Etikettsjukdomar
Läst 8663 ggr
tess03_
2014-01-25, 11:26

Parasit- platyhane

Min ena platyhane har tre vita prickar på olika ställen på fenan som sitter längst bak på kroppen. Jag har inte sett nån stor förändring sen jag köpte den nya platyhanen. Han lägger fortfarande inget intresse till honorna och han håller sig för det mesta gömd på botten, bland växterna, men ibland kan han simma runt, men det är inte ofta. Är det parasiter som påverkar honom/hans sätt att vara? Dem vita prickarna är inte större än 1 cm, vet inte riktigt genom ögonmått, men dem är inte alls stora så man får kolla noga för att se dem på hans fena. Hur behandlar jag dem vita prickarna/parasiterna? Finns det nåt man kan göra som inte behöver kosta? Kan man ha honom ensam i en skål tills det går över medan man gör honom frisk med dem medel man kan hjälpa honom med? Men det kanske inte är lönt då det kanske behövs behandling till resten av akvariet med, för det smittar väl via vattnet till dem andra fiskarna…?

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

[kerstinthemilklover]
2014-01-25, 11:31

Om du inte har pansarmalar i samma kar så kan du kanske saltbehandla.
Läs på lite om hur man kan gå till väga med just saltbehandling.

tess03_
2014-01-25, 11:35

Jag har pansarmalar, men det kanske man kan göra då om man tar fisken i ensam skål och så behandlar man?

[kerstinthemilklover]
2014-01-25, 11:41

Det är ju ett alternativ.
Salt är lite bakteriedödande men ger också fisken möjlighet att ta upp syre till lägre energikostnad. Kanske kan fiskens immunförsvar med hjälp av salt läka sina skador.
Det finns inga gatantier för att fisken klarar sig.
Att byta kar är stress för fisken men kanske det bästa alternativet?

Har du nydligen köpt fisk på en butik så kan du ringa dit och berätta om ditt problem. Det kan vara så att butiken har samma problem.

tess03_
2014-01-25, 11:48

har försökt hitta nåt bra om saltbehandling, men hittar ingen bra tråd. Kan man använda sig av vanligt salt vi har på våran mat? Och hur mycket salt ska man ha i? Bara nån nypa salt eller typ 1 dl beroende på hur stor skålen är kanske?

[kerstinthemilklover]
2014-01-25, 11:59

Sök dig utanför iFokus, det finns ett guppieforum på det allmäna internet där de beskriver saltbehandlingen bra.

tess03_
2014-01-25, 12:09

Har läst mig till detta och troligtvis är det "vita pricksjukan" han har fått. Får läsa mig till en behandling för det.

tess03_
2014-01-26, 01:03

Så… det var ett par timmar sen som den fina platyhanen fick sitt saltbad och nu när jag kommit hem ser jag honom ligga på botten :/ Vad är det med dem små liven? Man blir så trött på det… så många som gått bort nu :/ Snart är det väl den andra platyhanens tur, för han har en vit fläck på huvudet. Kan inte lägga nåt på fisk- medicin då jag behöver spara och använda varenda slant till min bebis som ska komma ut i April. Känns som jag inte har nåt annat val än att låta fiskarna dö efter hand och sen om man ska skaffa nya fiskar att man får skaffa nytt akvarium med. Så hopplöst >.< Skönt att tetrorna har klarat sig hittills i alla fall och dem har ändå funnits med från början. Är väl rena turen dem inte blivit smittade… än. Platyhonorna ser fortfarande helt friska och fint gula ut och malarna ser friska ut dem också. Kanske får börja byta vatten ett par gånger i veckan istället för 1 gång i veckan? Se om det hjälper…

Hejdå blyger<3

tess03_
2014-02-01, 22:04

Jag skriver i detta inlägg då jag inte vill göra nytt… har nästan för många trådar nu tycker jag :p Men i alla fall… Platyhanen som jag köpte för en månad sen ca har bajsat konstigt sen jag tog hem honom. Trådig avföring, ibland var det som bajs ska vara, men oftast trådig… nu tycker jag det inte är lika ofta som han bajsar trådigt. Kanske har med maten jag köpte att göra? Det har i alla fall blivit finare avföring så att säga. Men nu precis när jag skulle kasta en godispåse i köket, så när jag gick tillbaka och kolla snabbt in i akvariet, så såg jag nåt vitt och nästan genomskinligt hänga från hanens anal. Jag tog snabbt upp min mobil och fotade honom när det hängde från honom, sen tog jag honom i håven och där i tappade han denna vita/genomskinliga sträng, som jag sen fotade. Här är bilderna och är det mask han har eller är det nåt annat? Det liknar som bajs gör… asså det är långt och lika tjockt i diametern som deras bajs är, bara det att det är genomskinligt och vitt. Jag sitter nu och tänker på om det är att han skulle släppa sperma, som jag läst här , men ser det verkligen ut så och gör platys på det viset? Här kommer bilderna:

tess03_
2014-02-01, 22:05

I håven…

mimåne
2014-02-01, 22:32

Vit, trådig lång avföring som förekommer ofta tyder på att fisken är sjuk. Antingen kan det vara någon form av parasit, bukvattensot eller tex nematoder som är en sorts mask som kan ge liknande symtom + dålig aptit. 

Jag har lite svårt att få kläm på tråden här och din akvariehistorik men det är tydligt att det är någonting sjukligt i ditt akvarium. För det första så hade du en platyhane med vita prickar som dog, eller hur? Sedan har du nu denna som har trådig vit lång avföring. Verkar han sjuk i övrigt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

tess03_
2014-02-01, 23:48

Han har aptit som fiskar ska ha. Han är pigg och simmar efter honorna och så, så jag ser inget annat fel. Ända sen jag köpte honom så har han haft det så från och till med avföringen, så jag tror han varit sjuk sen akvariet han var i, i affären. Men det är inget som påverkat hur han är annars. När jag ger dem mat så är han där direkt och äter och han är livlig och så.

När mamma först började med akvariet, så dog den ena fisken efter den andra. Dem hade vita prickar på sig och det var två st som dog efter att ha haft vita prickar som sen blev till sår. Neontetrorna som varit med från början tillsammans med dem fiskarna som dött då, dem tetrorna har klarat sig ifrån dem där vita prickarna och ser friska och pigga ut. En pansarmal utav 2 har med överlevt sen mamma skaffade fiskarna. Så de fiskar som är rätt så nya är denna platyhane då som är sjuk, två platyhonor som är friska och pigga precis som tetrorna är, en pansarmal och en ancistrusmal. Alla 3 malar är det inte heller nåt "fel" på, vad som syns i alla fall. Jag tog över skötandet av akvariet efter mamma tröttnat då fiskarna i början dog en efter en.

Vet inte om den historiken är till nån hjälp men aa.

tess03_
2014-02-02, 13:01

Han bajsar fortfarande sån genomskinliga, vita strängar. Han har dock inga vita prickar på sig. Han hade nåt vitt på huvudet, men det är borta nu helt. Han hade nåt vitt redan när jag köpte honom, dock var det inget jag lade märke till förrän jag släppte honom i akvariet.

mimåne
2014-02-02, 13:34

Du har förmodligen rätt i att ni fick vita prick sjukan i akvariet då din mamma hade hand om det. Det var antagligen det som gjorde att era fiskar dog en efter en. Gav du eller din mamma någon behandling för det? Vita prick sjukan är tyvärr envis och en snabb sjukdom. Om det inte blev behandlat så kan det hänga kvar fortfarande. 

Det finns också en teori om att fiskar ibland kan bli lite dåliga i magen och då ge ifrån sig vit trådig avföring, men att din Platy gör det gång på gång tyder på sjukdom.

tess03_
2014-02-02, 16:04

Eftersom mamma inte förstod varför dem dog så blev det aldrig hon fixade behandling Så det som angriper fiskarna sitter ju säkert kvar sen dess, men man skulle vilja veta om det är fiskarna i sig som lever än och varit med från början om det är dem som smittar till dem andra eller om det är i själva akvariet det kommer från. Men som jag nämnt så har jag inte sett att det är något fel med tetrorna och ena pansarmalen som överlevt sen början av uppstarten av akvariet då. Kan det sitta i botten eller annan inredning som gör fiskarna sjuka? Eftersom jag väntar barn snart så har jag inte råd till att spendera så mycket på medicinering eller behandling över huvud taget. Skulle det inte hjälpa heller så har jag inte råd att om igen köpa behandling efter behandling :/

mimåne
2014-02-02, 17:15

Vad roligt att du väntar barn, grattis! :) Jag förstår att du vill spara in på pengar nu. Det är synd att behandlingar är så dyra som dom är.

Vita pricksjukan är en hudparasit som angriper fisk. Parasiten lever inne i kroppen och äter av fiskens hudvävnad. Där parasiten äter bildas det en liten vit prick som vi kan se. Pricken ramlar så småningom av och ner till botten. Där utvecklar den sig till ännu flera parasiter som börjar simma runt och leta efter offer.

När en fisk fått denna parasit i sig är det svårt att behandla fisken och få den att överleva. Behandla gör man däremot för att ta död på de parasiter som simmar fritt och vill skada ännu mer. Dessa går att ta död på men man kan få behandla under en längre tid för att få död på alla.

Om en fisk överlever detta hemska parasitangrepp så utvecklar den ett visst immunförsvar mot själva sjukdomen, men den kan fortfarande föra vidare smittan till andra fiskar. 

Med andra ord så kan vita pricksjukan i ditt akvarium både smittas via fisk och ifrån vattnet.

Jag har information någonstans i bakhuvudet om att man ska kunna saltbehandla samtidigt som man gör en temperaturförändring. På något vis så blir parasiten känsligare för behandling då. Men jag kommer inte riktigt ihåg exakt hur det ska göras 🤔

tess03_
2014-02-02, 17:43

Hehe tackar :) ja det är huvudet billigt med bebisar så jag har ju slutat köpa nya växter och sånt till akvariet, men växterna som är där har växt till sig ordentligt att det knappt behövs fler växter. I växterna gömmer sig två yngel, platy- yngel tror jag det är. Blir dem smittade klarar dem väl inte sig till vuxen ålder…. men eftersom fiskarna smittas fast en annan dött så kommer det väl inte hjälpa att "ta bort" platy- hanen, för detta har ju pågått sen början. Känns trist bara att låta fiskarna självdö, men ta bort alla klarar jag inte göra för tetrorna är ju friska fortfarande och platyhonorna med som sagt.

mimåne
2014-02-02, 18:34

Det finns en tråd som heter "Vita prick!! help!" som är aktiv just nu. Där kanske du kan hitta tips på saltbehandling. Salt är inte så dyrt :)

tess03_
2014-02-02, 19:18

Asså jag gillar inte alls stavningskontrollen på min surfplatta, men istället för "huvudet" ska det ju då stå "verkligen inte billigt med bebisar" :p

Okej, tack :)

tess03_
2014-02-03, 14:09

Vet inte om det kan synas nåt särskilt men här är bilder på hur platysen ser ut. Syns det att det är buksot eller är det mask dem har fått? Den ena gula honan har ju också börjat bajsa vita och genomskinliga strängar precis som hanen.

tess03_
2014-02-03, 14:12

bild på hanen. Ber om ursäkt för kassa bilder.

mimåne
2014-02-03, 14:21

Oj, dina fiskar ser rejält svullna ut om magen. Det samt vit trådig avföring är ett tecken på bukvattensot. 

http://www.akvariefisk.com/sot/bukvattensot.php

http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8401&lopnr=8

Här finns lite fakta om det

tess03_
2014-02-03, 14:32

Oj… där ser man vad man borde läst på hur fiskar ska se ut innan man köper dem. Trodde honorna bara var stora i sig själva när jag köpte dem.

Tack! Ska kolla in länken med detsamma.

guppytjej
2014-02-03, 14:37

De är inte svullna om magen inte onormalt iaf de ser helt normala ut för att vara platys. Det du har visat bild på (bajsat) är inte vit trådig avfäring då den har samma tjocklek som vanligt bajs, det "sjukliga" är verkligen trådtunt men sånt kan de bajsa UTAN att vara sjuka med. Att de bajsar annan färg än just tex svart är absolut inget konstigt, det beror helt på färgen på fodret!.. Ger du rött foder bajsar de rött, ger du grönt bajsar de grönt, ger du vitt bajsar de vitt. Ger du frysfoder ibland? Här ger det vitt bajs o har de int efått mat på nån/några dagar o ätit av det som finns i karet så bajsar de smalare mer ofärgat bajs utan att nått är fel. Vad ger du för foder o hur ofta? Hur stort är karet?.. Ser inget fel på de senare bilderna (den döda hade ett sår ja vilket lika gärna kan ha varit ett litet brännsår av hög nitrit tex). Har du dropptester hemma så du kan testa nitrit o ph och sånt?

tess03_
2014-02-03, 14:45

Akvariet tror jag är på 45 eller 50 liter. Fodret jag ger dem just nu heter Color Flakes - everyday food. Sån flingmat som gör att tex röda fiskar får finare röd färg typ.

Platy- hanen som dog som du ser på den bilden är bara en utav flera som dött efter att ha fått sånna vita prickar som sen blivit sår i deras fjäll/skinn. Men sen har vissa dött bara efter att ha haft vita prickar på kroppen, så det är inte alltid det vita har utvecklats till sår på fiskarna innan dem dött.

Jag har inga sånna tester alls hemma. Har ju inte råd att hålla på med akvariet eller fiskarna längre då jag väntar barn i April, så jag kan inte lägga flera hundra på fiskarna längre.

guppytjej
2014-02-03, 15:38

Det är ett väldigt litet akvarie svårt att hålla balans o de flesta fiskar är för stora för ditt kar.. Ancistrus ska gå i minst 100 liter, pansarmalar ska vara i stim på minst 6 st o ha större akvarie, stimfiskar som neontetror behöver större de med, några få platys kan hållas i 30 liters men inte många alls.. Jag förstår att man inte har råd bebis kostar mycket men även fiskarna är ju levande varelser o behöver få det de behöver… Ett så litet akvarie med så mycket fisk jag gissar på att nitrit o dålig vattenkvalie är mycket av problemet..

tess03_
2014-02-03, 17:55

54 liter stämmer nog mer att akvariet är på, men aa okej så även om man har en massa växter dem kan gömma sig så blir det ändå för litet?

Hur ändrar man på vattenkvaliten då? eller det kommer inte hjälpa nu när dem redan är angripna? Det måste medicineras också? Men skulle jag köpa medicinering… måste man salbehandla på det med eller medicinering bör hjälpa i sig?

guppytjej
2014-02-03, 18:10

54 liter är bättre men det är inte stort det heller. Fortfarande för litet för Ancistrus dock. Vattenkvaliten förbättrar du genom fler vattenbyten o stort bra filter.. Jag skulle råda o variera fodret också o inte bara ge flingor. Det räcker med bara medicin, de flesta växter gillar inte salt. (vet inte vad du har för bottenmaterial men pansarmalar vill ha fin sand).

tess03_
2014-02-03, 21:25

Jag vet att Ancistrus blir jättestora, men där jag köpte honom/henne sa dem att jag kunde komma tillbaka när den blivit för stor och att jag då får den bytad mot en annan som är liten. Men det kanske inte hjälper det heller… asså akvariet kanske är för litet för en sån mal trots dess minsta storlek?

Hur många vattenbyten kan du råda till? Ett par till tre stycken i veckan eller? Just nu bytar jag 1 gång i veckan. 

Antar man kan läsa sig till vad för foder man kan ge den sorterns fiskar man har…?

Jag får in till akvariebutiken och höra vad för medicin jag ska köpa… jag vet ju inte riktigt vad för sjukdom eller parasit dem har så jag får ta och höra mig fram om det, men det får bli när jag får pengar denna månaden, för jag vill inte röra mina sparpengar då det ska gå till bebisen.

Det med sanden vet jag om, men jag behåller stenarna tills jag har råd att sköta om akvariet mer med växter och bottenmaterial, för som sagt… en bebis är dyr och jag prioriterar det mitt barn behöver än vad ett gäng fiskar behöver. Barnet känns viktigare så det kommer klara sig när hon väl kommit till världen. Fiskarna är inte så viktiga för mig som bebisen kommer bli, så jag får ta hand om akvariet den dagen jag har råd att ta hand om det när det gäller inredningen i det.

guppytjej
2014-02-03, 21:29

nej de växer inte bra om de måste gå i för litet.. Otocinlus är bättre algätare i så små kar.. har själv ett 54 liters där byter jag 25 liter 1 gång i veckan.. frysfoder för mindre fisk o bottentabletter till malarna (alg o nån med kött i till pansarmalen) är bra samt kokta grönsaker. blästersand är riktig bllig 60 kr för en säck bara o den räcker gått o väl till ett akvarie i den storleken.

tess03_
2014-02-03, 22:49

Men nu bytar jag ju vatten 1 gång i veckan och är noga med att se till att växterna är fina. Så det kan ju inte bero på vattnet. Det måste ju vara en sorts parasit eller mask eller nåt. För akvariet håller jag nästintill kliniskt rent, dock har jag slutat rensa stenarna då det inte var bra att göra rent bottenmaterialet för det finns goda bakterier som lever där, enligt ett tips någon gav mig här inne.

Jag ska ta och testa med sånt foder sen då.

Jo, men medicin går typ på en hundring, lite mindre kanske och då tänker jag inte spendera så mycket på nytt bottenmaterial, för som sagt behöver jag prioritera vad jag ska ha till bebisen just nu. Bottenmaterialet får komma i efterhand. Medicineringen kan jag tycka att det är viktigt, men själva inredning m.m får vänta som sagt.

Omorika
2014-02-03, 22:54

Jag tycker du ska göra dig av med akvariet helt och hållet. Finns det inte pengar nu för medicin så kommer det troligen aldrig att finnas pengar över som kan gå till fiskarna, barn kostar hela livet.  

Det skulle inte kosta mycket att ge dessa varelser en dräglig tillvaro. 60 kr på sand. Enkla snabbväxande växter går nog skrapa ihop för en billig peng på forumet eller plantswap för portokostnad. Finns inte den summan har du nog inte råd att ha djur.

tess03_
2014-02-03, 23:00

Asså nu ville jag ha råd och tips om behandling i denna tråd och förslag på vad folk kan tänka sig har drabbat mina fiskar, inte höra vad folk tycker och tänker.

guppytjej
2014-02-04, 07:53

Tror fortfarande på dålig vattenkvalite då det är mycket fisk i ett inte så så stort akvarium, ancsitrus tex skitar ner rätt rejält.. Mycket växter som växer som de ska hjälper såklart till, öka mängden vatten du byter en aning.. Bebisar kostar det vet jag har själv 2 barn så ja de kostar. Men känner du att du inte vill lägga ner pengar på o fixa så gör dig istället av med de arter som inte mår bra i det karet. Ancistrusen gör det inte då den behöver större, pansarmalen gör det inte heller dels för att den lever ensam o dels för att den inte får ha sand, grus kan förstöra deras skäggtömmar o då har de väldigt svårt o äta o kan svälta ihjäl. Ancsitrus o pansarmalar ska ha annat foder än flingor, ancitrusen är ju algätare o algerna i karet räcker inte så den behöver algtabletter. Pansarmalen vill äta från botten o vill ha kött i sitt foder så därför jag gav köttiga bottentabletter som förslag.. Att hålla för rent är inte bra, byta vatten är jättebra, men att slamsuga botten ä rmindre bra för där bor alla de bra bakteriena, att göra rent filtret för ofta är inte heller bra, det ska bara göras rent när man ser att flödet har minskat.

guppytjej
2014-02-04, 07:58

Levandefödare (som Platy är) dras ofta med parasiter. När/om jag köper från butik behandlar jag altlid med dacty mor den tar både yttre o inre parasiter. Behandla dock inte i akvariet då det kan ta död på de bra bakteriena o växterna. Då denna medicin går så snabbt o behandla med kör jag alltid i hink. Fyller på med 75% nytt vatten i 25% akvarievatten. 1 droppe medicin per liter vatten. Efter 8 timmar ska 75% av vattnet bytas mot rent o dagen efter ska 50% vatten bytas sen är det klart o de kan flytta in igen.. Det tar alltså bara 2 dygn o behandla med denna medicin o efter att jag började behandla alla nya fiskar med detta har jag inte haft några problem eller dödsfall (guppys är ju vanligt att zoodjur dör efter ett tag o det är just guppys jag håller på med jue).

tess03_
2014-02-04, 12:14

okej tack för rådet! Då blir det att fixa sån medicin då och hoppas på det bästa.

tess03_
2014-02-16, 21:21

Kan meddela att utan medicinering har alla fiskar klarat sig bra och dem ser inte sjuka ut… tror jag mest inbillade mig och det vita dem bajsar ut är pga fodret har jag lagt märke till. Att ena honan var svullen berodde på ägg i magen. Vi hade åtta yngel till en början, men nu har jag bara sett två av dem första ynglena simma omkring… antar att dem är större och äts då inte upp, men dem andra nykläckta ynglena har jag inte sett röken av sen för 2 dagar sen, men det kanske inte är konstigt när platysen simmar ner i växterna och äter alger från dem och så har dem kanske upptäckt nåt som liknar mat som gömmer sig och på det viset har ynglena försvunnit, men två fina orangea yngel simmar omkring fortfarande bland växterna och den ena plutten har börjat våga sig ut från sitt gömställe för att utforska vattnet runt omkring :) Den lilla snigeln jag hittade eller snäckan… den finns fortfarande kvar och har växt lite grann den med… inga andra sniglar har dock hittats, så förhoppningsvis finns det bara en snigel i akvariet. Malarna har också klarat sig fint allihopa och är fina och friska och nej jag har fortfarande inte bytt från grus/sten till sand, men malarna har inte tagit nån skada hittills och gör dem det så visst blir det tråkigt men jag har annat att lägga pengarna på, särskilt nu när det bara är 7 veckor kvar till min bebis är beräknad att komma till världen plus skulder, så akvariet får vara som det är. Vattenbyten gör jag som vanligt- 1 gång i veckan men inte ALLT vatten utan det vatten som man ska byta ut det byter jag ut mot rent och filtret i pumpen behöver jag rengöra 1 gång i månaden mer eller mindre, så jag rengör den inte samtidigt som vattenbytet, då man inte ska det… jag försöker stressa fiskarna så lite som möjligt och när växterna behövs klippas ner så gör jag det om jag inte stressat fiskarna med nåt annat som tex då vattenbyten eller rengöring av filter.

Men fiskarna mår bra och hittills funkar akvariet att ha det som jag har det med all inredning och material, så jag låter det vara som det är nu och förhoppningsvis lyckas fiskarna hålla sig friska och fina :)

Upp till toppen