Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 533 ggr
piggelina123
2020-02-05, 08:43

Laka ur ev. gifter från medicin ur rötter

Jag har två mangrove rötter som legat i akvariet tidigare, de låg i medan jag medicinera mot vita prick. Sen jag startade om karet förra veckan har jag inte vågat sätta i dem. Hur kan jag rengöra rötterna för att laka ur eventuella gifter ur dem? Törs jag stoppa i dem i ett nystartat akvarium eller ska jag vänta?

5ara
2020-02-05, 11:32

Om du vill vara på den säkra sidan skulle du kunna lägga dom i en balja, eller liknande, fylla med vatten och hälla i vattenberedningsmedel. Den typen av preparat ska neutralisera mediciner. Låt sen rötterna ligga där så länge som du känner för.

Catlady91
2020-02-05, 12:42

Du kan koka rötterna 😊 då kokar du bort alla bakterier också, så sjukdomen inte finns kvar 😊

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag ❤️

Draknästets_Reptiler
2020-02-05, 16:53

Jag skulle koka rötterna, för säkerhets skull. Då dör allt som inte är nyttigt ;)

Lillyrod
2020-02-05, 17:50

Om det bara gäller medicin så tar aktivt kol bort alla medicinrester. Lite kol som man lägger i någon form av påse, t ex en bit nylonstrumpa, i pumpen tar bort allt medicin som kan vara kvar. 

Aktivt kol finns i alla affärer som säljer akvariesaker. Det är inte dyrt heller.

Cecilia.S
2020-02-05, 18:40

Jag skulle också vilja rekommendera dig till att koka rötterna. Det är säkrast!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2020-02-05, 18:41

För övrigt är aktiva kolfilter bra för att filtrera bort rester från medicinering, som Lilly skrev.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draknästets_Reptiler
2020-02-07, 09:26

Aktivt kol filtrerar ut kvarvarande medicin, är du orolig för eventuella parasitrester i/på rötterna så koka dem.

Upp till toppen