Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1026 ggr
orrebosrt
2017-09-17 18:40

Besättning i Rio 180 l.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är nybörjare på detta och behöver era synpunkter på passande antal fiskar i vårt rio 180 liters akvarium. Akvariumet har varit igång ca två månader och fyllde på med senaste fiskarna igår. Nu undrar jag vad ni tycker om det får plats med några ytterligare invånare eller om det är fullt. Nuvarande fiskbesättningen ser ut som följer: 1 citronancistrus 4 pansarmalar 2 Platy 15 kardinaltetror 3 dalmatinermollys Igår köpte vi (på grund av problem med alger samt snäckor) 4 st pakistanbotior 5 st octocinclus 2 fjärilsciklider (endast för de var så himla fina) Synpunkter mottages gärna för en nybliven akvarieägare. Bifogar bild på akvariet så får ni gärna kommentera om antalet växter ser ok ut oxå. Tack på förhand

Annons:
fiskälskarn00
2017-09-17 18:45
#1

Akvariet (enligt mig) är redan vä-äldigt fullt :/

Gal1

Hageraset
2017-09-17 19:46
#2

Tycker det låter som att du redan fyllt karet ganska bra med invånare.

Draken
2017-09-18 08:47
#3

Detr är ganska fullt i karet nu. Men såg att du har grus, Corysarna skall inte gå på grus, de skall ha finkornig sand. Även botiorna föredrar sandbotten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
2017-09-18 18:59
#4

Jag tror att det är neontetror och inte kardinaltetror som du har.

Annars väldigt fint akvarie!

orrebosrt
2017-09-18 20:33
#5

Tack för era synpunkter, är som sagt nybörjare så jag är tacksam för svar från mer erfarna. Har försökt läsa på lite innan köp o frågat i butikerna men som jag förstått av andras inlägg får man ta det de säger med en nypa salt. Tack Denarau, kul att höra! Det kanske är neontetror, i butiken sade de Kardinaltetra men vad vet jag :-) Lyssnar på era råd och ska inte fylla på med fler fiskar. Rovfisk, angående sanden så får jag absolut fundera på det framöver. Är inte jättesugen att tömma akvariet när det är så nystartat och börja om med allt vad det innebär i förlorad bakterieflora o dylikt. Några andra tips/synpunkter ni kan komma på spontant?

Cecilia.S
2017-09-19 09:07
#6

Om du ska byta bottensubstrat till finkornig sand (vilket behövs för att dina corydoras och botier ska kunna utföra sina naturliga beteenden) bör du göra det så snart som möjligt. Om du väntar kan skäggtömmarna skadas. Bakteriefloran i bottensubstratet kommer dessutom vara större då, vilket innebär att du förlorar mer bakterier på att vänta.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
idaaforsling
2017-09-20 12:14
#7

Ett tips är ju att spara en del av vattnet med igångsatt filtrering när du byter, på sätt får du kvar nyttobakterierna i filtret. :)

Upp till toppen
Annons: