Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1433 ggr
NinaStarck
9/18/17, 10:49 PM

Nitrit för högt och KH för lågt?

Jag har ett rätt nystartat akvarium, uppstart den 7 augusti i år. Ett 350 l Juwel. Jag har några malar, några platys, några tetror och några mollys i. Lite för många fiskar men som nybörjare blir man ju lätt pålurad fiskar i affären. Så inser man det efteråt… jaja. Har en hel del växter i, vet inte vad det är för några men de växer som bara den, lite mossa också som trivs. Har en brun rot (mangroverot?) och ett rotnystan i ljust trä. Jag har bytt filtervaddet varje vecka och efter fyra veckor tog jag bort kolfiltret eftersom man tydligen inte behövde det. Alla vattevärden har varit bra, fram till för en vecka sen lite drygt, ungefär samtidigt som jag tog bort kolfiltret. Några dagar efter bara. Då steg nitritvärdet till över 1! Googlade som en galning på åtgärder och gjorde ett vattenbyte på 30% i torsdags (skulle ha gjort ett på lördagen egentligen). Mätte igen på fredagen och det låg ff över 1. På lördagen gjorde jag igen ett vattenbyte på 30%, då passade jag på att krama ur filtrena (blåa och gröna) i en hink med akvarievatten då dom var väldigt smutsiga. Fick byta vatten 6-7 ggr i hinken då vattnet blev alldeles brunt. Mätte igen på söndag och då hade jag fått ner nitritet till 0.2 vilket jag känner mig nöjd med. Naturligtvis vill jag ha ner det mer men tålamod och mätningar får vara det som gäller nu. Jag misstänker att vi matat lite för ihärdigt, förutom antalet fiskar då. Tyvärr så dog en Molly idag, den klarade nog inte nitritsvängningarna så bra. Trist men jag får se det som en erfarenhet. Tänkte mata var tredje dag ungefär tills akvariet stabiliserat sig. Är det nåt mer jag bör tänka på här?? Däremot så upptäckte jag iom dessa mätningar att mitt PH ligger lite högt, runt 8, med tanke på att det som kommer ur kranen ligger mer åt 7. Mer om det sen för det är egentligen KH-värdet som jag blir förvirrad över, jag hade ett KH-värde på 7 i torsdags innan vattenbytet (det låg på 8 i slutet av augusti), i söndags låg det på 5 och idag på 4. Jag kan inte utläsa om det är bra eller dåligt… för jag förstår inte hur jag ska läsa tabellen! Nån som har lust att förklara? Angående PH-värdet så har jag insett att det är mitt val av bottenmaterial som gör att PH stiger. Jag har valt vitt grus… *suck* och ja det innehåller ju naturligtvis kalk (testat med ättiksprit). Så där är det väl bara att avvakta tills utfällningen avtar?

Annons:
Draken
9/20/17, 5:39 PM
#1

Det viktigaste i ditt fall är att få ner Nitritvärdet, helst till 0.

Platy och Molly brukar klara ett Ph som är lite högre, men deäremot (beroende på sort) så vill Molly gärna ha salt i vattnet för att trivas riktigt bra.

Tetror och Malar brukar dock inte vara så förtjust i slat, så jag tror du måste göra ett val där. Antigen behålla Molly och ha lite salt i vattnet, eller också byt in/sälj Mollysarna och behåll de andra..

vad gäller maten, så (om det går) mata inte alls förn nitrithalen ligger på 0. När man får nitrit, så skall man göra ett 50% vattenbyte när man upptäcker nitriten, och beroende på halten kan man göra ytterligare ett 50% dagen efter. Sen gör man vattenbyten på ca.30% i några dagar, tills nitriten ligger på 0.

Kh är jag väldigt dålig på, så det får gärna någon annan svara på ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

NinaStarck
9/21/17, 10:31 PM
#2

Tack Rovfisk! Ska försöka få ner nitritvärdet. Får gå på det igen imorgon. Tar dagliga tester men har inte bytt vatten sen i lördags, men det går neråt ändå och övriga värden ser bra och stabila ut. Alla fiskarna mår bra ff.

NinaStarck
9/22/17, 5:33 PM
#3

Nitritvärde idag < 0.01, övriga värden bra och stabila. Matade fiskarna i onsdags sist. Tror jag ska ge lite ikväll och kanske mata varannan dag men jag får fortsätta hålla koll på nitritvärdet och försöka hitta balansen.

Draken
9/22/17, 7:44 PM
#4

Jättebra att det går åt rätt håll :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: