Annons:
Etikettallmänt
Läst 634 ggr
Catlady91
2020-03-19, 16:01

Från malawi till amerikanare!

Ja, ni har läst rätt! Jag ska byta ut mina malawi till amerikaner! Scalarer, röd fantomtetra, tigerzebra.. Det är några av dom 😊 bytet kommer äga rum på lördag, så imorgon fredag kommer jag tömma karet till hälften och börja inreda.

Varför tömma halva karet? Är inte det ett ganska stort vattenbyte? Jo, det är det. Anledningen till att jag gör det är för att underlätta för mig själv. Jag har en hudåkomma, som gör att jag får utslag och klåda otroligt lätt. Jag kan inte hålla på i mina akvarium hur som helst. Jag måste ta en dusch efteråt, tvätta armarna och händer noga och sedan nästan dränka in dom i salva. Akvariet jag har är högt, ca 55cm, så för att minska risken för en massa utslag kommer jag därför tömma karet till häften. Jag kommer sedan tillsätta aquasafe och ektozonsalt, och ha stenkoll på de nya fiskarna när de flyttat in.

Fiskarna kommer, i väntan på att få flytta in, få vara i en balja på 40l med pump och värmare, och under ständig uppsikt. Dels för deras bästa, men även för att jag har en sjukligt nyfiken kissemiss här hemma som redan fått bada tassen i ett akvarium pga sin nyfikenhet.

I denna tråd kommer ni få följa mitt arbete att förvandla mitt växtlösa stensjö, till ett växtfyllt havsparadis!

Jag tar gärna emot tips och idéer, så därför har jag nu ett önskemål mål. Lägg upp en bild på ditt akvarium, så jag får lite inspiration! 

Var inte rädda för att kommentera, jag tar gladeligen emot all kritik, positiv som negativ!

Välkommen!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draknästets_Reptiler
2020-03-19, 16:12

Sätter en fena här :)

Invånarna i bilden på trådstarten är de som kommer flytta till mig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-19, 16:14

Denna resan vill jag så klart vara med på!

Catlady91
2020-03-19, 17:12

#3 finns inte min storlek, tyvärr. Köpte extra långa handskar på nätet, för just akvarium, men de började läcka in vatten. Då var de helt nya.. Och känner inte att jag får samma känsla med handskar..

Maleficum
2020-03-19, 21:55

Ska bli så spännande att följa flytten och inredningen hos er båda!

När jag flyttade med mina akvarium så blev det 100% vattenbyte och det funkade bra (aldrig använt beredningsmedel och sånt), hade med fungerande filter och allt sånt :) Och då var ändå ena flytten från Skåne upp till Stockholm så det tog ett tag från sista nedmonteringen och sen uppmontering igen så känns inte som om du behöver vara så orolig över att behöva tömma ut mycket av vattnet för att kunna inreda.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cecilia.S
2020-03-20, 08:37

Jag sätter såklart också en fena här! Spännande! Lycka till idag 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Catlady91
2020-03-20, 13:36
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Då har vi börjat! Tömning av akvarium till hälften, sedan ta ut all Sten och börja fiska! Den svarta baljan kommer bli deras tillfälliga boende över natten, men vattenbyte senare ikväll 😊

Draknästets_Reptiler
2020-03-20, 13:53

Kliar i fingrarna efter att börja , men ska vänta ett tag till eftersom jag har växter som måste ligga i säckar tills imorron.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-20, 14:25

Jag ville börja i tid eftersom mina fiskar är så förjävligt snabba! Och det gjorde jag rätt i, för jag blev precis klar 😂 nu ska jag vila lite, sedan titta vilka stenar jag vill ha kar och vilka du får 😊 vill du ha jamaormbunken också?

Draknästets_Reptiler
2020-03-20, 14:48

#9 Jag tar gärna javaormbunken :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-20, 15:17

Då får du den också 😊

Catlady91
2020-03-20, 15:40

Då var akvariet relativt klart! Inväntar bara allt som kommer imorgon, sen så är det klart! 😊 vill ni ha en bild på hur det ser ut hittills? Det är ganska tomt 😂

Catlady91
2020-03-20, 15:45

Kan även tillägga att min regnbågshaj inte ör överförtjust i sitt tillfälliga hem 😂 ”jag hade coola kompisar nyss, och nu hamnade jag här! Med guppys! Som har ungar!” Han har även försökt hoppa ut, men det gick inte så bra 😂 de andra fiskarna tar det hela med ro

Annons:
Cecilia.S
2020-03-20, 16:38

Bild? Ja tack 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Catlady91
2020-03-20, 18:11

Fortsättning följer 😉

Draknästets_Reptiler
2020-03-20, 21:13

#13 De är inte så lyckliga här heller vill jag lova 😉😂

Växtdelarna bjur jag på 😎😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-03-21, 07:51

😂

Catlady91
2020-03-21, 15:10

Då var fiskarna hemma! Sitta och vila ryggen lite, sedan börjar bygget! Mysan är måttligt nyfiken på de nya invånarna!

Catlady91
2020-03-21, 16:02

Inredningen färdig! Vad tycks? 😊 nu ska fiskarna i!

5ara
2020-03-21, 16:06

Betydligt mer grönt nu! Snyggt!

Annons:
Catlady91
2020-03-21, 16:30
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Och då var fiskarna på plats! Jag är som ett barn på tivoli, jag är så lycklig så jag nästan sprängs! Blev även två väderålar 😊 en gömde sig direkt, den andra placerade sig mitt i karet och visade upp sig innan den började söka sig runt 😊

Draknästets_Reptiler
2020-03-21, 16:35

Snyggt :) Mina fiskar är under inkoppning nu, så de har inte fått flyttat in än ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-21, 16:44

#21 Förstår att du är glad! Så fina fiskar och växter!

Maleficum
2020-03-21, 18:20

Superfint! Så skoj att se förändringen hos er båda :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
2020-03-21, 18:24

Alla utom scalarerna undersöker sitt nya hem frenetiskt. Alla scalarer är som paralyserade och funderar vad i helsike som hänt! Ska investera i fler scalarer när lönen rullat in 😃 lite roligt också att några av rosentetrorna kom från mig från början 😂

Cecilia.S
2020-03-21, 19:16

Snygg inredning, fina fiskar och ruskigt söt katt 😍

Catlady91
2020-03-21, 19:29
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Kompisen tog en massa kort medan jag duschade 😊

Annons:
Catlady91
2020-03-21, 19:30

Mysan funderar vad för fiskar som kommit!

Catlady91
2020-03-21, 19:30
Catlady91
2020-03-21, 19:31
Catlady91
2020-03-21, 19:31

Och de två sista 😊

Catlady91
2020-03-21, 19:32

#26 ja hon är för söt för sitt eget bästa 😍 och precis som matte så älskar hon akvariefisk!

Lillyrod
2020-03-21, 19:45

Det ser jättefint ut. Tillägger som vanligt att det är kul om man kan klicka upp fotona och förstora för att se allt. Det går inte om man infogar tyvärr.

Catlady91
2020-03-21, 20:10

Hur ska jag göra då då?

Annons:
Cecilia.S
2020-03-21, 20:13

Du kryssar i rutan "Bifoga bild/fil" och väljer en bild i taget, istället för att klicka på bilden som säger "Lägg in bild" 😊

Catlady91
2020-03-21, 20:15

Bilderna finns på min mobil, och använde appen

Catlady91
2020-03-21, 20:21
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Såhär? 😊

Draknästets_Reptiler
2020-03-21, 20:52

Scalarena brukar kunna bli lite paralyserad när det blir helt nytt ;) Men de kommer att gå till sig ganska snart :)

Mina är överallt och ingenstans på en och samma gång, öronålarna är måttligt roade över "inkräktarna" de ligger och surar i sitt rör 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-21, 21:18

#38 hahaha! Har du tagit in fel kompisar kanske? 😉 Såhär har denna scalar stått ganska länge. Tydligen är det väldigt fascinerande med blad på insuget till pumpen 😂

Draknästets_Reptiler
2020-03-21, 21:50

#39 Jo de tycker nog det 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-22, 10:58

Upptäckte nu på morgonen att jag haft ett dödsfall 😭 vet inte vilken fisk det är, men tror det är en tetra. Hade väl räknat med minst ett dödsfall, pga resan och att jag nog var lite för snabb med att koppla in dom.. Tålamod är inte min starkaste sida. Dessutom var de inte så matglada igår när jag gav dom mat. Men alla är pigga och glada, scalarerna är fortfarande lite paralyserade men det kan bero på att det är mörkt i karet än också. Men att kliva upp denna morgon, och se detta fina kar med dessa fina fiskar… Det var länge sedan jag var så nöjd med ett kar 😃

Annons:
Cecilia.S
2020-03-22, 20:01

Tråkigt med ett dödsfall men det är rätt så vanligt, framför allt när det gäller tetror. Då är det ofta någon enstaka som brukar kunna stryka med efter en stressig resa och inkoppning. Riktigt härligt att du är så nöjd med det i varje fall! 😊

Catlady91
2020-03-22, 20:12

Ja, jag hade räknat med minst ett dödsfall. 

Ja jag är supernöjd! Har fått mycket komplimanger om karet 😊 mamma var hit idag och tittade på det, och tyckte det var otroligt fint. Pappa såg det genom videosamtal, och gillade det 😊 eftersom han jobbar inom skola, där det funnits människor med symtom, så valde vi att ta det genom videosamtal för att vara på den säkra sidan. Min äldste bror bor 30mil bort, så jag ringde öven honom på videosamtal. Han har själv haft stort akvarium med scalarer, så han blev glad när jag skaffat sådana 😊 så hittills har jag fått mycket komplimanger för karet 😊 hade dessutom tur att det blev lite växter för rötter kvar, så de hamnade i lilla karet 🙂

Nästa köp för detta kar kommer nog bli en eller två scalarer, eller några praktbarber så jag upptäckte idag att en sådan följt med 😊 har en lite hängig scalarhane nu, som är behandlad med saltbad. Så vi får se hur han repar sig. Vill nog ge honom lite tid på sig att återhämta sig, så det blir kanske inget köp av scalarer ännu. Kanske lite fler praktbarber som sagt, men vill inte orsaka onödig stress när jag har en hane som verkar lite hängig. Han vill inte riktigt äta ännu, de andra äter. Dock inte det som Rovfisk rekommenderade, men jag hade ett foder hemma som mina malawi älskade och mina Guppy får dagligen. Och det gick hem hos scalarerna! Men som sagt, jag avvaktar lite, och ser hur det går.

5ara
2020-03-22, 21:48

#44 Om du vill ha tåliga och orädda scalarer att fylla på med så finns det ett gäng här 😉

Catlady91
2020-03-23, 13:46

Scalarerna äter!! Åh, jag blir så lycklig! Jag avskyr när ett djur matvägrar eller är dålig, då blir jag så orolig! Men var till en djuraffär med kunnig personal, där jag alltid handlar, och ägaren rekommenderade levande foder 😊 så köpte en liten påse vita mygglarver, samt svarta mygglarver 😊 råkade dock hälla ut nästan all vätska i karet när jag skulle ge de svarta mygglarverna, för de låg i en klump 😂 fick använda mig av ett matlagningsmått för att kunna utfodra med dom 😊 scalarerna vaknade genast till, och åt glatt av larverna. Nästan alla vita gick åt, så blir till att handla upp när man får lön 😂 Jag blir så lycklig när fiskarna äter! ”Titta, Mysan! Dom äter!” Skrek jag när scalarerna åt. Som vanligt fick jag bara en blick av katten som om hon sa ”och…?” 😂 Nån mer som blir såhär glad när fiskar som matvägrat nån dag äter? Eller är det jag som är knäpp? 😂 (knäpp vet jag att jag är, men knäppare då) 😋

Draknästets_Reptiler
2020-03-23, 13:59

Det är aldrig roligt när djuren matvägrar. Så vi är nog lite knäppa allihopa ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: