Annons:
Etikettmalar
Läst 317 ggr
Desilita
2020-04-25 13:43

Corydora frågor!

Hej alla!

Jag har lite frågor angående corydoras. Köpte mig 6 par fläckiga pansarmalar igår och planerar i framtiden att utveckla detta då de är extremt roliga att titta på.
Jag har hört att fläckiga pansarmalar bara är en färgvariant, där albinos samt vanliga pansar malar också ingår inom detta.
Har under tidigare år haft albino corys och vanliga pansarmalar som stimmar tillsammans, och undrar lite hur er erfarenhet kring detta är?
Om jag skaffar några stycken bland de olika färgerna, kommer alla stimma ihop? 
De fläckiga pansarmalarna är definitivt superläckra men det är alltid kul med lite variation tänker jag. Finns där fler corys som stimmar tillsammans med fläckiga pansarmalar? Har ni några erfarenheter kring att de olika färgvarianterna parar sig med varandra?

Har ett 350 liters akvarium med väldigt gott om plats (3 guppys, 3 mollys och 3 platys och en ancistrus). Kommer i framtiden köpa fler av alla sorter men mitt akvarium blev stabilt först för några veckor sedan igen  efter några katastrofala månader av både det ena och andra och många fiskar som dog.

Annons:
Lillyrod
2020-04-25 14:03
#1

Corydoras precis som alla andra djur känner igen sina egna och håller sig helst till dem. Sen kan de mycket väl umgås med andra sorter också.

Flera olika corydoras kan korsa sig med varandra. Vill man ha yngel av dem, som inte är så svårt, så ska man tänka på detta. Då kan man ju köpa arter som inte korsar sig. 

Jag har ett gäng på 14 fläckiga corydoras i ett kar. Där går också två urgamla Corydoras elegans. De båda elegansen håller sig till varandra för det mesta.

Det viktigaste är att de har sandbotten eller finkornigt inte vasst grus för de skadar lätt sina skäggtömmar. Man ska också veta att de inte är algätare trots att det är en sorts mal. 

Lycka till med ditt kar nu!

Draken
2020-04-26 13:21
#2

Köp sorter som inte korsar sig med varandra och se till att ha sand till dem, så är det inga problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: