Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 915 ggr
Catlady91
5/15/20, 3:57 PM

Kampfisk utan värmare

Kan en Kampfisk leva utan varken pump eller värmare? Hsr ett 22l akvarium sol jag eventuellt ska starta upp till min kamfiskhane Zeus. Ska bara prova, för att se om det blir bra eller om det blir för mycket med tre akvarium i min lilla lägenheten på 36kvm

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
5/15/20, 6:11 PM
#1

Nej det kan de inte. En Kampfisk vill ha det betydligt varmare än vad du har hemma så det funkar inte. 

Att ha fiskar i ett kar mindre än 30 liter är inte speciellt snällt. Jag tror Jordbruksverket rekommenderar 40 liter som minsta storlek att hålla fisk i.

Catlady91
5/15/20, 6:17 PM
#2

Jag har frågat på en Facebook-grupp om kampfiskar, och där säger de att 22l funkar bra för Kampfisk. Vet var jordbruksverket säger. Jag kom över det här då en kompis köpte det och jag hämtade det åt henne, och nu kan hon inte ha det pga personliga skäl. Därför tänkte jag att jag kanske kunde starta upp det och ha min Kampfisk i.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/15/20, 6:28 PM
#3

Jag måste ställa denna frågan Kampfisk.

Varför frågar du saker när du ändå gör precis som du vill även om du får svaren att det inte är särskilt bra för djuren?

Att flera gör fel gör inte så att det blir rätt. Om man skaffar djur vilket det än må vara så ska man ta hand om det på bästa sätt. Djuret har inte bett att få komma till dig utan du har tagit på dig ansvaret att ta hand om det och låta det leva så bra det bara går.

Snälla gör då det.

[SonjaG]
5/15/20, 6:44 PM
#4

 Du kan ha räkor i det akvariet.

Absolut inte Kampfisk.

5ara
5/15/20, 7:35 PM
#5

Av en händelse råkar jag ha en bekant med ett 20-liters akvarium. I det gick en Kampfisk utan värmare och pump och den dog efter inte särskilt lång tid. Vattenbytena sköttes så just det var inte problemet i det fallet. Antar att det var en kombination av saker som gjorde att den gick bort och personligen så skulle jag inte välja att ha en Kampfisk under såna förhållanden. Själv har jag ett 30-liters kar som jag kommer ha räkor i. Jag tycker det är för litet även för små fiskar.

Draken
5/16/20, 11:09 AM
#6

#0 Kampfisken skall ha minst 30 liter, 30 liter i vattenvolym, tänk på att endel går bort av inredningen, så det bästa är att skaffa ett 40 liters, då kan du räkna med att vattenvolymen som blir kvar är kring 30-35 liter , när all inredning är i karet.

En Kampfisk SKALL ha doppvärmare,l då den kräver en temp på minst 27-28 grader gärna något högre. Har du mycket växter, så behövs det dock ingen pump.

#1 Jordbruksverket säger minst 40 liter för fisk.

#2   Funderar samma som i #3. Vi lägger ner tid och energi på att svara på dina frågor, både vi i admingruppen och även andra medlemmar. Du frågar massor, men väljer iaf att göra som du tycker, även fast det inte är bra för djuren.

#4 Håller med, men tycker nog att räkor som inte förökar sig så mycket passar bäst. Blir fort fullt i ett så litet akvarium, även om det bara är räkor där.

#5 Förmodligen pga temperaturen. Det blev för kallt helt enkelt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Catlady91
5/16/20, 3:10 PM
#7

Åh herregud, ursäkta mig för att jag frågar om råd! 😭

Jag förstår inte vad ni grundar anklagelserna på, om att jag ändå gör som jag vill, för det stämmer verkligen inte. Jag frågar er om råd, och 99% av gångerna följer jag era råd. Däremot blir man förvirrad när man hör annat från andra akvarister, och då står man där och slits mellan två råd. Ett exempel är mitt vattenvärde i mitt stora akvarium. Två akvarister i min närhet sa att jag inte behövde bry mig, medan folk här tyckte jag skulle göra två stora vattenbyten för att få bättre värden. Jag gjorde då som ni sa, och fick ordning på värdena. Andra råd har jag också lyssnat på, så jag känner mig faktiskt en aning påhoppad och ledsen här.. 

Jag kommer inte ha min Kampfisk i det kar, eftersom dom vill ha större. Så ni kan vara lugna………

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/17/20, 2:56 PM
#8

Varför svarar ni inte, Lillyrod och Rovfisk? Detta tär på mig, vill inte ha folk som tycker illa om mig. Vill dessutom ha svar på vad ni grundar denna åsikt på.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/17/20, 3:04 PM
#9

Våra åsikter grundar vi på det du själv skriver. Läs igenom lite i dina trådar så tror jag du förstår. 

Att någon säger emot dig betyder inte att den personen tycker illa om dig. Det betyder att någon försöker hjälpa när du gör något tokigt. 

Vi försöker ge dig råd som du inte vill ta till dig. Det är det vi reagerar på.

Catlady91
5/17/20, 3:11 PM
#10

Men jag tar till mig era råd, jag gör det ni säger. Jag vill alla mina fiskar deras bästa.

Det är inte det att ni säger emot mig som gör att jag tror ni tycker illa om mig, det är det ni skriver. Jag visste inte alls att ni tyckte detta om mig, vanför har ni inte sagt något tidigare? Jag frågar inte bara här, jag frågar även på en facebookgrupp jag är med i samt min zooaffär. 99% av gångerna får jag olika svar, och då går jag för det mesta på det ni rekommenderar. 

Jag kommer inte ha min Kampfisk i detta kar, det kommer antingen åka iväg eller kanske bli kvar som yngelkar om det passar för det. Säger ni att det är för litet, så är det det. Oavsett vad andra säger. Men samtidigt hoppas jagat ni förstår min förvirring, när jag får 3 olika svar på samma fråga.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

My5665
5/17/20, 5:58 PM
#11

Hur långa fenor har din Kampfisk?

Catlady91
5/17/20, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 ja du, han är väl som vilken Kampfisk som helst.. Hur så?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

My5665
5/17/20, 9:16 PM
#13

#12 Det kan vara jobbigt för långfenade kampfiskar att simma i strömt vatten.

jag hade sagt att ha en pump som inte har mycket stryka. jag har ingen pump till mina långfenade utan byter vattten var tredje dag. 

Doppvärmare behövs för att kampfiskar lever i varma vatten.

Annons:
Catlady91
5/18/20, 11:26 AM
#14

#13 ok, så om jag hittar ett akvarium till honom så måste han ha värmare men ingen pump?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

My5665
5/18/20, 6:43 PM
#15

#14 Nej du behöver ingen pump bara du byter vatten vartannan eller vart tredje dag. 

Akvariumet du har tycker jag passar utmärkt. Gå efter magkänsla.

Catlady91
5/18/20, 7:00 PM
#16

#15 jag tycker det känns lite lite, nu när jag vet volymen på det. Men när jag tittar på det, så ser det ut att passa. Men det får bli något annat..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/19/20, 8:57 AM
#17

Säger som Lillyrod, vi grundar v åra svar på det du skriver.

Jag tycker absolut inte illa om, dig, men blir lite frustrerad över alla frågor ;)

Jag trodde att du hade läst på lite mer om fiskarna, innan bytet. Och att jag dessutom sa att du skulle vara försiktig med att fylla på för mycket fisk till en början.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
5/19/20, 11:41 AM
#18

#17 vad bra, var rädd att du skulle tycka illa om mig 😕 det kanske du sa, det är inget jag har något minne av.. Jag läste på lite om fiskarna, absolut. Det gör jag alltid innan jag skaffar fisk. Men ibland kan jag behöva läsa samma info 3-4 ggr innan jag förstår det riktigt. Vet inte varför, kan bero på min adhd..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/19/20, 1:12 PM
#19

Såg precis ett akvarium på 35li närheten av mig, skulle det funka för kampfisken och nån snäcka?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/20/20, 9:22 AM
#20

Ja det skulle fungera bättre. Och som skrivet tidigare, du måste ha en värmare :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Catlady91
5/20/20, 10:05 AM
#21

Hittar bara värmare för akvarium på 20l och uppåt, blir den för varm? Verkar ju som att akvariet är på strax under 20l

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/20/20, 10:24 AM
#22

Hade du inte hittat ett på 35 liter som du eventuellt skulle köpa/ta emot ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
5/20/20, 11:14 AM
#23

Ja, nu hänger jag nog inte riktigt med på vilket kar du söker värmare till men visst finns det små doppvärmare. Till karet på 17,5 liter är en doppvärmare på 25 W att föredra och till det på 35 liter skulle jag ta en på 50 W.

Catlady91
5/20/20, 12:14 PM
#24

Nu blir även jag förvirrad 😂 jag funderade på det på 35l, men såg inte att jag fått svar på den frågan 😋 Nu vet jag inte alla vad jag vill göra. Räkor var ju intressant, men kanske ett 35l med räkor och nån fisk? Men Kampfisk går väl inte med räkor?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/20/20, 5:59 PM
#25

Överlag säger man väl att mindre fiskar lämpar sig bäst med räkor; typ Galaxyrasbora och fiskar i den storleken. De har så små munnar att räklingarna ganska snabbt hinner komma upp i så pass storlek att de är utom fara. Större fiskar som Kampfisk kan få i sig relativt stora räklingar och om det är en mer ”bufflig” Kampfisk kan den även ge sig på större räkor. Så småningom kommer räkorna i så fall dö ut men sen finns det även ”snälla” individer som inte tar många räklingar men jag skulle inte chansa på det. Det blir väl även en viss konflikt gällande temperaturen då räkor gärna har det något svalare i vattnet än kampfiskar.

Catlady91
5/20/20, 7:30 PM
#26

Jo det är ju sant.. Men Guppy och räkor kan gå? Eller vill räkor helst gå ensamma?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/20/20, 7:46 PM
#27

Jag har ett kar, 30 liter med bara räkor. Sen har jag ett 54-liters med räkor, snäckor och Corydoras Hastatus.  Det funkar utmärkt. 

Alla fiskar äter allt som får plats i munnen. Guppy lär äta räkor upp till den storleken som får plats i deras munnar.

Annons:
Catlady91
5/20/20, 7:57 PM
#28

Har suttit och tittat lite nu. Jag har ju en förkärlek för snäckor 😋 så jag funderar på räkor och snäckor kanske?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/20/20, 8:08 PM
#29

Det är en bra kombo.

5ara
5/20/20, 8:54 PM
#30

Om du är sugen på Guppy tillsammans med räkorna är ju endlers bättre än dom vanliga av den enkla anledningen att de är mindre. Ett kar med snäckor och räkor är ju en grym kombination om du kan tänka dig det 🙂

Catlady91
5/20/20, 9:33 PM
#31

Tror vi fortsätter denna konversation i min andra tråd, om akvariet 😊 lite jobbigt med samma diskussion i två olika trådar 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: