Annons:
Etikettväxter
Läst 599 ggr
5ara
2/8/20, 4:43 PM

Föröka Nymphoides Hydrophylla ’Taiwan’

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite förtjust i den här växten och skulle gärna ha några fler. Nu är det dessvärre en hel del hål i bladen på grund av att mina ”slyngel” tycker den är rolig att picka på. Min gissning är att jag bara kan bryta av stänglar och sen sticka ner rötterna som kommer under bladen i substratet. Bilden är inte särskilt bra men jag hoppas att det som jag tror är rötter syns.

Annons:
5ara
2/8/20, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser ett blad med rötter (och även nya blad) ut när jag tagit bort stjälken. Som en färdig liten planta tycker jag. Den är nu nerstucken i sanden men om ni har några tips att komma med så tar jag gärna emot dom!

Lillyrod
2/8/20, 4:56 PM
#2

Det är precis så man gör. När det bildas rötter under ett blad knipsar man av hela stängeln och planterar sen bladet med rötterna. Ibland kan växten även skjuta upp rotskott så det kommer nya ur sanden bredvid moderplantan.

Jättefina växter är det.

5ara
2/8/20, 5:02 PM
#3

#2 Toppen! Tack för din input! Jag är inte så väldigt erfaren inom området växtförökning så något rikare på kunskap blev jag nu🙂

5ara
2/8/20, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Projekt Taiwan-förökning är nu i rullning. Hopplöst nyfikna yngel gjorde det inte särskilt smidigt att fota.

Lillyrod
2/8/20, 6:08 PM
#5

Scalarer är underbara. En av de sista jag hade såg ytterdörren från karet. Han riktigt studsade i vattnet när man kom hem från jobbet. Nuuuu blir det mat!

5ara
2/8/20, 6:12 PM
#6

#5 Hahaha! Kan verkligen tänka mig det! Ynglen här kan också se ytterdörren och de far fram som små raketer till ställena som maten brukar komma ner på så fort jag öppnar dörren. Så roliga!

Annons:
Draken
2/9/20, 11:43 AM
#7

Spännande projekt :) Jag har haft Taiwan, och den växte som sjutton. knipsade av den flera gånger och planterade i andra kar, samt skänkte bort en del också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/9/20, 12:10 PM
#8

#7 Kan tänka mig det! Tycker den växer väldigt mycket nu när den kommit igång. Köpte den som en mycket liten invitro-planta och den växte långsamt i början men sen när den väl kom igång så började det gå undan.

Draken
2/9/20, 1:34 PM
#9

Det var samma sak här ;) Den bara exploderade när den kom igång 🙂

Sen slaktade mina chokladciklider den, det var mindre kul 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/9/20, 1:39 PM
#10

#9 Haha! Ja, den verkar vara väldigt rolig att greja med för fiskarna. Vet inte om mina tonårs-scalarer använder den till att träna på att putsa äggläggningsplatser eller vad det är frågan om men den pickas på flitigt av dom.

Draken
2/9/20, 1:41 PM
#11

Jo, och tydligen smakar den gott också, enligt mina chokladciklider 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2/9/20, 2:00 PM
#12

Snäckor, särskilt posthorn, kan också gå på den. De äter stora hål i bladen på mina. Därför jag försöker hålla efter snäckorna så de inte blir för många.

Upp till toppen
Annons: