Paniken startade idag!

Men se där! Grattis! Så kan det gå när man köper lite mer vuxna individer 😉 På ungefär tio dagar behöver du inte göra något alls men lägg gärna lite mat nära grottan så hanen kan äta om han vill det 🙂
Trodde kaniner var värst hehe Jag tänkte göra ett mindre vattenbyte idag och sen lägga lite mat utanför grottan ikväll så han har.
Se där ja. Grattis :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Men honan måste väl vart dräktigt eller vad man säger redan innan, hon hinner väl inte tillverka så många ägg på 1,5 dygn?

Ja, de bär på rom oavsett om de går med hanar eller inte. Om ingen stilig hane finns tillgänglig så har de dock förmågan att återabsorbera äggen. I ett av mina akvarier har jag bara honor och de ser romstinna ut i stort sett hela tiden.
Så du menar när han vakat klart över dom små och är klar så är hon redo igen? :(
dessa brudar ;)

Min uppfattning är att en hona är redo att leka ungefär en gång i månaden så ett par veckors vila borde din hane hinna få innan det är dags igen 😉 blir lite annorlunda när de inte har någon hane att leka med, då bär de på rom i stort sett hela tiden och hoppas att någon stilig herre ska dyka upp. När de väl får lägga all sin rom vid lek så tar det som sagt någon månad typ innan de har nya ägg att lägga.
Bra då kanske jag hinner fixa ett mindre akvarium, killen måste ju få vila :)
Det går ju liksom tusen tankar, om jag ska lägga dom i en sån yngelkasse för att slippa att alla åker fritt i akvariet sen, när ska man göra det?
För skulle det bli 20 som överlever så är det ju omöjligt att fånga dom när dom är så små då mitt akvarie är 450l lite med en massa dekoration.

Nä, ancistrusar är minsann inte det lättaste att få fatt på! Rent spontant tycker jag att du ska skaffa ett till akvarium. Brukar gå få tag på vanliga små standardkar på 54 liter för en billig peng via typ Facebooks Marketplace eller Blocket. Då kan du fylla det med vatten från det stora och bara flytta över grottan med pappa och yngel dit. Ingen risk för att små rackare ska hinna rymma ut i det stora karet i så fall 🙂 jag har begagnat hittat ett komplett kar på 54 liter för 100:- och ett 63 liters för 150:- om det dyker upp något billigt måste man i regel vara snabb som tusan för de blir typ sålda på några minuter om det inte är något fel eller att något saknas.
Det kommer ta nån vecka innan jag kan köpa akvarium till, så jag behöver veta när man kan flytta dom till en breederbox? man vill ju slippa få svamp och så på äggen som man ser händer om ingen "fläktar dom" små :)
Kollar man Youtube har dom sina kvar där nån vecka och det blir ju lagom för mig då om det skulle funka så.
(jag är en av få som inte har FB så hehe)

De kommer ju stanna i grottan med pappan i minst tio dagar till så du behöver inte göra något alls innan du hunnit skaffa ett kar till dom 🙂
och om karet kommer om 11 dagar kan det ju vara kört :)
att jag undrar är för jag vill inte flytta över dom för tidigt, har hört hanen kan äta äggen om den blir stressad.

Om det visar sig att karet dröjer kan du ju flytta grottan till en kasse om tio dagar men i nuläget behöver du inte göra något alls. Äggen mår bäst med pappas omvårdnad och han mår bäst av att få vara kvar i det stora akvariet 🙂
Jo han ligger ju där och fläktar dom små :)

Visst finns det en risk för stress men genom att flytta honom och äggen/ynglen till ett eget lugnt kar med samma vatten som de är vana vid så minimerar du i alla fall risken och tro mig; du kommer få många kullar som du kan prova dig fram med 😉
Jag har en liten Ancistrus på ca 3-4 cm, hur lång tid tar det innan man ser om det är en hona eller hane?

Det är ganska individuellt tycker jag. Det finns honor med skägg och så finns det hanar med ganska lite så om det är hona eller hane kan vara lite svårt att avgöra ibland. Om det börjar dyka upp skägg på nosryggen är det dock en hane, honor får bara på läpparna, eller vad man ska säga, om de får något alls. Honor blir också bredare i kroppen tycker jag. Mina hanar har det dykt upp fjun på nosryggen på när de varit cirka 5-6 cm. Finns såna som är väldigt duktiga på att avgöra om det är honor eller hanar tidigt baserat på hur kloaköppningen ser ut. Det kan inte jag.
Ja denna vetenskap av detaljer 🙂 Men det tar väl kanske nån månad innan den blir runt 6 cm..
Finns det risk att han överger äggen? Nu har han lagt sig i grottan bredvid i 5 minuter.

Hur har det gått? Att hanen tar en paus från att vara i grottan och fläkta är ingen fara. Det gör min ancistrus-pappa också emellanåt.
Jag tror scalarerna stressar honom när dom simmar förbi så han fattade nog inte först att det var fel grotta när han jagade bort dom, när dom kom igen och han jagade bort dom hamnade han rätt, så 20 minuter var han på fel ställe hehe

Haha! Så det kan bli! Bra att han hittade till rätt grotta igen.