Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 3041 ggr
mallimalli
2017-09-16 13:24

Ensam scalare hona som lägger ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå! Jag har en Scalare hona som lagt ägg tre ggr, men jag skulle gärna vilja skaffa en kille till henne så de kan bli små bebisar. - Vad ska jag tänka på? För jag har hört (och själv märkt) att om man har två (om dom inte är ett par) så är det en som alltid blir mobbad, likadant med tre… - Ska jag då köpa 3-4 till och hoppas på att det är nån/några hanar med och att hon hittar en hon trivs med? - Ska jag sen flytta på dom andra så att paret får leka ifred? - Och vet ni någon i Skåne som säljer könsmogna scalarer? Jag hittar bara pyttesmå överallt :<

Annons:
Draken
2017-09-16 15:41
#1

Det bästa är om du kunde hitta en säker hane som är könsmogen. Det kan bli problem med parbildning, men är det bara de två, så borde det ju gå bättre, eftersom de bara har varandra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mallimalli
2017-09-16 18:17
#2

#1 ja det skulle jue vara det enklaste men då gäller det bara att hitta en :P

Draken
2017-09-16 18:47
#3

Synd att du bor i småland, jag har flera hanar som inte har någon partner 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mallimalli
2017-09-17 17:47
#4

#3 jag bor i Skåne, har flyttat heheh :P men det kanske inte förändrar nått?

Draken
2017-09-18 08:32
#5

#4 Nej det blev ännu längre bort. Bor i Norrland ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mallimalli
2017-09-19 13:25
#6

#5 jaha åh typiskt :P Men hur ser du skillnad på hanar och honor? Eller du vet det bara?

Annons:
Cecilia.S
2017-09-19 17:03
#7

Könsbestämmning av Scalarer är väldigt svårt, men hanar kan få en "puckel" i pannan vid könsmogen ålder. Jag tror dock inte att det gäller alla hanar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2017-09-20 10:09
#8

#6 Man kan se skillnad på dem, men det är mycket svårt. Precis som Cecilia skriver så får vissa hanar en ganska tydlig puckel i pannan. Men man kan även se (ibland) på fullvuxna individer, att hanens fenbas är betydligt kraftigare än honans.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: