Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 694 ggr
piggelina123
2020-03-08 15:17

Begagnat filter - råd önskas!

Jag har precis inhandlat lite begagnade grejer, bland annat 3 st begagnade pumpar med innerfilter. Hur vet jag om filtret är okej att använda? Jag vet inget om historiken på filtren, de två större syns att de varit använda, den mimdre är filermaterialet svart, så jag vet inte om det är nytt eller använt. Ska ha det lilla filtret till räkor, och de är ju känsliga. Finns det något sätt att tvätta filtret för att göra det fisk/räksäkert? Om det finns nånting i filtret som är farligt. Går det att tvätta i något eller, koka eller vad gör jag? Det är en okänd modell äldre, så det verkar inte finnas filter att köpa till den…

Annons:
Lillyrod
2020-03-08 15:24
#1

Jag är lite nojig med gamla filter. Är det sådana här skumgummi-typ filter eller hur ser det ut? 

Det brukar alltid sitta en lapp eller bricka någonstans med namn mm på pumpen. 

Det borde räcka att koka dem tycker jag men sen vet man ju aldrig om det håller ihop. Det beror på hur gammal det är och hur länge det har legat.

piggelina123
2020-03-08 16:01
#2

Är det bättre att ta filtervadd, har sån vit fluffig från djuraffären, som kostade typ 20kr.

Lillyrod
2020-03-08 16:35
#3

Filtervadd är jättebra som komplement om man har mycket smått som seglar runt i karet. Den fångar in det mesta. Däremot måste man byta det ganska ofta för det gleggar igen och då försvinner ju alla goda bakterier varje gång. 

Jag skulle inte använda enbart vadd just för den sakens skull.

5ara
2020-03-08 16:45
#4

Jag skulle nog också noja mig för att använda gammal filtermedia. Kan man inte köpa någon större filtersvamp och klippa den i lagom stora bitar? Precis som Lillyrod skriver så täpps vadden ganska snabbt till av all smuts den samlar upp. Jag har vaddbitar i mina filter och får byta dom varje vecka för att inte flödet ska bli dåligt.

PeG
2020-03-08 20:58
#5

Jag köpte stora plattor med filtersvamp på akvarieavdelningen på hornbach och klippte till lagom storlekar. De hade två eller tre olika porstorlekar så jag kör på ett grövre filter först och sedan ett finare.

piggelina123
2020-03-08 23:47
#6

Okej, tack för tipsen!

Annons:
Draken
2020-03-09 11:47
#7

Jag skulle nog inte heller använda gammalt filtermaterial, man vet inte hur länge det har legat och torkat eller om det har varit några parasiter som har funnits i filtren som kan överleva.

Låter jättebra att du har fått tag på filterplattor, då är du också säker på att det inte finns något otäckstyg i filtren :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: