Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1619 ggr
Tatassa
2017-09-25 16:54

Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hjälp vilken fisk är detta? Köpte ett akvarium med 7 fiskar i och pga språksvårigheter kunde jag inte fråga vad dom är. Har även visat bild i djuraffär och tyvärr gick jag därifrån med samma frågetecken i huvudet. Jag står mellan 2 arter och gissar. Snälla snälla hjälp

Annons:
Cecilia.S
2017-09-25 16:58
#1

Min första tanke är Jack Dempsey (ciklid).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
2017-09-25 23:39
#2

SKa ärligheten fram tror jag att det är två olika fiskar, dom har olika huvuden och stjärtfenor, kanske en JD och en blåciklid?

ciklider (Förutom malawi ciklider) är dock INTE min starka sida, men tror i varje fall inte att det är samma art ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Tatassa
2017-09-26 06:31
#3

Kan ju därför vara att jag är en smula förvirrad. För när jag gjort sökning själv så är det dom 2 sorterna jag har tittat fram och tillbaka på. Ciklider är inte heller min starka sida men nu har jag dom och får lära mig.

Cecilia.S
2017-09-26 09:01
#4

Nej det är ju sant, en blåciklid kan det absolut vara, tillsammans med en JD. Jag reagerade också på det, men jag släppte den tanken ganska snart. Hur stort akvarium har du?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tatassa
2017-09-26 13:31
#5

Akvariumet är antingen 200 el 250 liter. Vet inte hur man räknar ut det. Är ett hörn akvarium

PeG
2017-09-26 13:41
#6

sida 1 x sida 2 x höjden och dela med två eftersom ett trekantigt akvarium och inte rektangulärt.  Om du mäter längderna i dm så får du volymen i liter.

Om akvariumet inte är trekantigt utan har "avkapade hörn" så är det enklast att räkna ut volymen som att det hade varit trekantigt dvs mät sidorna till den punkt de hade gått om de inte saknats i trekanten. Räkna ut volymen enligt ovan. Räkna sedan ut volymen av de saknade hörnen på motsvarande sätt och dra av detta från din första beräkning. Kom ihåg att du har två hörn.

250 liter är litet för Jack Dempsey som ofta har ett hett temperament. För ett par rekommenderas oftast minst 600 liter. En Jack Dempsey + en Blå ciklid går att ha i ett mindre akvarium men jag vet inte om jag hade satsat på att ha den i 200-250 liter. Tyvärr eftersom det är en vacker fisk.

Annons:
idaaforsling
2017-09-26 14:07
#7

Här är en sida där du snabbt och enkelt kan räkna ut hur många liter du har :)

https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Draken
2017-09-26 16:03
#8

Den undre är en Jack dempsey, en ung hane. JD blir stor (35-40 cm) och är en mycket aggressiv och revirhävdande centralamerikans ciklid.

Den övre misstänker jag att det är en hybrid, mellan JD och något annat. Den ser ut som en JD, men har fel form och färg för att vara det. Om det inte är en icke dominant hane, men är väldigt osäker på den.

Hur som, dessa fiskar kräver ett stort akvarium, de skall gå i minst 650 liter, helst större och absolut inte 2 hanar eller flera av samma sort, de skall gå i par eller ensam.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tatassa
2017-09-27 08:00
#9

Jag är jätte tacksam för alla svar. Har själv varit inne på att den övre är en mix. JDn är just nu den fredligaste fislen i akvariumet om man bortser från lilla kyssgirami bebisen som också simmar omkring. Aggressivast är kyssgurami paret. Om nu dom verkligen är den arten. Djuraffären tyckte att den ena inte sågut som en. Får nog bli till att sälja JDn tyvärr. En mycket vacker fisk i mina ögon.

Cecilia.S
2017-09-27 08:16
#10

Du får då allt tag i stora rackare… Kyssguramin är också en av de större fiskarterna som allra helst ska hålla till i så stora kar som uppåt 700 liter, men gärna betydligt större än så. Vid lek blir Gurami aggressiva mot karets andra invånare, vilket gör att de kräver sin yta. Arten blir uppåt 35 cm. Om du har könsmogna individer som har bilat ett par - och håller dessa i ett på tok för litet akvarium - är det inte konstigt att de är aggressiva. Har du möjlighet att flytta dem till större kar eller möjligtvis sälja/ge bort? Vilka fler arter har du i det här akvariet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

TccT
2017-09-27 15:53
#11

Är inte den övre rejält mager men en Jack Dempsey?

Draken
2017-09-28 15:01
#12

#11 Det  kan det mycket väl vara. som jag skrev ovan också, det kan vara en JD, men jag blir inte klok på färgen, den är väldigt blek, och sen får jag det inte riktigt att stämma med huvudformen på JD.  Men, precis som du säger, den är ordentligt avmagrad, och då kan de ju se konstiga ut, även i huvudformen.. vilket får mig att undra också, vad ger du för foder ?

TS. Om jag vore du, så skulle jag sälja/ge bort både JD oh Kyssguramin. Ditt akvarium är på tok för litet för dessa två arter.
Skulle också vilja veta vad du har för andra fiskar i karet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tatassa
2017-09-28 18:50
#13

Rovfisk, jag har haft dessa fiskar i en vecka, dom följde med akvariumet jag köpte. Dom är 7 st, 1 JD, 1ev JD, 3 kyssisar varav en är "bebis" samt 2 st malar som ser ut som olika sorter. Den ena är lite ormlik om den nu också inte är avmagrad. Den går i princip aldrig upp till ytan och äter (hona) vilket hanen gör. Dom får torrfoder, diverse grönsaker och algtabletter. På g att inskaffa fryst foder till dom. Där dom bodde förut fick dom i princip bara torrfoder på burk. Då har jag en fråga till, vad är ett rimligt pris för dessa fiskar?

Annons:
Draken
2017-09-29 07:14
#14

Vad är det för malar ? Eftersom du säger att de är ormlika, kan det vara Channa eller fengädda ? Gärna bild om det är möjligt.

Kyssgurami har jag ingen aning om vad de ligger på i pris, JD kostar (i butik) kring 99-130 kr. beroende på storlek ( Nu går jag efter priserna här uppe, vet inte om det skiljer något i pris längre ner i Sverige)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tatassa
2017-09-30 01:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Den ena är lite "orm" lik. Väldigt svårfångad på bild.

Tatassa
2017-09-30 01:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Denna är betydligt mer aktiv både dag som natt och är överallt och äter allt.

molam
2017-09-30 06:36
#17

Det är en Ancistrus och en långsträckt pansarmal du har ^^ Dock vill den långsträckta pansarmalen (alla pansarmalar) ha sand botten så dom får utlopp för sitt "Bökande"

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
2017-09-30 07:01
#18

Pansarmalen är dessutom en stimfisk och vill ha kompisar för att trivas 🙂

Upp till toppen
Annons: