Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1336 ggr
Klarizzz
9/24/17, 4:46 PM

Popeye kampfisk

Upptäckte igår på min nyköpta Kampfisk att hans ena öga har liksom "hoppat" ur huvudet och står ut nu 🙄 har läst att det kan vara popeye han har drabbats av, finns det något jag kan göra åt eller medicinera han? Har försökt att spegelträna honom men han reagerar ej på spegeln så misstänker att han redan är blind 😔 (Det är han på videon) All hjälp är tacksam nu🙏🏼

Annons:
Cecilia.S
9/24/17, 7:32 PM
#1

Jag har aldrig stött på någon vars fisk har råkat ut för Pop eye, men jag måste medge att det tyvärr ser ut som att din Kampfisk lider av det. Läs denna artikel, den är visserligen några år gammal men den kan vara bra att läsa igenom ändå.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Klarizzz
9/24/17, 8:17 PM
#2

Ska försöka behandla honom med ektzon medicin och se om det hjälper. Jag köpte honom i djuraffären efter min praktik hade tagit slut då jag tycker synd om hurhan levde där. Tycker det är mycket konstigt att djuraffären inte har reagerat på hur han mår egentligen 😔 Men kan jag behandla honom i akvariet där jag har massa andra fiskar (han bor i ett uppdelat akvarium)eller flytta honom till en karantär låda ? OBS ha ancitrus malar i akvariet också.

Lillyrod
9/24/17, 9:15 PM
#3

Ektozon är i stort sett bara vanligt salt. Det är ingen medicin alls. Vad det kan hjälpa mot är infektion i såret. 

En fisk klarar sig med ett öga utan några större problem. Det viktigaste är att hålla god vattenkvalité så att det läker fint : )

Lycka till med honom.

Klarizzz
9/24/17, 9:25 PM
#4

Okej men tack så mycket ,jag ska göra allt för att ge honom ett så bra liv :)

Klarizzz
9/24/17, 9:25 PM
#5

Okej men tack så mycket ,jag ska göra allt för att ge honom ett så bra liv :)

Draken
9/25/17, 8:33 AM
#6

"Pop-eye"  kan indikera att vattenvärdena inte är okej, eller att fisken har någon underliggande infektion.

Vore jag du -.TS- så skulle jag behandla hela karet med EsHta 2000 (tror jag det stavas) Det har ett väldigt brett användningsområde och kan ta flera olika infektioner. Se också till att du har bra (rent) vatten till dina fiskar, eftersom "pop-eye" även kan uppstå av för skitigt vatten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Klarizzz
9/25/17, 9:51 AM
#7

Jag har precis gjort stor städning i hela akvariet så kampfisken har inte blivit sjuk i mitt akvarium , men jag ska göra mitt bästa för att akvarie vattnet inte ska bli skitigt. Men tack för all hjälp :)

Draken
9/26/17, 3:15 PM
#8

När du skriver "storstädning" vad menar du då ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jeliten
9/29/17, 10:42 AM
#9

Min kampis har råkat ut för popeye och jag fick tips om att göra ett stort vattenbyte sen behandla med salt och myxazin.

Upp till toppen
Annons: