Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 491 ggr
martinrosen
2020-01-22, 11:45

Söker efter rötter - vart kan man skaffa

Söker efter rötter och sten till mitt akvarium.
Där jag bor (Jämtland) Är utbudet extremt litet och dessutom svindyrt. 
På nätet är det förhållandevis dyrt och frakten är oftast ännu dyrare.

Är det någon som säljer, har över eller har tips på ett billigare enklare sätt att få tag på stenar och rötter

Lillyrod
2020-01-22, 17:26

Sten kan du ta ute. Det gör jag. Sen kanske man vill ha en särskild sort men jag tycker det naturliga blir finast. 

Rötter är ju svårare att ta ute. Det enda jag kan komma på igen är facebook-grupper för köp och sälj akvarierelaterat. Det är ganska vanligt att folk säljer rötter och har du tur bor de nästgårds 🙂

Cecilia.S
2020-01-22, 17:45

FaceBook-grupper brukar vara toppenbra!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-22, 17:55

Det finns även många som tar in rötter och grenar till sina akvarier från naturen. De menar på att det går bra så länge det kommer från lövträd. Ek kan påverka vattenegenskaperna en del så det brukar i regel undvikas. Barrträd ska absolut undvikas för att det utsöndrar terpentin i vattnet. Själv har jag aldrig vågat mig på något liknande utan jag håller mig till de dyra rötterna från djuraffären. Till mitt nyaste kar betalade jag 350:- för en redmoor-rot. Om man vill hämta in grenar och rötter tycker jag att man ska ta kontakt med folk som har direkt erfarenhet av detta, exempelvis via någon facebookgrupp. Jag vågar inte på något sätt rekommendera någon att göra det för jag har, som sagt, ingen erfarenhet av det och det kan mycket väl finnas mer man behöver tänka på än det jag skrev inledningsvis.

Draknästets_Reptiler
2020-01-23, 18:48

Mangroverötterna brukar vara rätt så billiga både i butik och framförallt om man köper privat.

Personligen föredrar jag Red-Moore rötterna, men de är betydligt dyrare.

Men kolla olika facebookgrupper, eller nätbutiker. Då kan du komma undan lite billigare.

Upp till toppen