Annons:
Etikettallmänt
Läst 1129 ggr
vican654
9/17/17, 7:36 PM

Roliga/fina fiskarter! HJÄLP!

Hejsan! jag har införskaffat mig ett till akvarium men vet inte riktigt vad jag ska ha för något i det :) i mina andra akvarium har jag haft: slöjstjärtar, Platy, algätare av olika slag, sebrafisk, olika tetror samt eldstjärtar m.m. jag är bra sugen på en kulfisk men har hört att dom blir aggresiva/territoriebenägna  när dom blir större, så kanske inte är så passande med andra fiskar i samma kar då? hur gör ni med era kulfiskar? :) vill gärna ha tips på andra roliga fiskar man kan ha  också! tack på förhand! :D

Annons:
Hageraset
9/17/17, 7:43 PM
#1

Någon sorts barb kanske?

vican654
9/17/17, 8:03 PM
#2

tips på någon fin barb? :)

hejkomochhjälpmig
9/17/17, 8:35 PM
#3

Precis som du har hört är många kulfiskarter både aggressiva, revirhävdande och riktigt rovgiriga. De hålls bäst ensamma. . Å andra sidan så är många av arterna såpass personliga och roliga fiskar  att det gör inget att man bara kan ha 1 fisk i karet. 

Vilken typ av fisk är du ute efter? Vad tilltalar dig? Hur stort kar kan du erbjuda? Vilka beteende har du uppskattat/inte uppskattat hos de fiskar du har haft?

Som exempel: Jag har en förkärlek för prickiga, bruna fiskar, som är lugna och väldigt snälla men ändå sociala, framåt och nyfikna.  Jag gillar stimfiskar som stimmar ordentligt utan att vara hotade. Jag gillar fiskar med lite udda beteende eller kroppsform. Jag avskyr fiskar som är bråkiga och har "ryckigt" rörelsemönster.

vican654
9/17/17, 9:19 PM
#4

jag är ju väldigt kär i mina teleskopslöjstjärtar som jag har jag, älskar att dom är sociala och nyfikna XD  jag gillar när det är lite olika färger och jag gillar även som du skrev udda fiskar. karet är på ca 110 liter :)

Denna kommentar har tagits bort.
vican654
9/17/17, 9:23 PM
#6

har inte mätt det men ca 110liter :)

Annons:
Hageraset
9/17/17, 10:02 PM
#7

#2 Guldbarb, praktbarb, Tigerbarb, nätbarb. Finns massor av olika barber i stort utbud av färg och form.

Äppelsnäckan
9/22/17, 2:17 PM
#8

Galaxyrasboror är sjukt fina. Ta en sväng i en djuraffär och kolla om du hittar något som faller dig i smaken. Kom ihåg att läsa på innan du skaffar något bara. :)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Draken
9/23/17, 10:07 AM
#9

#4 Skall du ha kvar dina teleskopslöjstjärtar, så får du nog byta upp dig till ett akvarium på minst 300 liter. Dessa fiskar blir ganska stora, och skitar ner nåt fruktansvärt. 110 är alldeles för litet.

Tror att du isf skall satsa på någon av barberna, de påminner lite om guldfisken i miniformat :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

vican654
9/23/17, 3:40 PM
#10

Aa tackar! jag har mina  slöjstjärtar i ett annat större :) dom kommer inte vara i det lilla på 110l . jag får kolla i affärerna tyvärr så har dom ju lite samma grejer överallt :/

Cecilia.S
9/23/17, 4:44 PM
#11

Bara för att du kikar i affären betyder det inte att du måste köpa någonting från den 😉 Om du fastnar för färgen, teckningen, beteendet eller utseendet (m.fl.) men inte för fisken i helhet kan vi kanske hjälpa dig att hitta någon som kan matcha dig och karet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: