Annons:
Etikettallmänt
Läst 411 ggr
Catlady91
2020-03-15 18:58

Hjälp med förslag! Ev. byte från malawi

Har funderat länge på att göra mig av med mina Malawiciklider. Jag har för få, och har inte råd att köpa fler då jag måste köpa ganska så många fler.. Och det är nu, för det pågår bråk i karet. Men det är inte bara därför..

1. Jag älskar växter och rötter, vill ha det i mina akvarium

2. Jag känner mig otroligt begränsad med malawi. Jag älskar malar och ålar, och vill kunna ha det i mitt akvarium. Och då menar jag stora malar och ålar

Jag har funderat på detta länge, men tvekar av två anledningar. Dels att jag kommer förlora pengar på att sälja mina malawi, om jag ens får de sålda.. Men även att jag inte är helt säker på vad jag vill ha i karet..

Så därför vill jag ha era tips! Tänk dock på att detta inte är skrivet i sten, vill bara ha lite hjälp att fatta beslut.

Som sagt, akvariet kommer vara inrett med mycket växtlighet, en stor rot(minst) och lite sten. 

Vill ha stora fiskar. Har tittat på Scalare, har gillat dom sedan jag var liten. Men har hört att de är lättskrämda, och min katt gillar att jaga fisk. Är lite rädd att hon kommer skrämma ihjäl dom..

Vill iallafall ha stora fiskar, men även lite smått som tillför färg då jag älskar färg! Det var väl det som fick mig att fastna för malawi 😋

Så shoot! Vad föreslår ni? 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
2020-03-15 19:56
#1

G U R A M I

Valet borde vara självklart men här kommer några frestningar…. 🌺

1. Det finns massvis med olika varianter att välja på - helt beroende på vilket akvarium du har. Kyssgurami blir otroligt stora och kräver extrema akvarium medan Dvärggurami, pygmégurami och Honungsgurami (m.fl.) kräver mindre akvarium. Däremellan finns den så vackra mosaikguramin och framför allt storfavoriten marmor/guld/blåguramin Trichogaster trichopterus som vanligtvis blir kring 15 cm långa.

2. Dom är UNIKA! Guramis är extremt personliga fiskar som ofta blir väldigt nyfikna av sig när de trivs bra. Med sina långa känselspröt - som kan liknas med armar - känner de på föremål i akvariet och sträcker sig efter ditt finger när du hälsar på dom.

3. Gurami. Älskar. Växter. Det finns inget som Gurami älskar mer än ett välplanterat akvarium. 

4. Sällskapsakvarium går fin-fint. Medelstora-stora arter kan svälja tetror men högryggade fiskar, corydoras, botior, malar och ålar (t.ex. kuhliålar) går toppenbra ihop med de flesta Gurami! De kan vara lite kiviga mot varandra men för övrigt är de helt underbara mot andra fiskar.

5. Behöver jag säga så mycket mer? 😎

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2020-03-15 20:09
#2

Ja jag är förtjust i Gurami. Hade Gurami innan jag skaffade malawi, och saknar dom faktiskt.. Hade då Mosaikgurami, otroligt vackra! Gjorde sig dock inte rätt i den dåliga belysningen jag hade i det akvariet. Det är fina fiskar, verkligen.. Men jag vill ha ganska stora ålar. Som öronål t ex.. Har inte bestämt mig för vilken ål, men i den storleken typ 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2020-03-15 20:41
#3

Hur stort är akvariet som du ska ha dom i? 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2020-03-15 21:04
#4

Ca 400l 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2020-03-16 07:49
#5

Zoopet som brukar ligga lågt i sina rekommendationer om minsta akvariestorlek säger minst 700 liter för en öronål. Hade jag ett tomt 400 liters akvarium så hade jag satsat på ett tätt planterat akvarium med Scalarer, kanske någon levandefödare alternativt lite högre tetra och ett gäng corydoras av något slag. Med mycket växter så borde de inte behöva bli galet stressade av katten.

5ara
2020-03-16 11:23
#6

Hmmm… nog för att karet är stort men för öronålar är det i minsta laget. Kanske väderål kunde vara något? Att scalarer skulle vara så lättskrämda har inte jag märkt. De är mest framåt och nyfikna av alla fiskar som jag har. Givetvis finns säkert skillnader men mina skulle snabbt vänja sig vid en katt. Som PeG säger; ge dom bara lite växter så de kan komma undan om de vill. Annars kanske någon mindre Channa kunde passa men då har man ju problemet att det är svårt med andra fiskar och att de ska ha en kallare period.

Annons:
Catlady91
2020-03-16 13:05
#7

Gav öronål som exempel bara, så ni skulle veta vilken storlek jag menar 😊 har kuhliål i mitt lilla kar, älskar ålar! Ålar och malar är ett måste i mina kar, jag bara älskar dom! Har aldrig hört talas om väderål, och mitt guldmedlemskap på zoopet gick tyvärr ut och har inte råd att förnya 😭

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-03-16 13:37
#8

Öronålar blir i regel för stora för ett kar på 400 liter så mitt förslag med väderål är gjort just med tanke på att de blir ganska mycket mindre. För att läsa om väderål behöver man inte vara guldmedlem. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=280

Catlady91
2020-03-16 13:59
#9

Åh vilken tur! Verkar som en intressant ål 😊 Pratade just med mamma om att byta i stora karet. Hon tycker inte det pga att hon tycker ser blir dyrt. Som det är nu, så måste jag ändå köpa mycket fler Malawi för att få fred i karet. Så för mig känns det som att det är hugget som stucket. Frågan är vad man kan få för Malawi..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-03-16 14:02
#10

Kan också påpeka att alla fiskar i karet inte kommer försvinna. Mina anvistrusar blir kvar, de är mina älsklingar! Samt min regnbågshaj och min panda garra. Panda garra är jag sugen på att köpa fler av, så min katt är bästis med den jag har nu 😊 de verkar leka med varann genom glaset! Pandan simmar nån centimeter i taget emot henne, medan hon sitter på sitt klösträd och lurar. När hon sedan ska ta honom så sticker han iväg så sanden flyger lite. Sedan börjar de om 😋 båda verkar ha roligt, så det ser ut som lek. Undrar också om man kan ha Gurami och scalar tillsammans? Det är nämligen de fiskarna jag velar mellan 😋

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-03-16 14:25
#11

Jag lyckades inte så bra med Blå gurami och scalarer men kommer eventuellt försöka med Mosaikgurami istället.

Draken
2020-03-16 17:10
#12

Och jag funderar på tvärt om  😊 Ska vi byta grejer 😃😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-16 17:49
#13

Hmm, menar du allvar där Rovfisk? 😉

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2020-03-17 12:16
#14

Ja det gör jag. 🙂

Måste bara fundera på vilka Malawi jag vill ha. Akvariumet är ju ganska stort, så jag kan ha de flesta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: