Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 741 ggr
Saab95
3/30/20, 12:44 PM

Hjälp.. växer fjäll tillbaka?

Hej. I vårat 600l har vi syd/Centralamerika ciklider. Förra veckan var vi o kollade på ciklider i en affär. Dom hade fått in en ciklid av misstag, som dom inte visste arten på riktigt. Den trodes komma från central….men dom kunde inte riktigt säga arten. Den visade sig funka kanon hos oss, inget bråk m.m Men vi såg när vi gick hem den att den var prickig, men tänkte inte på det mer. Sen fick alla vita pricksjukan. Nu har alla blivit av med prickarna utom den nya som kanske ska vara prickig? Men vi såg med att han har på båda sidor tappat fjäll, som en gammal 5 krona typ. Växer detta till sig? Han är jätte pigg äter mest av alla m.m Försökt ta en bild på han men det var svårt då han är riktigt aktiv av dig😊. Mvh Fredrik

Annons:
piggelina123
3/30/20, 4:46 PM
#1

Jag vet inte, men det låter inte bra, försök ta en bild.

Saab95
3/30/20, 4:56 PM
#2

#1 jag försöker ta bild, men är typ omöjligt då alla firrar gömmer sig så fort telefonen kommer fram.

PeG
3/30/20, 5:04 PM
#3

Min erfarenhet som dock aldrig har varit en så stor yta är att skador på själva kroppen brukar läka om fisken är pigg. Risken är en svampinfektion på den skadade ytan. För att svara på om den ska vara prickig eller inte behöver vi veta art och då skulle en bild hjälpa. Sannolikt var den ändå källan till infektion hos övriga fiskar ståndet låter inte helt bra.

Draken
3/31/20, 1:11 PM
#4

Jättesvårt att säga vad det kan vara utan bild.

Om alla andra har blivit av med prickarna, så kanske denna skall vara prickig, precis som du själv säger .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saab95
4/1/20, 10:16 AM
#5

#4 Tänkte lika, jag har uppsikt över dom nu så dom inte får nya prickar.

Upp till toppen
Annons: