Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1536 ggr
Mexitegel
2017-09-18 23:29

Hjälp en nybörjare fördela sin fisk...

För ett litet tag sedan tog jag över ett Juwel Vision 450 liter då intresset för att sköta det inte längre fanns på min arbetsplats. I karet bodde då 3 st vuxna Black molly, 5 st BM-yngel, 5 st Svärdbärar-yngel och 2 st Gurami. Jag har därefter införskaffat 4 st fjärilsciklider och 4 st scalarer. Efter ett tag blev min sambo malfrälst och införskaffade 2 st stora 014, 1 st Snowball, ett gäng mindre 173:or och en (eller två…) handfull(ar) corydoras. Sambon har just införskaffat ett 375-kar som är vigt åt malarna. Med det följde 5 st siamesiska algätare, 1 st Palettciklid, 1st Aulonocara fire fish, 6 st Ancistrus (modell mindre) och 1 st corydoras. Dessa fick flytta in i 450-karet… Själv har jag köpt ett 180-kar. Med det följde 5 st rejäla scalarer, som för tillfället går som igångsättningsfisk i det blivande mal-karet. Nu, äntligen, till min fråga. HUR FÖRDELAR JAG BÄST DESSA FISKAR?! 014, Snöbollen, 173:orna och merparten av corydoras kommer att hamna i mal-karet. Min tanke är sedan att placera Fire fish, Palettciklid, Fjärilsciklid och scalarerna i 450-karet. Black molly, Svärdbärare och Gurami hamnar således i 180. Jag har blivit väldigt förtjust i siameserna och skulle gärna placera de befintliga i ena karet och köpa 5 st nya till det andra. Ancistrusarna tänkte jag dela upp mellan 450 och 180, förslagsvis i ratio 4:2. 1) Input på mina tankar om placeringarna? 2) Är det knökfullt med fisk i 450 eller skulle den ensamma palettcikliden och den lika ensamma fire fishen kunna få varsin partner? Jag misstänker dessutom att jag inte alls fick två honor och två hanar av fjärilarna utan snarare en hona och tre hanar - får det plats två honor till? 3) Samma fråga angående 180 - knökfullt eller ej? Tar tacksamt emot alla tips och råd!

Annons:
idaaforsling
2017-09-20 12:17
#1

Firefish hanen passar tyvärr inte alls in.
Den (och med största sannolikhet även de andra fiskarna) mår bäst av att få komma till någon med malawi.

Mexitegel
2017-09-20 17:32
#2

#1 Utveckla gärna vad du menar med "och med största sannolikhet även de andra fiskarna". Jag vill tro att du menar att både den och de andra fiskarna skulle må bäst om just den flyttade? Inte att alla fiskarna skulle må bäst av att flytta härifrån 🙈

Draken
2017-09-20 17:50
#3

#0 Firefish är en Malawi, en dessutom ganska aggressiv art. Malawi skall gå i artakvarium, så Firefishen skulle må bättre av att flytta. Det var nog det som menades i inlägg  #1

Siamesisk algätare : http://akvariefisk.ifokus.se/articles/58a6beffce12c443850032db-siamesisk-algatare?discussions-1

Låt de befintliga fortsätta att bo tillsammans, och köp nya till det nya karet. På så vis får du inga problem med revir och mobbing :)

Palettcikliden kan bli mycket aggressiv när de leker, n8u har du iofs ett stort kar, så det borde fungera. Men risken är att de ger sig på andra fiskar under leken.

Det är bättre att bara ha ett par med fjärilsciklider pr. kar. Eftersom du även har paletterna i det större, så kan det bli revirstrider. Har du fått fel kön från butiken, så borde du kunna få byta in de som är "över" så du får 2 par istället. 1 par i 450 litern och 1 par i 180 litern isf.

Fast jag är lite tveksam till combon Palettciklid och Fjärilsciklid i samma akvarium (trots storleken). Fjärilscikliden är en ganska timid och tidvis skygg fisk, de kan väldigt lätt bli hackkycklingar för en såpass aggressiv art som Palettcikliden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mexitegel
2017-09-20 18:33
#4

#3 Tack snälla för din input! Har lagt ut Malawin på annons och hoppas att någon som kan Malawi och har art-kar kan tänka sig att ta över honom. Får nog fundera på att göra detsamma med Paletten. Kommer absolut att låta de fem siameserna gå kvar i sin befintliga, välfungerande, grupp och köpa nya till 180-karet om jag känner att det finns plats för det.

idaaforsling
2017-09-20 19:52
#5

#2 Precis som #3 skriver var det just den fisken jag menade, inte dom andra :)

Mexitegel
2017-09-20 21:33
#6

#5 och #3 Malawin kommer att få åka till en fiskaffär och hamnar förhoppningsvis hos någon som har betydligt bättre förutsättningar för honom. Nu börjar projektet att omplacera Paletten…

Annons:
Cecilia.S
2017-09-21 08:05
#7

Jag instämmer helt med #3 :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-09-21 17:33
#8

Vad bra att det verkar ordna sig med fiskarna :)

Bra jobbat TS 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mexitegel
2017-09-21 20:59
#9

#8 Tack snälla. Fiskarna ska självklart ha det så bra som möjligt och de som jag inte har kunskap eller rätt utformning i mitt kar för att ta hand om har det såklart bättre hos någon annan! Hoppas bara att jag hittar någon till Paletten snart, tycker synd om honom. Malawin stimmar för övrigt med scalarerna nu, vilket knappast känns optimalt för någon av dem… (Han tas emot av butiken till helgen.)

Mexitegel
2017-09-23 09:20
#10

#5 #7 #8 Affären som tog emot Malawin tog även Paletten så nu har ungkarlarna flyttat! Skönt!

Draken
2017-09-23 09:58
#11

Jättebra. Nu är det dags att börja njuta och fundera på vad du verkligen vill ha i ditt kar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2017-09-23 10:05
#12
Upp till toppen
Annons: