Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 7366 ggr
Tetraodon
4/17/17, 10:07 PM

Tetraodon lineatus (Fahaka puffer)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Handelsnamn: Fahaka / nile kulfisk / jätte kulfisk 

Latinskt namn: tetraodon lineatus 

 Söt/bräck: sötvatten 

 pH: 7-8 

Temperatur: 24-28°C 

Akvariestorlek: Minst 450 L 

Storlek: 43cm 

Bottensubstrat: Sand, eller mindre grus 

Ursprungsland: Egypten Kenya, Sudan, Senegal, Ghana, Gambia, Cameroon, Nigeria, Niger, Chad, Sierra Leone, Burkina Faso och Guinea Bissau. 

 Övrigt: Fahakan är en molluscivore och äter mestadels fryst/levande föda, så som musslor, räkor, snäckor, krabba, även en del maskar. En viktig sak att tänka på med denna fisk är att tänderna aldrig slutar växa, därav ett stort behov av riktigt hård mat så som sniglar/musslor, dock under uppväxtens första år är detta oftast inte ett problem då kroppen växer otroligt fort så tänderna hinner oftast inte växa sig för stora, men det är ganska vanligt att ett äldre exemplar måste genomgå tandkapning, vilket man gör med fisken nedsövd. Så hårt foder som huvudfoder är nyckeln. 

 Odling: arten är möjlig att odla i akvarium, men brukar vara svårt då man väldigt sällan kan ha två vuxna fahaka tillsammans, dessutom går det inte att se några könsskillnader, dom blir könsmogna runt ett års ålder. 

 Beteende: Fahakan är en väldigt smart fisk, till skillnad från många andra fiskar som lever efter mönster och olika återkommande beteenden, så är en fahaka en fisk som kräver mycket att utforska, dom blir lätt uttråkade och deprimerade. (märks ofta på matvägran/växthämmning) dom är ganska tillbakadragna under sin uppväxt, men blir mer och mer sociala med åldern, vissa brukar beskriva en vuxen fahaka som en liten hund, som om den kunde skulle följa med en ut i köket och tigga mat. 

 Vattenkvalite/Filtrering : En ganska viktig punkt i att ha en fahaka är att dom kräver väldigt rent vatten, många av dom är viltfångade vilket gör att dom är väldigt känsliga mot nitrit. Stora regelbunda vattenbyten rekommenderas, minst 50% i veckan brukar man säga. Filtrering är också en viktig del då dom lämnar mycket slafs efter sina måltider, man får själv plocka upp matrester några timmar efter matning. 

 Andra intressanta fakta: Fahakan är en blåsfisk och kan för att skydda sig blåsa upp sig till en stor boll, upp till 3 gånger sin storlek. Inget som rekommenderas att man testar, då dom blir riktigt stressade, sen hur känsliga dom är kan vara väldigt olika. Min egen fahaka kan t.ex blåsa upp sig väldigt lätt, ibland gör den det bara för skojs skull, och ibland sker det när man ska flytta den mellan akvarium eller möblerar akvariet. (tilläggas ska att min fahaka verkar inte må dåligt av detta då han växer riktigt bra, är väldigt framåt och äter bra och visar inga tecken på stress). Hur beter sig en fahaka i akvariet: För det mesta så brukar fahakan vara en ganska lugn och observerade fisk, den ligger nära botten vid sitt revir och tittar omkring sig, den håller alltid koll på sin omgivning och reagerar olika på olika personer, dom kan känna igen vem som matar dom. 

 Kan jag ha den med andra fiskar: Både ja och nej, brukar fungera under uppväxten, vissa kan även ha andra fiskar i samma akvarium med en vuxen fahaka, men det är väldigt ovanligt, oftast när dom är runt ett år och blir könsmogna så kommer dom att käka upp andra fiskar i akvariet, storleken bryr dom sig inte om, då dom har ett bett som räcker till. Min fahaka attackerade en 27cm gibbiceps när han själv va 2cm, blev så aggressiv att jag fick flytta fisken på en gång. Däremot har Ancistrus och öronål funkat bra. Jag rekommenderar att man testar sig fram, då varje fahaka är unik i sin personlighet. 

Kan man ha den i mindre akvarium under uppväxt och byta akvarium när den blir större och större?: Många säger nej, jag säger absolut! När jag precis hade skaffat min fahaka så va det en person som skällde ut mig för att min 2cm fahaka bara hade 528L och minst skulle ha 600L och dessutom vara själv, men av egen erfarenhet kan jag säga att det är lättare att få en kraftig tillväxt när man har ett mindre akvarium i början. Lättare för han att hitta mat bland annat. Min har dock aldrig gått i ett mindre än 180L, och jag rekommenderar minst ett akvarium på runt 300L vid uppväxt. Men varje fahaka har som sagt sin egen personlighet och kommer reagera olika. Man märker lätt om dom börjar äta sämre, eller blir mer tillbakadragna. Min teori bakom akvariestorlek och tillväxt. Om möjligheten finns så rekommenderar jag att man börjar med ett akvarium på runt 70L och låter fahakan växa sina första cm där, sedan flyttar man den till ett lite större akvarium och upprepar proceduren tills fahakan blivit vuxen. Anledningen är att jag starkt tror att fahakan får en liten boost på tillväxten vid flytt till större akvarium, då den kompenserar för ytan att fylla ut. Dessutom är fahakan en fisk som mår bra av att ha förändring i sitt akvarium, dom uppskattar nya miljöer att utforska, som jag tidigare sagt är fahakan en fisk som är väldigt smart, och lätt blir deprimerad, detta underlättas med miljöombyte. 

 Har ni några övriga frågor och funderingar så kontakt mig gärna på pm eller kommentera detta inlägg.

Annons:
Shailina
4/18/17, 7:17 AM
#1

Orkade tyvärr inte läsa hela inlägget. Med dysleksi vart det bara en röra for mig med en så stor hög med text utan något avsnitt :/ Men bilderna var fina.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Cecilia.S
4/18/17, 7:52 AM
#2

Vilken intressant fisk :-) Jättekul att du vill dela med dig!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tetraodon
4/18/17, 11:12 AM
#3

Ska uppdatera texten under dagen, skrev den med telefonen därav avsaknad av uppdelning och struktur. //mvh

Lilolizeit
4/18/17, 12:47 PM
#4

Fin presentation av fisken! Tack för att du delar din kunskap och erfarenhet med oss. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Upp till toppen
Annons: