Annons:
Etikettalger
Läst 1338 ggr
dfniklas
2017-09-23 12:33

Alger?

Hejsan! Har fått något litet brunt på min mossa. Svårt att säga om det är mossan eller om det är alger? Någon som kan avgöra via bifogade bilden? Är det brunalger? mossan sitter på en rot och hamnar ganska nära ljusrampen. Det verkar som att jag fått gröna alger på roten som är närmst ljusrampen. Har tre st ancitrus men de verkar inte röra den delen utav roten. Har minskat ljustimmarna från 10h till 8h. Har ni något annat råd? Har kollat värdena i akvariumet och allt är exemplariskt!

Annons:
dfniklas
2017-09-23 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden kom inte med i första inlägget?

Cecilia.S
2017-09-23 13:38
#2

Det ser nästan "tuffsigt" ut, jag undrar därför om det kanske kan vara toffsalger? Denna typ av alg trivs på mer långsamväxande växter, dit hör bland annat mossor till. De flesta malar låter dessa alger vara ifred, men exempelvis siamesiska algätare är duktiga på att städa undan dom.

Jag hade också små problem med toffsalger för några månader sedan. Det satt på en javaormbunke, relativt nära lysrampen och ytan. Under ett vattenbyte togs javaormbunken upp, vilket gjorde att den och toffsalgerna torkade (ca 30-45 min ovan vatten). När jag sedan fyllde upp karet med vatten igen återhämtade sig javaormbunken, medan toffsalgerna hade dött. Dom blev då mycket mer aptitliga för karets algätare 🙂 Detsamma gäller kanske i ditt kar, men med dina malar istället?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

dfniklas
2017-09-23 15:52
#3

Tack för tipset! Får se om jag kan ta upp hela roten nån dag och låta den torka lite. Kanske även skrubba av den litegrann! 👍 Gjorde ett till vattentest idag. Körde bara med mätsticka igår, körde ett nitrit test idag och hade 0,4-0,6 i värde så bytte genast 30% av vattnet. Får kolla imorgon också hur det ser ut 👍

dfniklas
2017-09-23 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bifogar en bild på akvariumet 🙂

Cecilia.S
2017-09-23 16:43
#5

Toppen att du körde på med vattenbyte direkt, då bör nitriten gå ned. 

#4 Så fint 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2017-09-23 17:38
#6

Jättefint akvarie. Fortsätt med vattenbyte varje dag till nitriten är nere på noll. Bra att du reagerade så snabbt 👍

Annons:
dfniklas
2017-09-23 21:35
#7

Yes! Får köra ett test imorgon också för att se om det stabiliserats 👍

Draken
2017-09-24 09:52
#8

Jättesnyggt akvarium.

Och jag säger som cecilia, det ser ut som tofsaklger du har fått på mossan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

dfniklas
2017-09-24 14:52
#9

0,2 mg/ml idag så körde ett vattenbyte på 30% idag med. Åkte även och köpte ett par zebrasnäckor och hoppas på att dom ska tugga i sig lite alger. Fanns inga posthornssnäckor. 😕

dfniklas
2017-09-25 12:41
#10

Dag 3 och jag ligger fortfarande på 0,2mg/ml.. ska jag fortsätta byta 30% utav vattnet tills jag är nere på  0mg/ml eller är det mer skadligt om jag byter vattnet för mycket?

dfniklas
2017-09-28 15:10
#11

Har inte lyckats få ner nitriten. Den ligger fortfarande på 0,2 mg/ml.. Vad ska jag göra? anta att testet inte är hundra procent tillförlitlig? Att kranvattnet innehåller nitrit? Haha.. Hur skadligt är det för fiskarna? Akvariumet är startat för två månader sedan. Bara använt stickor för att testa förut och då har jag varit inom ok värden. Tycket mig ha mycket växter, svårt att få plats med fler.. Köpte mer filterbakterier är det något jag bör tillsätta? Tillsatte nitrivec dag 1,3,7,14 men sen har jag inte tillsatt något mer. Har inre gjort någon grov rengöring utan enbart bytt vatten en gång i veckan och då 30%. Har inte heller slammsugit botten, bör jag kanske göra det? Ni som har gräs och massa växter hur gör ni med rengöring av botten? Tacksam för råd.. Vet inte riktigt vad jag ska göra..

Cecilia.S
2017-09-28 15:32
#12

Jag slamsuger nästan alltid botten, för att få bort överflödig avföring (som annars överflödet vattnet och kan leda till bland annat nitrit, men även algproblem). När man har nitrit i karet bör inte massa medel tillsättas - det bästa "medlet" är rent kranvatten. Om du tar ett test och det visar att du har nitrit i vattnet ska du alltså göra ett vattenbyte. Därefter ska du fundera över om du kanske övermatar fiskarna, eller om du har fått nitrit av annan anledning. Nitrit i vattnet är livshotande för fiskarna.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-09-28 15:43
#13

Hur mycket/ofta matar du dina fiskar ?  Slamsuga botten skulle nog jag göra, förmodligen ligger det en del boss på botten, som blir till nitrit i vattnet.

Nitrit är dödligt i mycket små mängder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
dfniklas
2017-09-28 15:54
#14

Ok, får bli ett vattenbyte omgående och ska försöka slamsuga botten utan att dra upp alla små grästussar jag nyligen planterat. :( Matar gjorde jag varannan dag, har nu utökat till var tredje dag. Vill inte snåla allt för mycket då jag fått lite guppyyngel.

Städpatrull har jag två st ancitrus, ett tiotal räkor och två st zebrasnäckor som tuggar lite alger..

dfniklas
2017-09-28 16:39
#15

Så, nu har jag gjort ett delvattenbyte på 30%, slamsugit botten där jag kom åt (dvs sidorna och framsidan av karet). Har inte lyft ur hela roten och de stora växterna och slamsugit där under. Borde man göra även det? Har dock en räkkoloni som bor i mossan som är planterad på roten, så att ta ut den är egentligen inget alternativ..  Titta på bilden lite högre upp så förstår ni vad jag menar :) Kanske har jag planerat mitt akvarium fel då det blir svårstädat? Ska jag ta ut den stora roten och ersätta med något mindre?

Tacksam för all hjälp :)

Lillyrod
2017-09-28 18:33
#16

Om testet fortsätter att visa samma skulle jag misstänka att det är något galet med testet. Matar man så lite och dessutom byter vatten i flera omgångar så borde det gå ner. Har det visat 0,2 hela tiden?

dfniklas
2017-09-28 19:31
#17

Nej, det började med 0,6 mg/ml. Bytte 30% vatten två dagar i rad och sedan var det nere på 0,2 mg/ml. Avvaktade två dagar, testade igen och hade fortfarande 0,2 mg/ ml. Har tidigare bara mätt med en 6i1 sticka och då har värdena hållt sig bra. Dock är det lite svårt att urskilja exakt värde på stickan. Kör en mätning till imorgon, visar den på 0,2 så kör jag ett byte på 30% igen och suget bös från botten. Sen avvaktar jag en vecka och ser hur det utvecklar sig. Fiskarna ser ut att trivas iaf, men vad vet jag. Jag är bara en glad amatör 😁

dfniklas
2017-09-28 19:33
#18

Har tidigare gjort regelbundna delvattenbyten en gång i veckan.

Lillyrod
2017-09-28 20:10
#19

Det låter ju som det skulle vara på tillbakagång då. Jag hade nog inte vågat vänta en vecka med ytterligare vattenbyte ifall det fortfarande visar på nitrit. Det kan stiga väldigt fort om man inte får bukt med orsaken. Testa minst varannan dag tills det är nere på noll för säkerhets skull. Jag kanske är nojig men jag hade gjort så : )

dfniklas
2017-09-29 16:24
#20

Gjorde ett byte idag. Hade hoppat upp till 0,4.. Vet inte längre vad jag ska göra. Får fortsätta byta vattnet varje dag. Ska jag inte tillsätta mer startbakterier? Tänker i och med att akvariumet är ganska nyuppstartat.

Annons:
Lillyrod
2017-09-29 18:40
#21

Det här med saker på flaska är jag osäker på. Vad är det du har tillsatt?

Om du har möjlighet så vräk ner massa växter i karet. Det hjälper till att ta upp överflödig näring. Växter är bra mot det mesta : )

dfniklas
2017-09-29 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ja alltså växter satte jag i lite fler förra helgen. Det är ganska fullt med växter i karet i nuläget.. Haha

dfniklas
2017-09-29 19:50
#23

Har inte tillsatt något på senaste, men tillsatte startbakterier första två veckorna och funderar på om jag nu behöver upprepa proceduren.

Lillyrod
2017-09-29 19:58
#24

Vad är det du kallar startbakterier? Jag har aldrig använt något sådant. Jag brukar ha i lite Filter medium när jag gjort rent pumparna det är allt.

dfniklas
2017-09-29 20:35
#25

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/filterbakterier-akvarium/happy-life-happystart-500-ml.html Denna är det jag har använt När jag startade upp akvariumet. Står även att man ska tillsätta vid vattenbyten, dock inget jag gjort men kanske ska börja göra om det kan göra någon nytta. Har tänkt att det inte behövdes.

Draken
2017-10-01 20:37
#26

Jättefint md alla växter :)

Du verkar ha gjort allt enligt konstens alla regler, så vad som återstår att fundera på nu är inredningen. Ser att du har svart grus i karet samt att du har en dekoration i högra hörnet, vad jag funderar på här är, att svart sand/grus KAN innehålla ämnen som är skadligt för akvariumet. Och vissa dekorationer kan vara skadliga, beroende på vilken färg eller vilket material som är använt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

dfniklas
2017-10-02 17:15
#27

Tackar! Kul att höra! Dekorationen i plast tog jag ut igår när jag bytte vatten. Gruset är inget jag kommer att byta, men hoppas att det inte är det som är boven i dramat. Har 10kg svart sten och 10kg blandad sten.

Har även en så kallad malgrotta gjord i terracotta,  är det något som kan påverka må tro?

Har bytt 1/3 av vattnet nu varje dag ex antal ggr.. Men det hjälper inte. Men blir det inte att man "spär" ut nitriten bara? Läste på något annat forum att de rekommenderade att man skulle tillsätta filterbakterier/startbakterier så att dessa kan ta hand om nitriten. Tänkte ge det ett försök för att byta 30% utav vattnet i en veckas tid tycks inte hjälpa :)

Annons:
hejkomochhjälpmig
2017-10-02 18:09
#28

Självklart kan du tillsätta bakteriekultur! 

Vad dessa preparat gör är egentligen att de bryter ner nitrit tills det att akvariets egen bakteriestam byggs upp.  Det är ju det som antagligen är ditt problem, akvariet är relativt nystartat och har inte hittat sin balans än, det tar tid innan ett akvarium är ordentligt cyklat och du har inte tillräckligt med goda bakterier i ditt akvarium ännu - då är det ju jättebra att kunna tillsätta bakteriekultur utifrån som hjälper till tills akvariet egen bakteriestam blir större och kan hantera den ökade belastningen. 

Vad du har gjort hitintills är ju egentligen att ta bort nitrit från karet genom vattenbyte men bakteriestammen i ditt akvarium klarar inte av att bryta ner det som blir kvar/återkommer själv ändå så om jag har förstått dig rätt hade jag definitivt tillsatt bakteriekultur i ditt läge.  :)

Draken
2017-10-03 10:56
#29

Jag  brukar normalt inte rekomendera att man använder bakteriekultur i akvariumet, men i ditt fall tror jag att det nog är läge att använda någon form av bakteriekultur eller Nitrivec.

Det du får tänka på är, att om du har snäckor eller räkor i akvariumet, så är det inte säkert att de klarar av medlet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: