbestämma så att man vet att man får t ex två honor?

Och om man t ex har en Kampfisk och två malar i akvariet, hur stort behöver det vara då?

Lillyrod
2020-05-23 06:04
#5

Det beror på vilken mal du tänker dig. Den enda som passar i ett mindre kar är otocinclus och de är stimfiskar. Alltså minimum 6 stycken och då är du uppe på minst 54-liter men gärna större 🙂

PeG
2020-05-23 08:59
#6

Snäckor och även räkor är bra på alger i mindre akvarier.

Annons:
Maleficum
2020-05-23 10:57
#7

Neritinasnäckor kan inte föröka sig i sötvatten så det är ett alternativ om man inte vill ha fler (de kan dock lägga ägg på saker så inredning kan få lite vita prickar).

Över lag brukar de större snäckorna vara svårare att föröka eller långsammare på det så man får inte så lätt ett överflöd som med mindre snäckor (tex posthorn).

Hur de passar med kampfiskar får någon med Kampfisk erfarenhet svara på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-05-23 11:32
#8

Jag har för mej att Kampfisk kan gilla långa antenner och de flesta större snäckor har det.

Draken
2020-05-23 11:50
#9

Vissa kampfiskar går alldeles utmärkt med snäckor, medans andra inte går alls. Det är nog ganska individuellt från fisk till fisk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

FemFem
2020-05-23 17:58
#10

Jag har läst lite om zebrasnäckor och red onion och ngn av dem skulle nog kunna passa… Men några frågor har jag inte lyckats hitta svar på: 1. Hur många snäckor måste man ha tillsammans? 2. Går det att könsbestämma dem så att man bara får hanar? Då slipper man ju äggen. 3. Funkar de två sorterna att ha ihop? Och jag har även tänkt på att ha två kampfiskhonor istället för hanen. Trivs honorna tillsammans och hur stort akvarium behöver isf två honor plus lite snäckor ha?

Lillyrod
2020-05-23 18:18
#11

För att börja med kampfiskhonorna så brukar de behöva lite större kar för att komma överens. Ett 54-liters skulle jag tro passar för två honor. 

Snäckor har inga krav på att de ska ha kompisar. Jag tror inte att det går att se könen på de här snäckorna. Hoppas någon annan kan svara på det.

 Det går bra att ha olika tillsammans iallafall.

Draken
2020-05-25 09:49
#12

Det är näst intill omöjligt att se könsskillnad på neritinasnäckorna. Du behöver  inte ha ett gäng, de trivs lika bra ensamma som med kompisar :) Och du kan ha olika sorter tillsammans.

Kampfiskhonor ska nog ha lite större , kring 54 l, precis som skrivet här ovan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: