Etikettlevandefödare
Läst 664 ggr
Catlady91
2020-04-14, 19:23

Guppy sjuk?

Detta är mitt första guppy-yngel som nu vuxit upp en del. Men den ser konstig ut. Krokig, smal.. Är det något fel på den?

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag ❤️

Sajtvärd på Jourhem

Lillyrod
2020-04-14, 19:28

Den ser ganska missbildad ut tycker jag. Chansen att det ynglet ska nå vuxen ålder är nog inte så stor. Det är sånt som händer ibland i alla djurarter.

Catlady91
2020-04-14, 19:28

Finns det risk att detta kan spridas till de andra ynglen?

Sajtvärd på Jourhem

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Lillyrod
2020-04-14, 19:36

Missbildningar är ju just missbildningar och inte en sjukdom. Antingen bär föräldrarna anlagen eller är det något som hänt i utvecklingen. Blir det fler sådana yngel så är det förmodligen ärvt av någon av föräldrarna.

Draknästets_Reptiler
2020-04-16, 11:16

Sönderavlad. De brukar födas missbildade. Förmodligen är föäräldrarna i sin tur också sönderavlade, om du inte har stenkoll på hur de är avlade, risken finns att det kommer fler yngel med samma missbildning.

VENI VIDI VICI

PeG
PeG 
2020-04-16, 11:44

Framförallt så vill du inte avla vidare på denna fisk dvs låt den inte få ungar. Det i sin tur betyder att du måste separera den den det motsatta könet alternativt ta bort den.

Catlady91
2020-04-16, 13:26

När jag tittar på den nu  är den inte krokig. Det normal ut..

Sajtvärd på Jourhem

PeG
PeG 
2020-04-16, 16:27

Så skönt

5ara
2020-04-16, 20:11

Så härligt att det verkar ha rättat till sig!

Draknästets_Reptiler
2020-04-16, 23:26

Den ser inte frisk ut tycker jag. Vore det min, då skulle jag avliva den.

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-04-17, 19:05

Den ser inte ut så nu, nu är den rak och äter som den ska 😊

Sajtvärd på Jourhem

Lillyrod
2020-04-17, 19:15

Ett yngel som ser ut som det på bilden kan aldrig bli rak. Det syns tydligt att ryggraden är sned och hela kroppen är fel. Det ändrar sig inte.

Det är förmodligen ett annat yngel som du ser nu. Det på bilden är dömt på förhand skulle jag säga.

Att spara sådana yngel är inte bra. Tom grymt skulle jag säga. Det kan inte utvecklas normalt och mår inte bra hur som helst.

Catlady91
2020-04-17, 20:45

#11 fast jag har bara ett yngel i denna storlek, och den är rak. Det är nog mest för att den hamnade konstigt när fotot togs.

Sajtvärd på Jourhem

piggelina123
2020-04-19, 02:12

Med tanke på hur lätt det är att föda upp Guppy, och hur många fantastiska vackra färger som finns, så bör man sortera bort det som inte är friskt. Om en liten krokig fisk växer upp, får föröka sig, så sprids ju de dåliga generna till framtida generationer. Vill man inte avliva en krokig Guppy, och man är säker på att den mår jättebra, då kan man väl ha den som skräpfisk i ett akvarium där man ser till att den inte får föröka sig. Jag startade med 5 honor och 3 hanar, köpte sedan 10st till från ett annat ställe. Ur denna soppa sorterade jag bort de fulaste, och behöll de fina. De fula fick tjäna som inbajsare i mitt nystartade kar, och de fina fick föröka sig i det första akvariet. Det har gått 3 månader och jag har nu ca 70 st yngel av första generation efter fina föräldrar. De största är nog snart könsmogna. Jag sorterar bort sånt som inte mår bra eller har dålig kvalitet och behåller det med bra kvalitet. När jag tittar på bilder på andras guppyavel, ångrar jag att jag inte startade med ett vackrare urval. Jag har 70 st medelmåttigt fina guppyyngel, men hade kunnat ha 70st riktigt vackra. Så låt inte missbildade Guppy få växa upp och få en chans att föröka sig. Vill du ha guppyyngel så kan du få ett helt gäng av mig.

Upp till toppen