Annons:
Etikettmalar
Läst 764 ggr
skyebreak
2017-09-22 16:29

Pansarmalar hjälp 

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Har tänkt på att handla runt 5st pansarmalar (vet dock inte vilka) Tror ni att det skulle fungera med den sand jag har? Det är som sagt ingen kantig/tagiga stenar. MVH

Annons:
Fridaaaa
2017-09-22 16:35
#1

Det är inte sand du har.
Byt till finkornig sand.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skyebreak
2017-09-22 16:42
#2

Ganska svårt att bara byta sådär, men min fråga är : Skulle det fungera med det jag har? 😃

Fridaaaa
2017-09-22 16:58
#3

#2  Svarade på det: byt. Nej sån är inte bra till pansamalar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2017-09-22 18:49
#4

Grus är inte bra till pansarmalar, dom ska gå på finkornig sand iom att dom bökar i sanden och grejar =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2017-09-22 19:42
#5

Säger som de andra. Skall du ha pansarmalar, så byt till finkornig sand. Pansarmalar ska inte gå på grus, det förstör deras skäggtömmar, de kan inte böka i sanden och hitta mat. I slutänden kommer de att svälta ihjäl.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2017-09-22 20:18
#6

Jag instämmer också med de andra, pansarmalar ska inte gå på grus - de ska gå på finkornig sand. Det beror på att deras ömtåliga skäggtömmar kan skadas på gruset, trots att det inte har några vassa kanter. Om det händer får pansarmalarna svårt att hitta mat, vilket gör att de svälter ihjäl. Med grus kan dom inte heller utföra naturliga beteenden, såsom att böka i sanden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
skyebreak
2017-09-22 20:52
#7

Okej tack. Vilken sorts mal hade ni kunnat rekomdera istället? ☺

Lillyrod
2017-09-22 21:19
#8

Vad är det för fisk du söker? Algätare eller något annat? Corydoras är ju en mal men de äter inte alger. 

Hur stort är karet? Det spelar också roll om man ska ge råd samt vad för andra fiskar har du i karet? 

Många frågor men om man ska ge råd om fiskar måste man veta lite : )

Draken
2017-09-22 21:31
#9

Är du ute efter riktigt bra alg'tare, och karet inte är så stort, så kan jag rekomendera snäckor. De är (många gånger) betydligt bättre algätare än malarna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

skyebreak
2017-09-23 01:46
#10

Mitt kar ligger på 170 L, och har bl.a. Olika sorters tetror som citron, neon, kardinal och Koppar. Tänker mig en mal som äter typ rensar botten och även lite alger typ på växter 😃 MVH

Cecilia.S
2017-09-23 06:49
#11

Oj, det var många tetror i litet kar! Är du medveten om att de nämnda arterna är stimfiskar och vill ha minst ca tio artfränder? Dvs tio per tetra-art. Om du har så mycket fisk är ditt kar väldigt överbelastat, vilket kan leda till problem med alger och vattenvärden (bland annat nitrit och nitrat). Jag råder dig att sälja eller ge bort dina tetror och enbart behålla en av arterna. Det blir för fullt med flera tetra-arter i ett 170-liters; särskilt om du dessutom vill ha en mal. Se då till att ha minst 10 av den arten du väljer att ha kvar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
2017-09-23 09:52
#12

Håller med Cecilia.S

Upp till toppen
Annons: