Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 454 ggr
[peterhan]
5/9/20, 6:32 PM

Den dryga väntan...

Hej jag väntar på den hela låååånga veckan innan man får lägga i fisken, denna vecka känns som två :)

Tänkte höra om flödet från pumpen räcker till att syresätta vattnet?

Ska det riktas mer mot ytan så det blir mer eller kan man även rikta det neråt göra det mindre?

har inte skickat med video tidigare så få se om det funkar..

Annons:
Lillyrod
5/9/20, 6:41 PM
#1

Varför ska du vänta en vecka? När karet bara står utan invånare händer i stort sett ingenting. Någon måste börja bajsa in det för att alla processer ska börja. 

Man brukar börja lite sakta med bara ett par fiskar. Efter några veckor kan man fylla på med några till. Då kommer det igång mjukt och fint. 

Det är ytrörelsen som syresätter vattnet. Ju mer ytrörelse desto mer syre. Jag har alla mina pumpar precis i ytan för att få ner så mycket syre som det bara går. 

Är alla prydnader avsedda för akvarium? Att sätta ner andra saker kan innebära risker. Färg som kan fälla ur i vattnet mm mm. Bara så att du är medveten om det. 

Ska bli spännande att se det här när första invånarna kommer.

[peterhan]
5/9/20, 6:50 PM
#2

Dom festa säger 1 vecka så jag har "bokat" fiskarna till onsdag, det följde med nån "boost" som jag har i där som ska hjälpa bygga upp, sen tillsätter jag nån start up från zooaffären dagen innan.

det enda som är i och inte avsett för akvarium är dom plattor som ligger vid malgrottorna, jag testade dom i en hink innan och allt var ok förutom lite lågt PH, men jag pratade med en kille som sa Södermanland(där jag bor) har lågt PH, så jag ska försöka öka på det lite så jag kör Google om det precis nu :)

Lillyrod
5/9/20, 6:57 PM
#3

Jo det finns mycket olika medel i flaskor för i stort sett allting 😉Naturligt brukar vara bättre. Att vänta tjänar alltså ingenting till. Ditt kar är i stort sett likadant som när du fyllde på vattnet. 

På din kommuns hemsida brukar man kunna hitta vattenvärden för där du bor. Det kan vara stora variationer på ett litet område. Har man kommunalt vatten brukar ph ligga strax över 8 i kranen. Det varierar givetvis lite.

Vi vill gärna se bilder på allt som händer i ditt kar. Det är roligt och inspirerande att se vad andra har och inte har 👍

[peterhan]
5/9/20, 7:11 PM
#4

Enligt Tetra testen 6-1 var alla värden bra förutom PH som låg på 6.4 och borde vara snäppet högre enligt testen där "ok" börjar på 6.8.

Dom sa kalksten på Zooaffären och det var då det kom fram en kille och sa att det är lågt just här, det är tydligen "Stockholms vatten" vi får hit :)

Men jag kanske ska göra en test i ett dricksglas så det inte är mina stenplattor som drar ner det. (jag är ju nybörjare så jag är ju rätt okunnig hehe)

Lillyrod
5/9/20, 7:21 PM
#5

Vattenvärden är svårt. Det tycker jag också. Kolla gärna direkt från kranen och läs på hemsidan. Man brukar få all info där.

Maleficum
5/9/20, 8:02 PM
#6

Ett litet tips för att börja igångsättning innan fiskar är att helt enkelt lägga ner något litet som kan "ruttna" i akvariet (typ en tinad räka har jag sett folk på youtube använda) så bakterierna kan börja komma igång och då har något att äta.

Bara man inte dumpar i för mycket (precis som man inte ska börja med för många fiskar) och hålla lite koll på vattenvärdena (och skulle nog själv se till att göra ett vattenbyte dagen innan fiskarna flyttar in).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[peterhan]
5/9/20, 8:12 PM
#7

Nu börjar jag fundera om jag ska hämta 2 fiskar på måndag och dom andra på onsdagen, men dom 2 dagarna kanske inte gör nån skillnad?

jag har nog inga räkor så, men jag har ju gjort en räkmix som väntar i frysen, skulle den hjälpa om man tog en liten bit och la i redan idag?

5ara
5/9/20, 8:52 PM
#8

Ta hem fiskar på måndag eller onsdag beror väl mest på din otålighet antar jag 😉 jag brukar vänta tills vattnet är hyfsat klart och temperaturen är bra vilket brukar handla om ett par dagar ungefär. Som de övriga nämnt är det viktigaste att bara ha få fiskar till en början. När karet sen är färdigcyklat, efter en månad ungefär, så funkar det fint att öka på fiskmängden. Nitriten är ofta som högst ungefär tre veckor efter fiskar har flyttat in, kan dock komma både lite tidigare och senare.

5ara
5/9/20, 8:55 PM
#9

För övrigt tror jag att du kan rikta ner pumpens utflöde lite om du skulle vilja det. Så mycket ytrörelse har jag inte i något av mina Juwel-kar i alla fall. Ser jättefint ut och uppdatera gärna om hur det går!

[peterhan]
5/10/20, 6:05 AM
#10

Otålig? fick jag som jag hade velat hade fiskarna vart i innan akvariet var på plats hehe

Men då ska jag nog rikta ner utflödet för jag får lite droppstänk på lysröret.

måste även fixa en liten damstrumpa(eller nått, förslag om annat?) och försöka täcka för på filtret, tror dom små kuhliålarna kan slinka in där annars.

5ara
5/10/20, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Eftersom det inte går att trä en nylonstrumpa över filtret, som det i regel går att göra med mindre innerfilter, så använder jag filtervadd för att yngelsäkra det. Kanske kunde vara något?

[peterhan]
5/10/20, 9:58 AM
#12

Hur fäster du det då eller låter du pumpen suga fast det?

5ara
5/10/20, 10:13 AM
#13

Jag bara sticker in ändarna på vadden i de yttersta springorna, sen sitter den fast bra. Sen får man inte glömma de två mindre ”gallren” som sitter en bit nedanför utblåset.

Annons:
[peterhan]
5/10/20, 10:23 AM
#14

Det var dom nedre jag tänkte, glömde den övre haha, tack för tipset :)

Draken
5/10/20, 12:21 PM
#15

#4  Välkommen

Ett Ph på 6,4 behöver inte alls vara dåligt, det beror helt på vilka fiskar du vill/skall ha i karet ;)

Säger som de andra, du kan he ner fisken redan på Måndag om du skulle vilja det, men gör ett vattenbyte, som idagt kanske, innan du hämtar hem fisken. Och tänk på att inte överbelasta karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[peterhan]
5/10/20, 4:14 PM
#16

Det är bokat, 2 Scalare, 2 Ancistrus och 4 kuhliålar, funderar på några botia men det har jag inte bestämt än :)

5ara
5/10/20, 6:32 PM
#17

Nu har jag kikat på lite olika pH-värden för vatten i Stockholm och på de sidor jag varit inne anges att vattnet har pH 8,5. Detta är ett normalt pH för kommunalt vatten medans 6,4 inte är det. Därför undrar jag lite över om det verkligen stämmer… Eftersom de där test-stickorna inte är att lita på till fullo skulle jag rekommendera dig att leta reda på vilket vattenverk ditt kranvatten kommer ifrån och vilket pH-värde det har. Brukar inte vara särskilt svårt att googla fram. Oftast faller pH:t en del på sin väg genom ledningarna men det brukar handla om några tiondelar. Jag tänker så klart bara för din skull för det vore så tokigt om du till exempel försökte buffra vattnet och få upp pH:t med typ bikarbonat när pH-värdet i själva verket redan är högt. Jag själv har råkat ut för stickor som visar knasiga värden så jag förhåller mig i regel till dom med viss skepsis. Det finns även pH-test i droppform som är mycket mer pålitliga, kan vara bra att ha om man vill hålla koll på hur det är i karet för ofta så sjunker det med tiden.

[peterhan]
5/10/20, 9:17 PM
#18

Jag fick papper i dag som jag skickat efter hos behöriga och det står 8 där också, då är det väl stickorna jag fått som felar, det är ju samma resultat i akvariet som när jag testar ett glas vatten, man får väl kanske köpa en mätare eller nya stickor.

5ara
5/10/20, 9:49 PM
#19

#18 Vad bra att du har kollat upp det! Jag testar pH med dropptest och tycker det funkar bra. Visar i alla fall ett fullt rimligt värde på vattnet ur kranen och med tanke på att jag har lite kalk-kross i alla kar tror jag att det även stämmer där med 7,5 som det visar. Kostade en hundring tror jag.

[peterhan]
5/10/20, 9:56 PM
#20

Jag ska till zoo i morgon så jag ska kolla om det finns där. Vore ju bra att veta så det inte är nått fel just här där jag bor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: