Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 672 ggr
Catlady91
4/24/20, 1:43 PM

Scalarer har lekt, vad gör jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Två scalarer har lekt i mitt kar. Ett nytt par! Det är Stanley och en ny som de i affären sa var en hane. Skulle inte tro det då 😂 Vad kan jag göra för att hjälpa till? Tänkte göra vattenbyte i helgen, och plantera lite växter idag. Är det dumt? Ska jag tänka på något speciellt med matning? Bilderna visar pappa Stanley, mamma utan namn och deras ägg som i skrivande stund ännu befruktat av pappan 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
4/24/20, 1:49 PM
#1

Du behöver inte göra någonting förutom att kanske inte riva runt där de har sina ägg för att inte stressa dom. Gällande vattenbyte så får du undvika att tömma ut så mycket vatten att äggen hamnar ovanför vattenytan om du vill få yngel. Av erfarenhet är dock sannolikheten stor att de kommer bli mat åt föräldrarna när svansarna börjar sprattla om ett par dygn. Väldigt vanligt att äggen betraktas som mat när de börjar röra på sig, framförallt om föräldrarna är unga och oerfarna.

Catlady91
4/24/20, 1:55 PM
#2

Vad ska jag göra om jag vill få ynglen att överleva då?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
4/24/20, 1:56 PM
#3

Tror pappan är erfaren, mammanr nog inte så erfaren då hon är ung än. Hanen är från Rovfisk, och jag tror han lekt förr.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
4/24/20, 2:02 PM
#4

Det bästa är om du bara ger paret tid att lära sig ifall de nu äter upp äggen. Man brukar säga att efter att de lekt ungefär tio gånger så vet man om man har ett par som äter upp sina ägg eller inte. Personligen tycker jag att det redan finns tillräckligt mycket scalarer med dålig yngelvård så om de äter äggen skulle inte jag försöka rädda några. Om de inte äter upp äggen kommer de mest troligt att flyttas om ett par dygn när svansarna kommer. Kan vara bra att veta.

Catlady91
4/24/20, 2:21 PM
#5

Ok, så jag behöver alltså inte göra något speciellt? Bara köra som vanligt, men vänta med vattenbyte?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
4/24/20, 2:37 PM
#6

Precis 🙂 en del vatten kan du byta men inte så mycket att äggen hamnar ovanför vattenytan. Om äggen inte blir uppätna kommer de mest troligt flyttas till ett blad på en växt om ett par dagar och kanske det kan passa bättre att ta vattenbytet då.

Annons:
Catlady91
4/24/20, 2:41 PM
#7

Kan tyvärr inte göra något vattenbyte, då de placerat äggen så pass högt upp. Och jag förstår dom, för det finns inga växter direkt som de kan placera äggen på. Men nu har jag köpt lite växter som ska planteras idag, bland annat en svärdplanta 😊 så förhoppningsvis hamnar dom där 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
4/24/20, 3:02 PM
#8

#7 ja, de såg ut att sitta högt upp så vänta lite med vattenbytet då 🙂 Ett av mina scalare-par lägger gärna på exakt samma ställe på Juwel-filtret. Du har väl ett gäng Ancistrus i karet? I så fall kommer en hel del av svärdplantan antagligen hamna i magen på dom. Min erfarenhet är för övrigt att även om det finns växter så lägger scalarerna gärna äggen på pumpen/filtret ändå. Växter är mer aktuellt när svansarna kommer och äggen flyttas. Jag har också Ancistrus så mina svärdplantor blir inte direkt ståtliga. Då är vallisneria ett bra alternativ. Scalarerna har gärna sina ägg/ sitt sprattel på dom och de tål ancistrusarnas misshandel.

Catlady91
4/24/20, 3:39 PM
#9

Tyvärr finns inte vallisneria att köpa i min hemstad, eller någonstans nära mig. Jag brukar ge mina ancistrusar algtabletter med jämna mellanrum, så mina svärplantor brukar klara sig 😊 har haft svärdplantor förr. Enda gången de fått stryk var när jag satte ner dom med mina malawi.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
4/24/20, 3:49 PM
#10

Ska vi byta ancistrusar? 😉 mina får mycket algtabletter, paret som leker har nästan fri tillgång, ändå äter de på svärdplantorna så det står härliga till 🙄 Om du vill köpa vallisneria är det bara att säga till. Jag är en av dom som hellre säljer än slänger. Har tigervallisneria och vanlig jättevallisneria.

Catlady91
4/24/20, 4:32 PM
#11

Jaså? Vad vill du ha för dom? Skickar du?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
4/24/20, 4:45 PM
#12

Ja, det gör jag. Nu är det dock en tjej som eventuellt vill köpa allt jag kan avvara men hon har inte bestämt sig än. Om hon köper allt finns det dock mer om ett par veckor eller så 🙂 Priser är som följer; Jättevalle: Stora (över 1 m) 15:-/st Mellanstora (50-100cm) 10:-/st Små (15-50cm) 5:-/st Tigervalle: Stora (50-100cm) 10:-/st Mellanstora (15-50cm) 5:-/st Brukar även skicka med några små skott av båda sorterna på köpet. Utöver priset för växterna tillkommer frakt. Oftast vill folk köpa så pass mycket att det väger över 500g och då är ”skicka lätt” det bästa alternativet för 63:-

Catlady91
4/24/20, 5:21 PM
#13

Oj men det var billigt! Hör av mig om jag vill ha 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
4/24/20, 6:34 PM
#14

Nu bestämde sig hon som jag pratade om för att köpa rubbet men som sagt; om ett par veckor lär det finnas att köpa ifall du skulle vilja 🙂

Catlady91
4/24/20, 7:48 PM
#15

Jag ska fundera lite 😊 tack så mycket!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
4/25/20, 11:38 AM
#16

Tyvärr var äggen borta imorse när jag vaknade ☹️ men nu kunde jag iallafall göra vb och plantera lite 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
4/25/20, 11:53 AM
#17

#16 som sagt; väldigt, väldigt vanligt! Ge dom lite tid så kan det bli ordning på det till slut ändå 🙂 Skönt att kunna byta vatten och greja i alla fall!

Draken
4/26/20, 1:12 PM
#18

Han har lekt tidigare med en av honorna som också följde med. Ingen lyckad lek dock, var för många yngeltjuvar i akvariumet ;)

De fick fram sprattel, men sedan var det kört.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
4/26/20, 1:25 PM
#19

#18 äggen var tyvärr borta dagen efter. Tror honan är lite för oerfaren än, kanske han också. Nu siktar inte jag på att föda upp scalarer, men kul att de leker 😊 då vet man ju att de trivs 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
4/27/20, 9:23 AM
#20

De kommer förmodligen lyckas förr eller senare om d fortsätter att leka. De har bara lekt en gång här, och de är inte så gamla någon utav dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Janne89
5/7/20, 4:49 PM
#21

Jag har ett Scalare par och och fick yngel på första kullen och sen andra kullen så åt dom upp äggen..

Upp till toppen
Annons: